Rasad cylinder?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hojen är snart 20 år, OM du hittar delar och kan laga grejerna så handlar det om 10-25 tusen eller mer beroende på hur mycket du kan göra själv. Är det värt det? Vad köpte du den för?
Försök hitta en ny (beggad) motor istället, eller en likadan hoj som donator, det är ett mer ekonomiskt alternativ som jag ser det.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hojen är snart 20 år, OM du hittar delar och kan laga grejerna så handlar det om 10-25 tusen eller mer beroende på hur mycket du kan göra själv. Är det värt det? Vad köpte du den för?
Försök hitta en ny (beggad) motor istället, eller en likadan hoj som donator, det är ett mer ekonomiskt alternativ som jag ser det.
Fast sen tillkommer kostnadenför att gå igenom den "nya"(lika gamla)motorn också innan man börjar åka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast sen tillkommer kostnadenför att gå igenom den "nya"(lika gamla)motorn också innan man börjar åka.

Precis! De alternativ jag ser är:
- Man lagar den och byter delar så att man känner sig trygg med den.
- Man söker fram en gammal 2t motor att sätta i chassit. Helst en qvarnamotor då.
- Man slaktar den och säljer delarna, fast jag kan meddela att det är låg efterfrågan på delar till qvarna. Det är väl för få som används så efter att man sålt motardhjulen går det nog trögt.
- Man säljer den trasig till någon som gör enligt ovan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur går det, är den demontera ännu.

Tyvärr brukar vevstaken knacka på dörren in till växellådan när den gått av och skrota grejor där med.

Inte kul men intressant med bilder om hur det ser ut och om det är möjligt att fixa.

Tyvärr är detta en av anledningarna man brukar säga att köpa en 4T 250-450 med okänd service skötsel, är att stå o titta på en tidsinställd bomb som man vet är aktiv men inte har tids display som säger när den smäller.

Lider med dej har själv skjutit en kåtte 525 i bitar.
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Hur går det, är den demontera ännu.

Tyvärr brukar vevstaken knacka på dörren in till växellådan när den gått av och skrota grejor där med.

Inte kul men intressant med bilder om hur det ser ut och om det är möjligt att fixa.

Tyvärr är detta en av anledningarna man brukar säga att köpa en 4T 250-450 med okänd service skötsel, är att stå o titta på en tidsinställd bomb som man vet är aktiv men inte har tids display som säger när den smäller.

Lider med dej har själv skjutit en kåtte 525 i bitar.
Haha! Jag har nog lärt min läxa att köpa rediga/dokumenterade grejer nu. Är sugen på en KTM 690 smc nu när jag börjat jobba och ska dra in lite deg. Hojen står naken i garaget men har inte haft orken att gå igenom motor. Men inom kort så får jag ta itu med saken. Jag återkommer här när jag öppnat upp och kollat, skickar lite bilder.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett tips om du tänker tanken att leja bort jobbet att laga eller att sälja den trasig så plocka inte isär mer än du behöver för att lokalisera felet.
Det värsta som finns är att få en låda med delar som någon annan annan plockat isär.
Det kan lätt leda till att jobbet tar dubbelt så lång tid när man inte får plocka isär själv och kan lägga upp alla delar systematiskt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ett tips om du tänker tanken att leja bort jobbet att laga eller att sälja den trasig så plocka inte isär mer än du behöver för att lokalisera felet.
Det värsta som finns är att få en låda med delar som någon annan annan plockat isär.
Det kan lätt leda till att jobbet tar dubbelt så lång tid när man inte får plocka isär själv och kan lägga upp alla delar systematiskt.
”Alla delar finns i påsen”
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
”Alla delar finns i påsen”

Det är sällan sant.

Men oavsett så tar det mycket längre tid att sätta ihop en motor man inte fått ta isär själv och man är hela tiden orolig att man missat någon detalj och tvingas ägna alldeles för mycket tid till att titta på sprängskisser.

Har idag gjort en sån motor, som jag fick hit inte helt delad men cylinder bortplockad transmissionskåpa och koppling löst i två hinkar. Och det är en motor jag haft isär förut men ändå har det tagit onödigt lång tid.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är sällan sant.

Men oavsett så tar det mycket längre tid att sätta ihop en motor man inte fått ta isär själv och man är hela tiden orolig att man missat någon detalj och tvingas ägna alldeles för mycket tid till att titta på sprängskisser.

Har idag gjort en sån motor, som jag fick hit inte helt delad men cylinder bortplockad transmissionskåpa och koppling löst i två hinkar. Och det är en motor jag haft isär förut men ändå har det tagit onödigt lång tid.
Jo tack. Jobbade som servicetekniker förr och att kunderna gjort tappra försök innan de ringer in någon som kan har skett för många gånger. För mig räcker sällan dubbla tiden. Brukar bli tre-fyra gånger längre tid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo tack. Jobbade som servicetekniker förr och att kunderna gjort tappra försök innan de ringer in någon som kan har skett för många gånger. För mig räcker sällan dubbla tiden. Brukar bli tre-fyra gånger längre tid.

Ja 3-4 gånger är nog ofta närmare sanningen, dubbla tiden räcker sällan om det inte är något objekt man gjort väldigt många gånger så man kan den väldigt bra.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Haha! Jag har nog lärt min läxa att köpa rediga/dokumenterade grejer nu. Är sugen på en KTM 690 smc nu när jag börjat jobba och ska dra in lite deg. Hojen står naken i garaget men har inte haft orken att gå igenom motor. Men inom kort så får jag ta itu med saken. Jag återkommer här när jag öppnat upp och kollat, skickar lite bilder.
Ska du slänga motorn så tar jag den gärna för ett Supermono-bygge, jag har dock låg budget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo tack. Jobbade som servicetekniker förr och att kunderna gjort tappra försök innan de ringer in någon som kan har skett för många gånger. För mig räcker sällan dubbla tiden. Brukar bli tre-fyra gånger längre tid.
Du menar såna fantastiska kunder som, efter att ett fel har uppstått, flyttar runt lite kablar på måfå i ett försök att få grejerna att funka, eftersom kablar ofta spontan byter plats av sig själva, sen ringer dom supporten, och på frågan om dom har gjort något så ser alla ut som ledsna rådjurskid och säger med sin allra vänaste röst att dom minsann inte har rört nånting.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är sällan sant.

Men oavsett så tar det mycket längre tid att sätta ihop en motor man inte fått ta isär själv och man är hela tiden orolig att man missat någon detalj och tvingas ägna alldeles för mycket tid till att titta på sprängskisser.

Har idag gjort en sån motor, som jag fick hit inte helt delad men cylinder bortplockad transmissionskåpa och koppling löst i två hinkar. Och det är en motor jag haft isär förut men ändå har det tagit onödigt lång tid.
Så fick jag en utombordare varenda skruv som gick att ta loss var löstagen en jätte kartong kom en något matt fader in med o i den låg en Yamaha 15 hp totalt riven.

15 åringen ville veta hur den funkade.

Jag förklarade att detta får jag ta lite då o då och först se om något vesäntligt fattas men räkna med minst 15-20 timmars jobb att reda ut vilka chims som skall vara här eller där o vad som fattas.

Rent krasst så hade dom lagt till 7-8000 i början hade dom fått en helt ny motor. Visserligen fick dom en helt genomgången motor men ändå 10-12 år gammal 2t.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du menar såna fantastiska kunder som, efter att ett fel har uppstått, flyttar runt lite kablar på måfå i ett försök att få grejerna att funka, eftersom kablar ofta spontan byter plats av sig själva, sen ringer dom supporten, och på frågan om dom har gjort något så ser alla ut som ledsna rådjurskid och säger med sin allra vänaste röst att dom minsann inte har rört nånting.
På den tiden jag satt med 3rd line support på en telco-produkt brukade jag när jag fick ett samtal öppna med "Säg vad ni har ändrat, det är bättre att ni säger det nu, så kommer det här gå mycket fortare. Jag kommer ändå hitta vad ni gjort när jag börjar gräva, så det kommer ändå fram."
Och det var nog kanske 1/10 av de som faktiskt sa vad de hållit på med. Oftast var det Europeer som var smarta nog att vara ärliga.
Extra roligt när CEOer ringer in och skäller om att de förlorar miljoner i minuten! Waaaaaagh!
Och man svarar "Det brukar vara så när det kommer till mig, så sluta störa nu och låt mig fixa ert problem." :hihi
Den gamla onda tiden som fast anställd kunde man vara mer besvärlig än som konsnylt.
 
Last edited:

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Spänn fast er… Satt fast en ventil mellan vevhalvorna. Förmodligen det som gjorde att hojen tvärnitade/tokskar. Men hur fan hamnar en ventil nere ii vevhuset? (obs ej med på bilden) Sjukt nog så är veven i bra skick. Inge glapp
 

Bifogat

  • 09670307-ACBA-4CEA-8687-08060561A412.jpeg
    09670307-ACBA-4CEA-8687-08060561A412.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 56
  • D04059AD-AE74-46D4-9A47-F86F6E387831.jpeg
    D04059AD-AE74-46D4-9A47-F86F6E387831.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 56

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spänn fast er… Satt fast en ventil mellan vevhalvorna. Förmodligen det som gjorde att hojen tvärnitade/tokskar. Men hur fan hamnar en ventil nere ii vevhuset? (obs ej med på bilden) Sjukt nog så är veven i bra skick. Inge glapp

Jag skulle ändå inte våga laga ihop den motorn utan att byta ramlager och vevstaken med lager. Det har ju garanterat varit metallflisor där nere och havererar den på nytt blir det lika dyrt en gång till.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Spänn fast er… Satt fast en ventil mellan vevhalvorna. Förmodligen det som gjorde att hojen tvärnitade/tokskar. Men hur fan hamnar en ventil nere ii vevhuset? (obs ej med på bilden) Sjukt nog så är veven i bra skick. Inge glapp
Öhhh.....vänta nu lite.....en ventil med tallrik o skaft???
Vi tar det igen- MED tallrik OCH skaft??
Har du dasslocks stort hål i kolven???, för det är välan enda vägen ner i vevhuset??
Jag är synnerligen intresserad av att veta hur detta kan uppstå!! Fattas du en ventil i toppen nu då- har du räknat??

//jj
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Öhhh.....vänta nu lite.....en ventil med tallrik o skaft???
Vi tar det igen- MED tallrik OCH skaft??
Har du dasslocks stort hål i kolven???, för det är välan enda vägen ner i vevhuset??
Jag är synnerligen intresserad av att veta hur detta kan uppstå!! Fattas du en ventil i toppen nu då- har du räknat??

//jj

Titta på bilden av hans cylinder så förstår du nog att det inte var svårt för ventilen att hitta ner till veven.
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Öhhh.....vänta nu lite.....en ventil med tallrik o skaft???
Vi tar det igen- MED tallrik OCH skaft??
Har du dasslocks stort hål i kolven???, för det är välan enda vägen ner i vevhuset??
Jag är synnerligen intresserad av att veta hur detta kan uppstå!! Fattas du en ventil i toppen nu då- har du räknat??

//jj
Haha, två veltiler är lösa ena skaftet knäckt och andra halvt knäckt. Silvriga lilla hålet på första bilden är gjort av skaftet
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Haha, två veltiler är lösa ena skaftet knäckt och andra halvt knäckt. Silvriga lilla hålet på första bilden är gjort av skaftet
Tja, man får ju säja att du har gjort raseriet rejält.
Men, har skaftet gått igenom kolvtoppen då o sen kilat in sej i skinkorna?
Har då ventilen gjort en dubbel saltomortal i cylindern innan den med skaftet penetrerat kolven- o om så- hur ramlade ventilen ner öht?
Borde varit en salig kakafoni av metalliskt oljud precis när allt detta hände....o kalsongbyte efter "den långa vägen hem"
Tur i varje fall att du höll dej på hjulen o inte sladda in i valfritt hårt objekt.

//jj
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top