Ramen gick av vid krasch gsxr 1000 k8, fabriksfel?

Enligt mythbusters på discovery så är de en myt att man dubblar hastigheterna vid frontalkrock. De blir samma resultat som att köra in i en väg. De låter konstigt för mig, men de hade bevis för det.

Jag har inte sett avsnittet, men antar att dom menar att stoppet blir lika våldsamt om man kör in i en vägg, som att fronta med en lika tung bil i samma hastighet. Det blir tvärstopp i båda fallen såklart.

Frontar man däremot med en dubbelt så tung lastbil, som dessutom kör fortare än dig så kommer det inte bara bli tvärstopp, utan du kommer även byta riktning (bakåt).

Sedan hänger det väl på om det är en symmetrisk kollision med...
I det här fallet är den ju väldigt assymetrisk, både sett till när de olika fordonen börjar absorbera rörelseenergi i deformation, och i hur stor rörelseenergi de har...

Två likvärdiga fordon som krockar är ju ungefär som att smälla en bergvägg, eftersom att båda har lika mycket energi, och äter lika mycket energi i deformation...

Men som sagt, alldeles för längesedan jag läste fysiken, och böckerna ligger hemma. Har det med fysik att göra är jag bättre på att programmera en fysikmotor och simulera det. ;)

- Symmetrisk var ordet, sa Bill
- Symmetrisk, sa Bull

Sedan hänger det väl på om det är en symmetrisk kollision med...
I det här fallet är den ju väldigt assymetrisk, både sett till när de olika fordonen börjar absorbera rörelseenergi i deformation, och i hur stor rörelseenergi de har...

Två likvärdiga fordon som krockar är ju ungefär som att smälla en bergvägg, eftersom att båda har lika mycket energi, och äter lika mycket energi i deformation...

Precis. När man kör på en stillastående bil så brukar den stillastående bilen dels deformeras (dvs. du får dubbel deformationszon), och dels flytta lite på sig och ge lite extra lindring. Kör man rakt in i en bergvägg så är det alltså betydligt värre än att köra på en stillastående bil.

Det avgörande här skulle jag säga är hur snabbt MC:n stannar. Alltså från rörelse framåt i 60-70 km/h tills den står still, eller tom åker bakåt pga det andra kollideranade föremålets egen hastighet i motsatt riktning.

Att köra in i en bergvägg borde innebära en stoppsträcka på 0m. Att smacha in i en bil som färdas i motsatt riktning borde ge motsvarande 0m, såvida inte bilen har en högre hastighet och förflyttar, i detta fall, MC:n i motsatt färdriktning. Den negativa accelerationen i detta fall blir då större än att dunka in i en bergvägg.

Nu pratar vi MC och inte föraren.
Skönt att du klarade dig oskadd Netech!

Det avgörande här skulle jag säga är hur snabbt MC:n stannar. Alltså från rörelse framåt i 60-70 km/h tills den står still, eller tom åker bakåt pga det andra kollideranade föremålets egen hastighet i motsatt riktning.

Att köra in i en bergvägg borde innebära en stoppsträcka på 0m. Att smacha in i en bil som färdas i motsatt riktning borde ge motsvarande 0m, såvida inte bilen har en högre hastighet och förflyttar, i detta fall, MC:n i motsatt färdriktning. Den negativa accelerationen i detta fall blir då större än att dunka in i en bergvägg.

Nu pratar vi MC och inte föraren.
Skönt att du klarade dig oskadd Netech!

Bilen behöver väl inte färdas snabbare, utan det räcker väl med att den har större rörelseenergi?

Summering;

Om vi har Bosse Korvätarhjälm på senaste Bamse GS Adventure i 80km/h som smäller med Benny Färgadplastkepa på en strippad striitfajta i 60km/h så kommer, vid en smäll, Bosse vilja 'flytta' sin (mycket större) rörelseenergi till Håkan för att kunna stanna/krascha = värre än vägg... (jmfr även parkerad moppe..)
Men om vi däremot har Steffe Räserkruka 75kg på japansk plastraket/200kg i 90km/h och Hasse Kolfiberklot 80kg på Geggmoppe Grande/195kg i 90km/h så har varken Hasse eller Steffe någonstans att 'göra av' rörelseenergin eftersom den är lika/symmetrisk = krasch i vägg...

Förlåt för min förenklade tidigare version. Ska aldrig hända igen...:Bugar

Last edited:
Bilen behöver väl inte färdas snabbare, utan det räcker väl med att den har större rörelseenergi?

Det avgörande är väl hur stor rörelseenergi den kan överföra till ditt eget fordon. Detta beror på kontaktyta, deformationszoner etc. Eller?

Krasch in i vägg = hojen blir helmosad, föraren blir helmosad.

Krasch mc mot mc = hojarna kommer att bli delvis mosade, delvis att flyga upp i luften, åt sidan och en del av den energin "går upp i luften"(blir rörelseenergi som resulterar i ytterligare en smäll lite senare när den landar).

Förarna får man nog räkna på som separata föremål för att de sitter inte fast på hojarna och påverkar inte hojarnas "mosstatus", däremot förarnas egna. (4 olika föremål som ska dela på totala energin)

Last edited:
För att vara lite on topic så är svaret nej. :rolleyes:

Om ramen hade gått av när du var ute och finåkte så hade svaret varit ja.

Men nu frontade du ju med en lastbil. :crash

För om det skall anses som fabrikationsfel att ramen klövs
borde det väl även gälla resten av komponenterna? :va
Dvs, bara att reklamera och hämta ut en ny! :hihi

Fantastisk solskenhistoria själva krocken dock.
Snacka om Alexander Lucas-faktor! :D

/e

En Transporter 2.ooo kg som färdas i 70 km/h (ca; 20 m/s) ger en rörelseenergi på:
2000 x 0,5 x 20 x 20 joule = 400.000 joule (400 KJ)

En motorcykel, 300 kg som färdas I 70 km/h (20 m/s) ger en rörelseenergi på:
300 x 0,5 x 20 x 20 J = 60.000 J (60 KJ).

Transportern påverkar alltså motorcykeln med kraften 400 KJ medan motorcykeln påverkar Transportern med 60 KJ. Bägge föremålen påverkar kolliderande föremål i direkt motsatt riktning mot vad de kommer in i kollisionen med. Denna ojämnvikt mellan föremålen kommer att få motorcykeln att tvärstanna och att fortsätta bakåt i förhållande till tidigare riktning.

Ja, rörelseenergin påverkar också utgången av detta. För motorcykeln är detta ett värre scenario än att köra rakt in i en bergvägg medans det för Transportern är bätter än en bergvägg. För MC-föraren är det tur att han inte slår in i Transportern utan istället slungas framåt över bilen (eller var han nu tar vägen).

Ramarna blir lättare och klenare för varje år.. De är inga konstigheter att dom spricker vid olyckor

Förr pajade gaffeln om man körde in i en bil.. Nu för tiden går ofta ramen istället

Skulle inte säga att det är så förvånande. Räkna lite på krafterna som just den lilla punkten av ramen utsätts för så är det nog helt förståeligt.

Tuxedo skriver
En Transporter 2.ooo kg som färdas i 70 km/h (ca; 20 m/s) ger en rörelseenergi på:
2000 x 0,5 x 20 x 20 joule = 400.000 joule (400 KJ)

En motorcykel, 200 kg som färdas I 70 km/h (20 m/s) ger en rörelseenergi på:
200 x 0,5 x 20 x 20 J = 40.000 J (40 KJ).
Jag tog mig friheten sänka vikten till 200kg, föraren lyckades ju undvika komma med i smällen lyckligtvis.

Slutresultatet borde bli 2200kg med bortsett från all energi i deformationer energin 400kJ-40kJ=360kJ
Detta blir en hastighet på 18m/s i Transporterns riktning dvs ca 63km/h.
(2200x18x18x0,5)=356000J
Hojen har alltså ändrat hastighet 133km/h.
Som jag ser det har hojen åkt in i bergvägg i 133km/h
Transportern har ändrat hastighet 7km/h
Som jag ser det har Transportern åkt in i bergvägg i 7km/h

Så frågan borde nästan vara, den här delen är hel på hojen. Varför?
Tycker jag.

Jag är glad du klarade dig. Någorlunda.
Helförsäkring, blir det ny hjälm och skinnställ också?

Last edited:
...Transportern har ändrat hastighet 7km/h
Som jag ser det har Transportern åkt in i bergvägg i 7km/h
...

Kanske fråga föraren av Transportern om han tyckte det kändes som att åka in i en bergvägg i 7km/h vid kollisionen..?:gnissla Förmodligen inga skador på bilen alls då'rå...
Eller kanske dags att slå huvet i väggen i 7km/h:huvet

Last edited:
Bilden: svetsfogen insidan ramen ser ju då inte ut som den gått in i godset - rak o fin kant! eller :glömdet

K5-K6 hade ramproblem som gick på garanti. K7-K8 hade väl liknande problematik, vill jag minnas. Dock är det ju knappast ett fabrikationsfel om du får för dig att parkera i fronten på en truck.

En teori jag hört:
En person som har ett ben som väger 10 kg som sparkar till en fotboll i en viss hastighet, får iväg bollen x meter.
En annan person som har ett ben som är tyngre, och sparkar till en boll i samma hastighet, får iväg bollen längre.

Jag håller alltså med om att det är massan på det andra fordonet som avgör vilken effekt det blir. Samma vikt som hojen = dubbla hastigheten om de färdas lika fort. Ett fordon som väger flera gånger mer ger nog en annan läskigare effekt.

Min teori:
Om någon kastar en puttekula på mig i 30 km i timman mår jag nog ok. Om samma person (eller en elakare) kastar ett bowlingklot på mig i 30 km i timman så får jag ont.

Mina 5 cent ;)

/Fohlin

Med risk för att bli idiotförklarad :rolleyes: så undrar jag om ramen hade börjat spricka redan när wobbelkänslan infann sig :va:confused:
Svårt att få klarhet förvisso, syns det några skillnader på sprickytorna vad gäller oxid färg etc.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT