Ramlager 560

-PLM- skrev:
2619579 Kanske dum fråga som man märker när man river, men hur mäter man spelet? När blockhalvorna är monterade så når man väl inte ner med bladmått?
Spelar det ngn roll vilken sida man plockar bort schimset på? Verkar ju finnas en på var sida om veven.
Mät med indikatorklocka ute vid vevaxeländan.

Började riva 525an igår, efter 180 tim i skogen. Känner inga lagerglapp, inte ens
axiellt på veven:va, allt ser bra ut; kam, cyl.loppet fortf kryssmönster, visst slitage på kolven,
några snäpp kvar på kamkedjespännaren.
Just nu m svänghjulet kvar (tji avdragare) o vevhuset inte delat.
/u

ulf_lundin skrev:
2619988 Började riva 525an igår, efter 180 tim i skogen. Känner inga lagerglapp, inte ens
axiellt på veven:va, allt ser bra ut; kam, cyl.loppet fortf kryssmönster, visst slitage på kolven,
några snäpp kvar på kamkedjespännaren.
Just nu m svänghjulet kvar (tji avdragare) o vevhuset inte delat.
/u

Du kan få jucka ganska hårt på vevaxeln

Denna 560n (same shit) jag hade nere va det inte heller nåt kännbart glapp på. -1 schims så blev det bättre

Enligt boken ska det vara 0.10-0.20 mm om jag inte minns fel

Byt den kolven

Nu har jag kollat upp skf lagret. på kvittot stog det nj 206 ecp/c3.

nj 206 är ktm's nummer på lagret.

går du till en skf lager handlare och säger att du vill beställa ett lager som heter "nj 206 ecp/c3". Så vet de vad du menar. Säg även till om att det ska vara "Explorer" lager. Dom håller bättre än vanliga skf lager.

hoppas jag har hjälpt dig

HeBBa skrev:
2626160 Nu har jag kollat upp skf lagret. på kvittot stog det nj 206 ecp/c3.

går du till en skf lager handlare och säger att du vill beställa ett lager som heter "nj 206 ecp/c3". Så vet de vad du menar. Säg även till om att det ska vara "Explorer" lager. Dom håller bättre än vanliga skf lager.

Kanon! :tummenupp

-PLM- Hitta du några lager? Hur går det med motor renoveringen?

Ja har kollat lagret på nya 560,in. Den har 0,35 Så KTM kanske har åtgärdat problemet!

HeBBa skrev:
2626160 Nu har jag kollat upp skf lagret. på kvittot stog det nj 206 ecp/c3.

Vad skiljer ett Explorer från ett vanligt då :va ?

Fortsättn på inlägg #42. Rivit hela 525 motorn.
Allt ser bra ut, utom insugsventilerna som har tydliga nötspår runt tallriken. Dom följer exakt
det snyggt rundade ventilsätet. Så nya såna blir det. (Går inte att svarva, isf skulle kanten
bli lövtunn eller värre...)

Fixat lite m toppen (portat låter väl pretentiöst för det finliret), rymt upp lite där ventilerna
var lite avskärmade i förbr.rummet, bort m kanterna runt sätena, lite mjukare kanalprofiler,
slimmat vårtan runt styrningarna o allmänt småputs. Tycker en sån där topp ser rätt bra ut,
ungefär vad man kunde vänta sig av en modern bra motor.

Så in alles blir det ny kolv, insugsventiler, nya lager rätt över (utom vevstakslagret)
kamkedja o koll (o ev riktning) av vevpartiet.

Inte så mycket att yvas över efter 180 tim i skogen, på isen o på crossbanan.
Bra grejor det där. :tummenupp
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2633503Så in alles blir det ny kolv, insugsventiler, nya lager rätt över (utom vevstakslagret)
kamkedja o koll (o ev riktning) av vevpartiet.

Inte så mycket att yvas över efter 180 tim i skogen, på isen o på crossbanan.
Bra grejor det där. :tummenupp
/u

får man fråga varför du inte byter vevstakslagret..?

/R

Ronta skrev:
2633536 får man fråga varför du inte byter vevstakslagret..?
Det går inte att känna något som helst glapp i det (utom i sidled förstås).
En ktm-mek (som iofs inte sett vevaxeln) jag pratade med trodde/tyckte inte det behövdes
efter 180 tim, om lagret verkar bra.
Det blir ju några tusenlappar, så en viss spärr mot att byta 'när man ändå håller på' finns oxå.
/u

ulf_lundin skrev:
2633899 Det går inte att känna något som helst glapp i det (utom i sidled förstås).
En ktm-mek (som iofs inte sett vevaxeln) jag pratade med trodde/tyckte inte det behövdes
Det blir ju några tusenlappar, så en viss spärr mot att byta 'när man ändå håller på' finns oxå.
/u

Glappar det radialt är det heeeeeeelslut

Mät vevstakens axialglapp och jämför mot vad verkstadshandboken säger

Vevstakslagret brukar nog ge upp innan ramlagrena

Jösse skrev:
2633271 Vad skiljer ett Explorer från ett vanligt då :va ?

JAg kommer inte ihåg vad min farbror sa. Men jag tror att var någon med att det var finare yter på det. det viktigaste var väl att det tål mer än ett vanligt lager

Ljunghusen skrev:
2633961 Glappar det radialt är det heeeeeeelslut

Ulf_lundin sa ju att där är sidospel i vevstakens storända vilket är helt normalt.

Är där glapp i vevstaken om man drar den upp och ner så är det dags att byta: JA. (innan kolven slår i toppen dvs :D )

Ljunghusen skrev:
2633961 Glappar det radialt är det heeeeeeelslut
1) Med axeln på bordet tror jag mig veta hur man känner radialglapp; finns inget.
2) Ska nog kolla axialglappet, både nere vid storändan och vad vickandet ger för utslag i lilländen.
Har du några gränsvärden ? (Hrm, har inte verkstadshandbok för den, bara sprängskisser.)
3) inte heller ramlagren verkar slitna, byts 'när man ändå håller på', lite billigare än vevstakslagret.
(Inte min hoj, äldste sonens.)
/u

HeBBa skrev:
2632584 -PLM- Hitta du några lager? Hur går det med motor renoveringen?

Den har inte gått långt nog anser jag, tänkte börja köpa grejer så jag har hemma bara.

ulf_lundin skrev:
2634134 1) Med axeln på bordet tror jag mig veta hur man känner radialglapp; finns inget.
2) Ska nog kolla axialglappet, både nere vid storändan och vad vickandet ger för utslag i lilländen.
Har du några gränsvärden ? (Hrm, har inte verkstadshandbok för den, bara sprängskisser.)
3) inte heller ramlagren verkar slitna, byts 'när man ändå håller på', lite billigare än vevstakslagret.
(Inte min hoj, äldste sonens.)
/u

Jag återkommer ikväll med tollerans på vevstakslagret

När du ändå ska byta ramlagrena kan du ju passa på och ta bort ett schims bakom höger lagerbana på vevaxeln, för lite mer axialspel där

ulf_lundin skrev:
2633899 Det går inte att känna något som helst glapp i det (utom i sidled förstås).
/u

Max 1,1 mm sa boken

Tack f hjälpen Ljunghusen. Jo, axialspelet f vevaxeln/ramlager ska vi (låta ?) fixa till.
Kollat vevstakslagret, axiellt spel vid storänden .75 mm. 'Vickning' av lilländen (utan att storänden glider) ca .8 mm
/u

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back