Ramlager 560

Är det enbart felaktigt schimsat om motorn rasar i "förtid"? När man renoverar en motor, bör man plocka bort schimset trots att den hållt?

-PLM- skrev:
2594816 Är det enbart felaktigt schimsat om motorn rasar i "förtid"? När man renoverar en motor, bör man plocka bort schimset trots att den hållt?

Man får mäta upp så det är rätt mellanrum, ja kommer inte ihåg exact mått men någon här inne kan det säkert. Om det är för tajt, så fixa det.

Jag ska hämta min nya 525a imorgon, så jag har lite funderingar om det gäller även för en Exc 06a, som skall användas till "söndagskörning," alltså ingen hårdkörning hela tiden.
(Har hört att man skall byta lager vid ca 80 timmar, men då kanske det är helt fel?)
//J

Update... Jag schimsade om vevaxeln, och fick byta vänster ramlager (eftersom ramlagrets inre bana, som sitter på vevaxeln inte går att få bort utan att paja den) så nu får vi se om det håller ett tag

Är ni kluvna bör det räcka att plocka loss vänster motorkåpa, och rucka på vevaxeln. Sålänge man känner ett axiellt glapp är det inte helt åt fanders iaf

Hur kan ktm leverera hojar med i princip 0 axialspel?

Ljunghusen skrev:
2617104 Update... Jag schimsade om vevaxeln, och fick byta vänster ramlager (eftersom ramlagrets inre bana, som sitter på vevaxeln inte går att få bort utan att paja den) så nu får vi se om det håller ett tag

Är ni kluvna bör det räcka att plocka loss vänster motorkåpa, och rucka på vevaxeln. Sålänge man känner ett axiellt glapp är det inte helt åt fanders iaf

Hur kan ktm leverera hojar med i princip 0 axialspel?

Hur mycket spel satt du?
Från fabrik brukar det vara runt 0,15 men det ska va över 0,30
För att vara på den säkra sidan ska man nog göra mer än att rucka på vevaxeln. Det är svårt om inte omöjligt att känna skillnaden på 0,15 eller 0,30

Ljunghusen skrev:
2617104 Update... Jag schimsade om vevaxeln, och fick byta vänster ramlager (eftersom ramlagrets inre bana, som sitter på vevaxeln inte går att få bort utan att paja den) så nu får vi se om det håller ett tag
Med ett sånt här verktyg går det smidigt att plocka av och på lagerbanor.

Bifogat

• verktyg.jpg
    verktyg.jpg
    35.1 KB · Visningar: 88
Busaberg skrev:
2617281 Med ett sånt här verktyg går det smidigt att plocka av och på lagerbanor.

Jag är mycket tveksam till att det går på 560ns lager.. Det finns ingen fasning. Ingen kant på banan, som en avdragare kan dra mot

Ktmverkstan insisterade på att dremmel och huggmejsel va melodin

Sitter det inte vanliga delade rullager(NJ206)i 560 precis som i alla andra RFS/Husabergmotorer då? Verktyget är ingen avdragare direkt utan en slitsad aluhylsa som passar på innerbanan.Man hettar upp den med gassvets,sätter den på innerbanan,klämmer åt i några sekunder och plockar av lagerbanan.

Busaberg skrev:
2617465 Sitter det inte vanliga delade rullager(NJ206)i 560 precis som i alla andra RFS/Husabergmotorer då? Verktyget är ingen avdragare direkt utan en slitsad aluhylsa som passar på innerbanan.Man hettar upp den med gassvets,sätter den på innerbanan,klämmer åt i några sekunder och plockar av lagerbanan.

Mm vanligt delat lager (som din avatar)
Jo jag har hört talas om aluhylsan så jag knallade över till ktm med veven men det gick inte sa dom!

Ljunghusen skrev:
2617473 Mm vanligt delat lager (som din avatar)
Jo jag har hört talas om aluhylsan så jag knallade över till ktm med veven men det gick inte sa dom!
Ja det lät ju konstigt.Verktyget är ju ett KTM original tom.

:va Balansera vevpartiet ?? Är det möjligen 'rikta' ? Annars får nån förklara hur man
balanserar en stånkavev.

Undrar oxå ang. axialspelet: Om ramlagren är av vanlig typ (spårkullager kallas det väl)
så har dom väl ett eget, inbyggt axialspel; Det går väl inte att ställa ? Möjligen kan man få vevhuset att klämma ihop dom. Är det vad man ska undvika menar ni ?
Eller fattar jag ingenting ? :va
EDIT: Glöm sista frågan, ser ju ut att vara rullager, iaf på ena sidan.
Och i morgon vet jag nog, låter som sonen kommer m sin 525 motor under armen i morgon
för genomgång efter 150 tim i skogen. Varmare i min källare än i hans garage.:D
Plus experthjälpen här förstås. :D
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2617737 Möjligen kan man få vevhuset att klämma ihop dom. Är det vad man ska undvika menar ni ?

Många blandar ihop rikta och balansera...

Ja det är vad vi menar... Iom att det är delbart rullager på ena sidan kan man ju justera spelet där

Är det ett vevparti med vanliga rullager (japp spårkullager), utan demonterbar innerbana, kan man inte justera spelet (vanligtvis iaf) - ex som på våra XR

Det du behöver till 525an är kamkedjedelare/nitare, svänghjulsavdragare och 2/3-armsavdragare till kamdrevet på vevaxeln. Växelmekanismen utanpå höger blockhalva (växelspindel osv) behöver du inte plocka bort (växellåda och allt stannar i högerdelen)

Last edited:
Min farbror köpte en 525 exc -04 våren 05. Han åkte lite motard och grus/skog under sommaren.
När den hade gått 40 timmar börjar den vibrera och låta illa.
Han tog isär motor. Lagret på vänster sida var snedslitet p.g.a att det var för tight. Han byte lager och tog bort ett schims.
Min farbor tyckte att jag och min kusin skulle plocka isär våra motorer. Min är en 525 exc -03 och kusinen har en 525exc -05.
Min 525:a hade gått 90 timmar (Jag tror den har gått mer) och kusinens hade gått 50 timmar
Vår var också för tighta.

Min slutsats är att bara för att det ska vara 2 schims så sätter ktm fabriken dit 2 schims. Fast det kan vara för tight.

Dom lager som sitter där ifrån början är skit. Det ska vara SKF lager.
Till dom som kan byta kan jag jag rekommendera SKF lager.
Dom jag prata med sa att dom borde hålla 200-300 timmar om det inte är för tight vill säga.

Last edited:
HeBBa skrev:
2617953
Dom jag prata med sa att dom borde hålla 200-300 timmar om det inte är för tight vill säga.
Det satt SKF i min Husaberg iallafall.Kör dom med andrasortering i dom åårancha?

HeBBa skrev:
2617953

De är skf-lager i 560 iaf

Kanske sitter olika lager i 560 och 525.

För jag hade inte skf lager i min 525:a.

Jag ska kolla upp vad det är för artikell nr på skf lagret.Det blir på måndag (imorgon)

Annars kollar du bara var det är för mått på lagret.
Jag tror det står i Manualerna vad det är för storlek på lagret.

Kanske dum fråga som man märker när man river, men hur mäter man spelet? När blockhalvorna är monterade så når man väl inte ner med bladmått?
Spelar det ngn roll vilken sida man plockar bort schimset på? Verkar ju finnas en på var sida om veven.

-PLM- skrev:
2619579 Kanske dum fråga som man märker när man river, men hur mäter man spelet? När blockhalvorna är monterade så når man väl inte ner med bladmått?
Spelar det ngn roll vilken sida man plockar bort schimset på? Verkar ju finnas en på var sida om veven.

Det finns bara schims på höger sida på 560 iaf.

Man kan mäta med bladmått. Mät mellan balansaxeldrev och blocket. Bäst är dock indikatorklocka

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back