Ramp för lastning av MC?

Trådlyft!

Är det fortfarande Nilssons mc som gäller eller har någon ett bättre tips? Har en Ford Transit som är lite högre bak än typ Primastar mfl, så jag behöver lite längd så att inte båten skrapar i när man kör över nocken.

Tips?

2tum6 planka, jag skulle nog bredda till 2tum10. lite tung men helt ok! Jag satte kanter på min. Men vill påstå inte helt lätt lasta på och av själv. Måste ha hjälp. Är hojen körbar använder jag motorn och dess hjälp upp.
Mvh Toyman

IMG_2687.jpg

Varför inte sy ihop en själv av lite plåt o fyrkantsprofil? Tog mig 2 timmar att bygga...

Trådlyft!

Är det fortfarande Nilssons mc som gäller eller har någon ett bättre tips? Har en Ford Transit som är lite högre bak än typ Primastar mfl, så jag behöver lite längd så att inte båten skrapar i när man kör över nocken.

Tips?

Jag fick uppgradera från takrampen till motsvarande Carnivores vikbara inköpt på 24MX när jag skaffade jumpyn som har 59cm lasthöjd för att klara det som är kvar av båten. Fördelen med just mitt exemplar av ramp är att den har justerbara extra ben precis i gångjärnet som gör att den inte flexar om man inte vill. Det är precis så det inte touchar men då gäller att det inte flexar i mitten av rampen.

Last edited:
Kör 2 m 45x195mm tryckt regel som jag skruvat dit lika stor bit durkplåt på. Kör förövrigt hojen på lite hemmasnickrad båtkärra oxå:yoparty

DSC_1834.jpg

Okej, jag ger mig in i leken med några frågor också...

Jag har kikat på Julas ramp ( http://www.jula.se/lastramp-326039 ), den verkar ju helt okej för det priset, men jag undrar om den är tillräckligt lång/böjd för att fungera problemfritt vid lastning i ett mellanhögt fordon, eller om man riskerar att skrapa i den nedre kåpan. Rampen på 24mx ( http://www.24mx.se/mc/p/lastramp-vikbar-twenty/986/mc-stall,-stod-och-forvaring/k267/ ) kostar 300 kr mer, men är 26 cm längre enligt hemsidan, den ser desutom ut att vara lite konvex både i leden och i den övre delen av rampen.

Är det någon som har erfarenhet av Julas och 24mx:s ramper? Eller någon som till och med har sett de två sida vid sida? Och hur ser 24mx:s ramp ut? De visar ju två olika ramper...

Ni som har en släpvagn dedikerad åt hojen och svär åt den höga lasthöjden - vänd på hjulaxeln! Min kärra har ca 10 cm markfrigång och lasthöjden ca 25 cm.
lazzat5-p9210016.jpg

Blev en sådan här från KNT-Hjul & Verktyg AB i Lindesberg. 850 kr inkl moms. Beställde ena dagen och hämtade ut den dagen efter, riktigt bra!

Bär 340 kg och är svagt böjd vilket underlättar om du har lite högre bil.

Screen Shot 2013-04-17 at 21.40.02.jpg

har du tillgång till en stege som oftast ligger och skräpar i garaget så funkar det också. Någon planka på där bara så funkar det utmärkt.

Fick min ramp från 24 idag. Ser bra ut och känns bra! Ska test lasta ikväll.
Nu måste jag dock fixa en pall eller något för sista klivet upp i transporter är högt....

Bor ju så gott som next door to you.
Dricker du fortfarande Loranga, går omkring i äppelknyckarbyxor och kör på vänster sida av vägen? :D

Men lugn, när du kommer och vill köpa virke av mig så kan jag nog hjälpa dig oavsett om du lever kvar med tum eller accepterat tidens gång och sadlat om till millimeter! :pannkyss

Äppelknyckarbyxor. Hahahaha... detta gjorde min dag. Inte igår man hörde det ordet.:yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti