Ramen INTE sne, dock styrkronan/axel

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Min racehoj / gathoj har varit nerskruvad till ram/motor under senaste dagarna för att leta efter lite "fel" då jag under styrning på banan får fajtas med att hojen drar åt ena hållet. Jag har hittills trott att det är ramen som är sne, men ... jag tror faktiskt inte längre att den är det. Anledningen är att jag nu har mätt mellan nedre styrkronans axel som går genom ramhuvet, och ut till gafflarna som går på var sida. Distansen mellan vänstra och högra gaffelbenet borde väl vara samma? Well, vad jag upptäckte var att det diffade cirka 2mm. Så med lite slutledningsförmåga som jag har ibland så är mina aningar besannade, axeln som går ihop med nedre styrkronan är krökt åt höger. Jag köpte dessa gafflar med styrkronorna (över och under) på eBay för att byta ut de gafflar och stykronorna jag hade på hojen då även dessa var snea från diverse vurpor. Sen när jag satte på de "nya" (i tron att de var raka) så var hojen fortfarande CP i styrningen, därefter drog jag slutsatsen att ramen var sne....

Äh! Hursomhelst, går det rikta axeln på nedre styrkronan? Nån som kan ta på sig jobbet?

Vad menar du med nedre axeln på styrkronan? Bild? Generellt kan jag efter att ha kollat med en hel massa folk angående riktning av gaffelkronor säga att det är inte enkelt! Det är tom svårt att på ett tillförlitligt sätt mäta upp om det är rakt. Kan kolla på hojen om du kommer till sviestad på tisdag, det finns lite enkla grejor som man kan kolla med hojen ihopplockad :tummenupp

jasså! Va bra, ja vi kan spana på det då!

Det är alltså den genomgående axeln i ramens huvud som är sne i relation med undre styrleden eller va fanken den heter.

front.jpg

Där är en bild på mina gamla gafflar som satt på innan... Gav bort dessa då de var skrapade på toppen (så det gick inte och ställe in fjädringen...). Killen jag gav gafflarna till snodde sen även xx.xxx kr av mig.. :mad: Men iaf, ser du axeln i mitten där? Det är den som verkar krökt, eller att det är nedre "plattan" som fått sig en törn (troligen)...

Hojen har troligtsvis kraschats och fått en ordentlig smäll i sidleds (kanske en lowside in i en kant / dike).

Man kan kolla om undre styrkronan är krokig genom att dra ner gaffelbenet under den övre styrkronan. Om benet går rakt in i den övre utan att ta i kanterna är nedre styrkronan rak. Tar det i kanterna kan antingen gaffelbenet eller nedre styrkronan vara krokig. Har du möjlighet att ta loss nedre styrkronan är det enkelt att kolla den; lägg den på en helt plan yta så ser du direkt om den ligger plant eller "jippar". För att kolla gaffelbenet kan du snurra det i kronan; är det rakt ska det inte ändra avständ till kanterna, är det krokigt så ser du det genom att det tar i på olika ställen runt kanten.
Det vanligaste är att nedre styrkronan får en smäll och blir skev. Den är den vekaste punkten i hela systemet. Hoppas att jag lyckats förklara vad jag menar :tummenupp

tack! Jo, jag är rätt säker på att det är nedre då när jag står framför och stirrar på det så ser jag att i enlighet med ramens platta del så är då undre styrkronan lite "off" på höger sida (om man tittar framifrån).

Jag tog ju iaf loss övre styrkronan och den får jag slå med hammare (nästan) för att den ska gå på. Så nånting är ju lite galet.

På Fredag nästa vecka får jag mina nya gafflar, ramar, fälgar, motor o grejer :tummenupp Då ska jag bygga ihop en ny race r1. :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...