Rapport från sjukan om G-åsen!

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Som bekant så vurpade jag på första kvalet på Gälleråsen.

Jag körde om Kobbe och fick en bra utgång på start och målrakan. Jag låg på en del för att sätta en bra tid och sedan gå in idepå eftersom det regnade och jag gillar inte regn :mad: . När det i slutet på rakan är dags att börja bromsa (typ vid 150 skyllten) så släpper frahjulet så fort jag tar i bromshantaget. Jag åkar i marken och kanar på mage en bra bit. När jag kommer utanför banan slår jag i foten i något och slår av underbenet samt bryter knäleden. Dvs kulan i knäleden är i bitar.

Ambulansen kommer och hämtar upp mig. Då har jag otroligt ont och får en dos morfin som gör att jag nästan tuppar av. Frame på sjukhuset i karlskoga konstaterar Mc doktorn (Doktor Martin) att jag har en alvarlig knäfraktur och behöver oppereras. Nästa dag blir jag körd till SöS i Sthlm.

Första opperationen består av att fixera frakturen. Jag får då en ställning som är fastskruvad i lårbenet och i smalbenet, nästan nere vid foten. Ställningen får jag efter som alla mjukdelar i knät är för svullna för att genomföra den riktiga opperationen. Ställningen har jag i ca 1 och 1/2 vecka.

Andra oppertatonen består av att skruva ihop båda benen i underbenet samt att skruva ihop knäleden. Opperationen går över förväntan och knäleden blir stabil.

Efter opperationen får jag bakterier i urinet som går vidare ut u blodet vilket leder till blodförgiftning. I en vecka ligger jag med 40 graders feeber innan de får bukt med infektionen. Efter ytterligare en vecka så är infektionen fortfarande inte borta och de beslutar att öppna opperationssåret för att se om det fastnat bakterier där. Det hade det!

Efter 5 veckor öppnar de opperationssåeret igen för att spola rent och suga bort var.

Nu efter 6 veckor på sjukan skall jag äntligen få åka hem idag :D. Nu är det 6 veckor med antibiotika som gäller och 6 månaders sjukgympa innan jag kan gå normalt igen. Det kommer ta upp till ett år innan jag är tillbaka till normalt, om jag inte får några bestående men som hinndrar mig.

Förmodligen kommer jag inte tävla något mer. Det är det roligaste jag vet men det är inte värt skador för livet. Men men, man vet aldrig. Jag kan ha ändrat mig tills nästa sommar :tungan

Ps. ansvarar ej för eventuella stavfel.

Fyfan det lät inget kul det där.

Hoppas att allt läker som det skall. Krya på dig :pannkyss

Najs att du är fick åka hem. Krya på dig nu och börja sjukträna för jag har anmält dig till Stockholmaraton och vi vill se en tid under 4 timmar annars blir det mustach för dig :D

björn o sandra

Jobbig läsning....
Hoppas det vänder nu när du får komma hem, och att du snart är på benen igen!!!

Jobba hårt med rehaben sen!!! :tummenupp

Krya på dig!

Macke

Skönt att du får komma hem, håller tummarna för att du blir helt återställd.

Får tacka för din insats som teamchef åt oss på gellersåsen.

Mvh Thomas!

Jobbig skada, sjukhusvistelse och rehab :( Men vafan, funkar knät någorlunda nästa år är det väl bara åka vidare om du kan och vill, om det är de roligaste du vet är väl lite skavanker inte så mycket att offra, man kan ju ta det lite lugnare och inte försöka vinna vm första säsongerna bara ;)

ajdå Peter, inte kul alls..

vet att du är en positiv kille och det kommer du behöva, kämpa på med rehaben sen.
va noga med alla papper etc runt försäkringar nu, det lönar sig längre fram.

krya på dig

/Petter

...skönt och få veta lite mer vad som hände, det va mitt första Rookie race och det där va en av dom första sakerna som hände ! Har funderat ett par ggr hur det gick med dig ! Lycka till med rehaben nu, själv går jag med avslaget nyckelben och skulderblad ! Japp det är det roligaste man vet och trots riskerna så fortsätter man, hoppas du inte får några allvarliga bestående men nu... /M

Skönt att äntligen höra hur det är med dig, och att du trots allt låter så positiv! :tummenupp

Skit att det skulle gå så illa för dig, vi hade ju så kul kvällen innan med minibilsrejs i depån!

Krya på dig!

Björn & Anneli

Krya på dig! Hörde om vurpan på plats och blev orolig för att du ens skulle kunna gå alls efter vad MC Doktorn berättade.

Läk och skit i MC-åkat... bättre och ha en hel kropp. Jag lägger oxå av om jag kommer i närheten av något sådant där. Det är inte värt att bli invalidiserad resten av livet.

Ajaj, inte kul. Jädra osis. Krya på dig!! Det är du och Folkesson...

Mvh Fredrik

Gott att du får åka hem Peter, se nu till att läka ordentligt, och du, se till att visa upp dej med jämna mellanrum hos oss oavsett beslut om åka eler ej.

Ha det bra

Christer

Krya på dig! Hörde om vurpan på plats och blev orolig för att du ens skulle kunna gå alls efter vad MC Doktorn berättade.

Läk och skit i MC-åkat... bättre och ha en hel kropp. Jag lägger oxå av om jag kommer i närheten av något sådant där. Det är inte värt att bli invalidiserad resten av livet.

Resonerar du så kan du ju lika gärna sluta med en gång, du är nära något sådant varje gång du är ute och kör eller vurpar. Polarn bröt knät illa i en skitvurpa i 10km/h i södertäljehallen med motard.
Risken att bli invalidiserad finns på varje pass man är ute och kör..

Resonerar du så kan du ju lika gärna sluta med en gång, du är nära något sådant varje gång du är ute och kör eller vurpar. Polarn bröt knät illa i en skitvurpa i 10km/h i södertäljehallen med motard.
Risken att bli invalidiserad finns på varje pass man är ute och kör..

det säger jag med, gäller även gatåka.
tänk över innan vad priset kan bli.

Tack alla! Skall jobba som f..n för att jag skall bli bra igen.

Tråkigt å höra att det blev så allvarligt å mycket strul, men krya på dig och hopppas du blir helt återställd igen.

Mvh
Lars (depågranne)

Fi fan medin men gött att du lever....va ingen rolig stämmning alls i rookie depån efter att du skulle gå och köra vält ordentligt

Det är som sagt alltid en viss risk med i spelet varenda gång man sätter sig på hojen, oavsett om det är på bana eller ute i trafiken. Man ska ha respekt, men inte vara rädd, då är man fel ute.

Krya på dig, börja träna fort, men träna väldigt försiktigt! Lyssna på kroppen och sikta alltid framåt! Se en återkomst på banan som en bra morot istället för att ge upp drömmen! ;)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025