Rakning och ansiktsvård?

Många tjejer som tycker att det river så skönt på insidan av låren med orakade killar så det där med rakning är överskattat! :fakta

Det där är väl lika sant som att vi killar gärna vill ha hela amazonas i nyllet när man ska ner mellan benen på tjejen. ömsesidig rakning :tummenupp

Jag kör med maskin engång om dan, det håller skägget nere och då man vill vara extra len så först maskin, sen gel sen hyvel och sen gel igen som sköljes av.
Ingen irritation av huden alls.

Om man varit lat och inte kört med maskinen en gång om dan så spelar det ingen roll hur jag gör, vissa områden blir ändå irriterade :(

Gick över från Gilette-prylar till riktig rakhyvel med Feather-blad efter en period med skägg.
Rakar mig en gång i veckan och låter skägget växa däremellan. Med ett skarpt rakblad får man inte "prickar", och jag vet inte hur grov skäggväxt man ska ha för att det ska vara nödvändigt att trimma före rakning (till skillnad från Gilettes multibladsystem som behöver flera omgångar på sig redan efter några dagar).
Olja i skägget före varm dusch, sen löddra upp en bra raktvål med hjälp av rakborste, utan att torka ansiktet innan. I med löddret mot skäggriktningen och sen rakning med skäggriktningen. Funkar varenda gång.
Och ja, jag använder ansiktskräm efter rakning trots att jag är heterosexuell.

Någon som har tips på nån bra webshop för rakkniv?
Efter att ha kollat igenom tråden så blev jag så vansinnigt sugen att ta steget fullt ut och skaffa kniv istället för "Gilette 18blad varav 7 bakåt så du garanterat skär tummen av dig".

Inte handlat från deras online shop själv, men väl i en av deras fysiska butiker.

http://www.gents.se/

Här är en direktlänk till rakknivar: http://www.gents.se/rakknivar.htm

Köpte en rakhyvel från Merkur för strax över ett år sedan efter att jag tröttnat på Gillette. Rakbladen håller betydligt längre på den typen som används i Merkur rakhyveln. Kan bara rekommendera andra att prova.

Nu rakar jag mig inte varje dag utan brukar oftast köra med en trimmer för att behålla tredagars stubben. Ibland är det dock skönt med en ordentlig renrakning.

Någon som har tips på nån bra webshop för rakkniv?
Efter att ha kollat igenom tråden så blev jag så vansinnigt sugen att ta steget fullt ut och skaffa kniv istället för "Gilette 18blad varav 7 bakåt så du garanterat skär tummen av dig".

Bättre att skära halsen av sig? :rolleyes:

Bättre att skära halsen av sig? :rolleyes:

Nja, man måste nog vara bra korkad om man drar kniven horisontellt vid raknik. :rolleyes:

Men vid rakning precis vid halsen så händer det att jag lägger en finger på baksidan av bladet för att ge lite extra tryck och därmed få bukt på några hårstrån som växer åt fel håll... gissa var det fingret hamnar om inte på det rakblad som är vinklat bakåt för "fintrimning av skäggväxten" som det så vackert heter.
Samma när jag rakar huvudet, vänder på hyveln så att tummen läggs på baksidan av bladet och vips, samma sak.

Använder rakkniv, kräver lite övning men ger ett överlägset resultat med minimal irritation. Det gäller dock att inte ha för brottom...

Last edited:
Börja med att raka röven medhårs! Blir stixigt som fan om du rakar mothårs.
Använd Lambi, det är lent mot den känsliga huden mellan skinkorna..

Eller gör som jag! Ha alltid skägg och trimma med skäggtrimmer.
Inga röda rövprickar, inåtväxande skäggstrån eller annat skit.

Ett mirakelmedel i kampen mot irriterad hud är Tommy Hilfigers True Star. Det finns säkert en massa olika True Star produkter men den jag har är klockren! Trögflytande after shave-grejj. Står inget mer på flaskan men jag känner igen den om jag ser en bild på den (dööh).

En annan grej:

Finns det barberare i Sthlm? Hade varit grymt att gå till nån som med kniven mot strupen får en att uppskatta livet samtidigt som man blir len & fin.

Last edited:
Ett mirakelmedel i kampen mot irriterad hud är Tommy Hilfigers True Star. Det finns säkert en massa olika True Star produkter men den jag har är klockren! Trögflytande after shave-grejj. Står inget mer på flaskan men jag känner igen den om jag ser en bild på den (dööh).

En annan grej:

Finns det barberare i Sthlm? Hade varit grymt att gå till nån som med kniven mot strupen får en att uppskatta livet samtidigt som man blir len & fin.

Tobbe på Sivletto är grym om du skall gå hos en riktig barberare.
http://www.sivletto.com/sve/store/hairdresser.asp

Jag verkar vara den enda som sett ljuset.

Rakkräm från Lush är det absolut ultimata.

http://www.lush.se/0404 Ambrosia.html

Då kan man raka en gång i veckan med Mach 3 utan så mycket som ett märke. Det är lite annorlunda när man använd gel/skum hela 'livet' och inte ha en massa lödder i ansiktet men det funkar enormt bra. Håret blir mjukt och är sjukt enkelt att raka bort.

Fet rekommendation.

Lår håret i hela fejan växa ut ca 8 cm sen rycker du bort alla hårstrån var för sig med pincett utom 10-20 strån på överläppen i jämnt, glest mönster så du får morrhår.

Jävla reklam, nu signade jag upp för ett "gratis" Wilkinson-paket. Men jag kör med en fin-fin hårtrimmer nu, den tar jäkligt bra men lämnar ju nån millimeter tyvärr....
Antar att det är samma skit som mach3, men ska testa lite olika gel/skum också!

ni maskinister, vilken ar den basta maskinen?

och hur bra blir det egentligen, som en dalig hyvling eller?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back