Ramp för lastning av MC?

Sanna-Lkpg skrev:
2643845 Bor ju så gott som next door to you.
Dricker du fortfarande Loranga, går omkring i äppelknyckarbyxor och kör på vänster sida av vägen? :D

Men lugn, när du kommer och vill köpa virke av mig så kan jag nog hjälpa dig oavsett om du lever kvar med tum eller accepterat tidens gång och sadlat om till millimeter! :pannkyss
haha tur att man e svetsare o inte snickare... kör alltid på ögonmått o fyller upp det sista med en schysst pinne el nåt:yoparty
nae skämtåsido kör allt i mm:D

farmerlip skrev:
2644065 En lagom bit kabelstege och en remsa plyfa blir lätt och hållbart.

Billigt å lätt, kolla med en elfirma, dom brukar ha spillrester av sånt skit kvar efter byggen..2 meter räcker gått å väl.:tummenupp

Lyfter denna tråd lite.

Har nyss varit nere och lastat hojen på min skoda pickup. Jag har två st
2m långa träplankor (ca 15-20 cm breda) som jag använder att lasta hojen med.

Förra gången gick jag med upp på ena av plankan och denna gång inte vilket inte var någon vidare bra idé. Allt gick bra men det blev lite panik när jag stod bredvid hojen nere på marken när den väl var uppe.

Är man två så är inte en planka några problem att lasta med, framförallt när man kan hjälpas åt att balansera hojen, men själv tycker jag det är svårt som fan.

Finns det inte någon ramp som är riktigt stor som man kan vika ihop efter man har lastat?
Typ 1m*2m aluminium eller liknande?

Detta måste bli smidigare då jag hatar att lasta hojen i nuläget.

Kan du inte sitta på hojen och köra upp den då? Brukar jag göra när jag är själv... Visserligen är det en cross men det borde inte vara så mycket svårare med en sportcykel :rolleyes:Ta riktigt med fart bara så att du inte välter halvvägs upp...:död

Jula har 3st olika lastramper: http://www.jula.se/search-result/?q=lastramp köper du 3st så blir bredden 99cm, det borde ju räcka? Dock kostar det 2100kr.

Vill du komma lite billigare undan kan du ju lägga 3st 45x95 reglar på cc 300-400mm sen lägga en 12mm plywood över samt lägga dit några 22x45 eller några plywood remsor som halkskydd. Vill du ha den vikbar kan du ju sätta dit 3st gångjärn. Hoppas du är stark... :D

Men har du mycket cash kan du beställa en scorpionramp :yoparty http://www.scorpionramp.com/

[YOUTUBE-ID]iucl8PYZX5E[/YOUTUBE-ID]

Om du undrar så lånar jag en sån kärra fast utan galler och jag låter farsan hålla upp framänden och sen är det bara gasa upp den.

Jag gillar iden med gångjärn, tre eller fyra plankor som man fäller ut på bredden borde ju funka. Scorpion rampen var lite väl stor och lite väl dyr dock.

Jag gillar iden med gångjärn, tre eller fyra plankor som man fäller ut på bredden borde ju funka. Scorpion rampen var lite väl stor och lite väl dyr dock.
Rejält trådlyft! :tummenupp
Jag gillar inte att stå och balansera med min hoj så det blev att införskaffa en riktig ramp. Betalade 1000 kr och tycker det är välinvesterade pengar när man hanterar kära ägodelar.

Ser att det är en rejäl prishöjning men ändå... Det är en bra produkt.

http://www.nilssonsmc.se/produkt/Air-Lastramp-Vikbar

En sån ramp och sen är det väll bara sitta på och köra upp hojen? :va
Känns sådär om hojen ska in i något med tak, tex en Caravelle/Transporter/Vito/Ducato/Vivaro eller liknande.

Jag tyckte också det kändes lite vingligt i början, men med rätt teknik är det inga problem, bara att köra upp hojen halvvägs, låsa fast med bromsen å sen klättrar man efter in i bussen. Däremot skulle jag aldrig få in större ramp i bussen, det är trångt nog som det är :gnissla

i annat fall är det pissenkelt att bara rulla upp hojen med ett fast grepp om styret och två fingrar på bromsen.

Finns inte en chans att dra upp hojen för mig, den är för tung ( eller jag för svag ). Om jag kunde gå bredvid på rampen så kanske det skulle gå, men i dagsläget måste jag köra upp den försiktigt.

När jag köpte min första hoj hos Greven i Skene så lastade han den åt mig. Han sprang helt enkelt in med den i ett Statoilsläp. hehe trodde han skulle crascha med den nästan.

Jag har en med kant på, som alltså skjuts ihop till dryga metern. står hur stadigt som helst och tål säkert 500kg. Brorsan har en ihopfällbar variant utan kant som hade passat ännu bättre, som tål säkert 3-400kg, tunn som fan är den oxå.

Vet dom inte var man köper dom. Jag tog helt enkelt mina kontakter och frågade runt, och efter några veckor så fick jag tag på en som hade en över. :)

Finns troligen en variant på det du söker på alla Bauhaus, Jula, Lantmännen, Däckfirmor?, Crossförsäljare, järnhandel m.m

Jula har två olika. En i stål 326-038 11 kg för 399:-. En vikbar i aluminium 326-039 5,5kg för 699:-.
Själv har jag en takbrygga 50*250cm köpt på blocket för 300:-

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...