Rapport: Marschen mot Bodströmsamhället

Markus skrev:
2417961 Intressant att just englands inrikesminister citeras förresten, eftersom det var england som härom veckan lyckades förhindra ett storskaligt mord på civila över Atlanten.

Men det kanske det hade varit värt, att slippa filmas men sprängas i ett flygplan.
Möjligheten att bugga finns ju redan! Det är liksom huvudtemat i artikeln som startade tråden.
Sedan kan man ju alltid använda din typ av retorik: Tänk om något illa kanske händer. Det bästa med det är att man aldrig behöver vara nöjd, gränsen kan alltid flyttas eftersom du alltid kan säga "tänk om..." Det är lätt att skrämma människor och dessutom väldigt effektivt eftersom du sällan behöver motivera dig.

Så min hållning är klar: Jag vill inte offra rättigheter för något som är mindre sannolikt än, som Korvgubbe påpekar, att träffas av blixten. Jag vill heller inte ge odemokratiska element glädjen av att vinna genom att bli rädd...
Jag tror dessutom att vi skulle varit effektivare i att göra den här världen mindre farlig genom att stödja de moderata krafterna i världen än genom att ge de extrema "rätt" genom att trappa upp våldet och hoten.

Markus skrev:
2417988 Okej, har någon föreslagit att polisen godtyckligt utan kontroll ska få övervaka dina telefonsamtal?

Datainspektionens rapport: "Regeringen har lagt en proposition (2005/06:177) om att ge polisen rätt att använda tvångsmedel för att förebygga särskilt allvarlig brottslighet - man ska utan misstanke om konkret brott kunna använda hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning, hemlig kameraövervakning, postkontroll och husrannsakan. Lagen träder i kraft den 1 juli i år." (ur DIrekt 1/06)

korvgubbe skrev:
2417997

Buggning och dyl. i hemmet skall kräva mycket kött på benen oavsett om man jagar bordeller eller terroister. :fakta

Jag upprepar, har någon lagt ett förslag som skulle ge polisen att utan kontroll och godtyckligt kunna avlyssna t.ex. dina telefonsamtal?

Markus skrev:
2418012 Jag upprepar, har någon lagt ett förslag som skulle ge polisen att utan kontroll och godtyckligt kunna avlyssna t.ex. dina telefonsamtal?

LÄS OVAN

korvgubbe skrev:
2417950 I USA har fler dött av blixten än av terrordåd. Jag hoppas Bush skriver in ett förbud mot åska i Patriot Act eller Homeland Securrity Act!
De borde använda betydligt mer av kapaciteten i Echelon till att bugga vädret! :mad: :mad:

:lol :tummenupp

Markus skrev:
2418012 Jag upprepar, har någon lagt ett förslag som skulle ge polisen att utan kontroll och godtyckligt kunna avlyssna t.ex. dina telefonsamtal?

ser så ut

Datainspektionens rapport: "Regeringen har lagt en proposition (2005/06:177) om att ge polisen rätt att använda tvångsmedel för att förebygga särskilt allvarlig brottslighet - man ska utan misstanke om konkret brott kunna använda hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning, hemlig kameraövervakning, postkontroll och husrannsakan. Lagen träder i kraft den 1 juli i år." (ur DIrekt 1/06)

Last edited:
Markus skrev:

"Regeringen har lagt en proposition om att ge polisen rätt att i förebyggande syfte, det vill säga utan misstanke om konkret brott, ta till hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning, hemlig kameraövervakning, postkontroll och husrannsakan. Vid husrannsakan ska föremål få tas med utan att dessa tas i beslag. Ds 2005:21, prop 2005/06:177. Lagrådet är starkt kritiskt. Lagen var tänkt att träda i kraft den 1 juli 2006, men i början av juni meddelade försvarsdepartementet skjuter upp saken. "
http://www.regeringen.se/sb/d/5647/a/45662

Edit:
Oj vad långsam jag är...

Deimos skrev:
2418036 Bara bra, ingen läser det jag skriver ändå....:-(

Sorry! Jag såg inlägget men eftersom markus ställde frågn till mig lär han ignorera er... Jag ville dessutom hitta en länk till regeringens hemsida så han inte bara tror att det är något vi blockflöjtsstenkastarkommunister har hittat på. :hihi

Deimos skrev:
2418013 LÄS OVAN

Vad är det jag ska läsa, att polisen ska jobba förebyggande? Okej, vilken katastrof. Men det är alltså utan kontroll nu då? Varje polisman får själv lyssna av vem han vill, helt godtyckligt oxch utan att behöva motiver det för vare sig kontrollorgan eller överordnade? Ojsan, men då håller jag nog med er - så kan vi ju inte ha det.

Markus skrev:
2418041 Vad är det jag ska läsa, att polisen ska jobba förebyggande? Okej, vilken katastrof. Men det är alltså utan kontroll nu då? Varje polisman får själv lyssna av vem han vill, helt godtyckligt oxch utan att behöva motiver det för vare sig kontrollorgan eller överordnade? Ojsan, men då håller jag nog med er - så kan vi ju inte ha det.
Du har inte läst artikeln eller???
Vad som framkommer i den är ju en misstanke om att dessa polisens rättigheter ska användas till att jaga bl.a. fildelare. Så det finns mer än en här på SH som bör oroa sig i så fall.

Sedanär det en del som tycker att raden om att dessa insatser kan ske ÄVEN utan konkret misstanke om brott är lite oroande. Du kan ju själv tänka dig att dina meningsfränder i SD kan bli kollade...

korvgubbe skrev:
2418039 Sorry! Jag såg inlägget men eftersom markus ställde frågn till mig lär han ignorera er... Jag ville dessutom hitta en länk till regeringens hemsida så han inte bara tror att det är något vi blockflöjtsstenkastarkommunister har hittat på. :hihi

:tummenupp :tummenupp
Det Markus inte verkar inse är att det finns ett stort problem med "överdriven" övervakning. http://www.stoppa-storebror.se/risker.htm

Deimos skrev:
2418085 :tummenupp :tummenupp
Det Markus inte verkar inse är att det finns ett stort problem med "överdriven" övervakning. http://www.stoppa-storebror.se/risker.htm

Jag inser visst att det förekommer en del problem kring detta (precis som med all brottsbekämpning) och att säkert en och annan oskyldig individ kommer drabbas (precis som med all brottsbekämpning) men att det i det stora hela är bättre att bekämpa brott än att sitta och vänta på att de ska begås(precis som med all brottsbekämpning), i synnerhet när det är så pass allvarliga brott som är orsaken till all dessa förslag.

Jag tycker i alla fall att det är bra att de tog de där puckona som skulle spränga atlantflygningar, om du inte tycker det så är det mest tragiskt och om du tycker det är bra så kan du ju fundera på om det hade varit möjligt utan någon form av över- och/eller bevakning som någon eventuellt kan tänkas känns kränkande.

Markus skrev:
Men det är alltså utan kontroll nu då? Varje polisman får själv lyssna av vem han vill, helt godtyckligt oxch utan att behöva motiver det för vare sig kontrollorgan eller överordnade? Ojsan, men då håller jag nog med er - så kan vi ju inte ha det.

:tummenupp

Markus skrev:
Jag tycker i alla fall att det är bra att de tog de där puckona som skulle spränga atlantflygningar

vad har dom med det svenska regelverket att göra?

Last edited:
KGK skrev:
2418141
vad har dom med det svenska regelverket att göra?

UK framförs ju ofta som skräckexempel, jag antar att de kränkt en lång rad människor för att rädda livet på hundratals. Tänk om de avlyssnade någon som var snel lixom !!!

Markus skrev:
2418152 UK framförs ju ofta som skräckexempel, jag antar att de kränkt en lång rad människor för att rädda livet på hundratals. Tänk om de avlyssnade någon som var snel lixom !!!

tänker du på de "kommunala" vägövervakarna som hade tiltat en kamera så den råkade peka mot ett sovrumsfönster var en kvinna brukade synas mindre påklädd?

poliser osv. går genom skilsmässor och en massa annat, de är inte mer än människor.

att avlyssna utan misstanke om brott är väl inte korrekt, proffsiga poliser hittar kriminella ändå, om dom vill.

Last edited:
Privatlivets helgd saknar betydelse i det fascistoida samhället. Privatlivets helgd saknar betydelse i det kommunistiska samhället. Kommunister och fascister är duktiga på att skapa samhällen som gör medborgarna nöjda.

Markus skrev:
Jag tycker i alla fall att det är bra att de tog de där puckona som skulle spränga atlantflygningar, om du inte tycker det så är det mest tragiskt och om du tycker det är bra så kan du ju fundera på om det hade varit möjligt utan någon form av över- och/eller bevakning som någon eventuellt kan tänkas känns kränkande.

Det är klart att det är strålande att dom grep puckona. Men polisen klarar säkert att att gripa fler med liknande idéer utan att övervaka/kontrollera ALLA i hopp om att hitta det extremt lilla fåtal som har förvridna tankar, idéer och planer. Det blir säkert dyrare och mer resurskrävande men man gör det inte på den bekostnad av att inskränka på oskyldiga medborgares rättigheter.

Brottsbekämpning är en av samhällets viktiga uppgifter, men det är ändå bara ett av många intressen. Allt annat kan inte offras för brottsbekämpningens "behov". Det finns många andra värden i ett samhälle som är av stor betydelse för att individerna ska ha ett bra liv.

Deimos skrev:
2418255 Men polisen klarar säkert att att gripa fler med liknande idéer utan att övervaka/kontrollera ALLA i hopp om att hitta det extremt lilla fåtal som har förvridna tankar, idéer och planer.
Naturligtvis tycker inte jag att alla ska övervakas. Det finns väl heller inget förslag från något håll i världen förutom i några få skurkkommunistiska och andra fundamentalistiska stater att just alla ska övervakas. Vem som skall övervakas är nog polisen bäst på att bedöma. Men då är vi ju inne på ett annat ämne, profilering tycker du är ett bättre alternativ? Det brukar ju alla vulgoliberaler och stor-/småröda personer tycka är bland det mest kränkande som finns.

jag vet varför bodström lägger fram såna här förslag. han har insett hur inkompetent poliskåren egentligen är o måste hitta nya sätt att kunna sätta dit folk. hmm hur många "gäng" finns det i stockholm malmö o göteborg egentligen?? en hel del. säkert tusentals välkända grovt kriminella bara där. dom kan ju börja med att spärra in dom.. fast det vågar dom väl inte.. räddharar! fyfan, det här landet gör mej illamående ibland. som tur är så ska jag flytta härifrån om ett par år, många säger att man ska stanna o slåss för det man tycker är rätt, men att pissa i motvind har aldrig vart nån bra idé. det här landet brukade va ett land där privatliv va högt värderat, likaså en hel del andra grejer men nu, dom försöker skrämma oss med terrorister o skit, vilka terrorister skulle vilja terrorisera oss?? inga. för vi startar inga jävla skitkrig om olja runt hela jorden, men det kommer väl det också med tanke på vilka räddharar det är som styr här. snart måste vi invadera norge för dom blir för mäktiga.. om dom nu vill sätta dit folk så kan dom fan göra det med riktigt polisiärt arbete eller? för jobbigt kanske?

RÖVHATTAR!!!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!