Möjligheten att bugga finns ju redan! Det är liksom huvudtemat i artikeln som startade tråden.Markus skrev:2417961Intressant att just englands inrikesminister citeras förresten, eftersom det var england som härom veckan lyckades förhindra ett storskaligt mord på civila över Atlanten.
Men det kanske det hade varit värt, att slippa filmas men sprängas i ett flygplan.
Sedan kan man ju alltid använda din typ av retorik: Tänk om något illa kanske händer. Det bästa med det är att man aldrig behöver vara nöjd, gränsen kan alltid flyttas eftersom du alltid kan säga "tänk om..." Det är lätt att skrämma människor och dessutom väldigt effektivt eftersom du sällan behöver motivera dig.
Så min hållning är klar: Jag vill inte offra rättigheter för något som är mindre sannolikt än, som Korvgubbe påpekar, att träffas av blixten. Jag vill heller inte ge odemokratiska element glädjen av att vinna genom att bli rädd...
Jag tror dessutom att vi skulle varit effektivare i att göra den här världen mindre farlig genom att stödja de moderata krafterna i världen än genom att ge de extrema "rätt" genom att trappa upp våldet och hoten.