Rakt rör

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
R1 - 05
Hejsan.

jag har en Honda 125 4-takt.

Alltså 4-takt= inte så nogrannt med motstånd os v.

Jag ska nu på onsdag svetsa till ett "rakt" rör till den hade jag tänkt, för att då få lite mera ljud och effekt iden.Mycket p g a. effektrören kommer att ta minst ett år att komma till sverige och att röret som finns just nu är i england och betalningen ska ske via konto i förskott os v. Så jag är inte sugen på det.

Har då längden på röret i sig någon betydelse?Alltså om det är 1,5m eller 1m, om ni förstår hur jag menar. Bara att använda sunnt förnuft med riktningar och tjockleck os v.

Ang, bestyckningen. Är väl densamma 10% ökning på munstyckena ?
För det ska väl inte ha ngn betydelse att röret är rakt.

Tacksam för svar

//kalle

Varför skulle förskottsbetalning till utlandet vara ett problem? Använder det ofta! :va

Tänk på att du kan sabba mycket med "fel" rör. Ett långt smalt rör ger bättre drag på lägre varv, medans en tratt ger bättre på höga varv. Ett avstämt rör är nog en bra lösning att köpa, frakt tiden från UK är 5-6dagar bara.

Släng ur lite dämpmaterial ur originalpipan om du vill ha mer ljud! :tummenupp

Såhär ser min gamla resp. nya ut... och den går fint efter en ombestyckning och fugg-justering!

ochhhh, det låter mer nu änn förr :D

//@

edit: att tillägga är väl att skillnaden blev bara ljudet vad jag kände, samt att dämparen är från en 500cc, min är 650cc

Bifogat

• nya cyckeln 004.jpg
    nya cyckeln 004.jpg
    79.3 KB · Visningar: 53
  • motard 044.jpg
    motard 044.jpg
    58.7 KB · Visningar: 70
Henkka skrev:
Varför skulle förskottsbetalning till utlandet vara ett problem? Använder det ofta! :va

Tänk på att du kan sabba mycket med "fel" rör. Ett långt smalt rör ger bättre drag på lägre varv, medans en tratt ger bättre på höga varv. Ett avstämt rör är nog en bra lösning att köpa, frakt tiden från UK är 5-6dagar bara.

Släng ur lite dämpmaterial ur originalpipan om du vill ha mer ljud! :tummenupp

Kan något gå sönder trotts rätt bestyckning???
Jag hade tänkt att göra ett som är EXAKT lika långt som orginalröret fast lite tjockare då.

Vill inte röra orginal-dämparen, onödigt att gå miste om 5års garanti!
Min inställning har aldrig varit positiv till utlandsbeställningar, bla för att jag inte vet någonting alls om företaget i sig os v.

//kalle

kalle_a skrev:
Kan något gå sönder trotts rätt bestyckning???
Jag hade tänkt att göra ett som är EXAKT lika långt som orginalröret fast lite tjockare då.

Vill inte röra orginal-dämparen, onödigt att gå miste om 5års garanti!
Min inställning har aldrig varit positiv till utlandsbeställningar, bla för att jag inte vet någonting alls om företaget i sig os v.

//kalle

Läs tråden om han som körde utan slip-on på sin kawa. JAS... nånting hette trådskaparen, där stog det lite om vad som kan hända med för LITE motstånd! tex, avgasventilen pajar mm...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46809

Andas motorn förmycket så blir det varmt (mer fart på gaserna + mycket syre = vaaaaarmt!!)!

Det är ju värt att prova i alla fall. Lycka till!

Edit: en liten länk :)

Henkka skrev:
Läs tråden om han som körde utan slip-on på sin kawa. JAS... nånting hette trådskaparen, där stog det lite om vad som kan hända med för LITE motstånd! tex, avgasventilen pajar mm...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46809

Andas motorn förmycket så blir det varmt (mer fart på gaserna + mycket syre = vaaaaarmt!!)!

Det är ju värt att prova i alla fall. Lycka till!

Edit: en liten länk :)

okej, det kanske inte är värt att göra det då?Fast man kan ju testa några mil allafall ?

Man ska då kanske gå på den dära dämparen i england då ?

//k

kalle_a skrev:
okej, det kanske inte är värt att göra det då?Fast man kan ju testa några mil allafall ?

Man ska då kanske gå på den dära dämparen i england då ?

//k

Du behöver ju inte ha ett stuprör precis, ta lite lagom så blir det nog fint.

Om du håller koll i 125-forumet under slutet av veckan så dyker det upp en "re-build"-tråd där bland annat ett par smaskiga dämpare visas.... :hihi :banana

Henkka skrev:
Du behöver ju inte ha ett stuprör precis, ta lite lagom så blir det nog fint.

Om du håller koll i 125-forumet under slutet av veckan så dyker det upp en "re-build"-tråd där bland annat ett par smaskiga dämpare visas.... :hihi :banana

okej

men kan man åka så typ 100-200 mil lr mer tror du eller ?
med rätt bestyckning?!alltså utan dämpare

mm, ska hålla utkik efter det

//k

d1ce skrev:
Såhär ser min gamla resp. nya ut... och den går fint efter en ombestyckning och fugg-justering!

ochhhh, det låter mer nu änn förr :D

//@

edit: att tillägga är väl att skillnaden blev bara ljudet vad jag kände, samt att dämparen är från en 500cc, min är 650cc

okej, hur långt har du kört/kommer att köra så där då?

ett bra tag eller ?
måste ju gå bra för mej också om jag böjer till det där rätt och bestyckar det bra att man kör ett par 100 mil ju ?! rätta mej

//k

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...