Rakning och ansiktsvård?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Då jag börjar bli less på de röda prickarna som den här förbannade skäggväxten orsakar gör jag vad vilken normalt funtad "man" som helst hade gjort: startar tråd på sh! :Bugar

Så fram med era bästa knep och tipps om vilka produkter som ligger i spjutspetsen vad det gäller rakning och ansiktsvård i övrigt!

Mitt nuvarande tillvägagångssätt är att jag:
*först och främst inte rakar mig oftare än jag behöver( bara när jag vill vara eggstra phin).
*Rakar mig det sista jag gör i duschen.
*Har fräscha rakblad.
*Använder mach3 med vibrator.
*Använder duscholjan som rak"lödder" av ren lättja.
*Stryker på niveas vita after shave efteråt.
*Tvättar för övrigt inte ansiktet med något annat än vatten.
Edit: *Rakar mig med trimmer först om det har gått mer än några dagar sen sist dessutom.

Vad ska jag göra för att förbättra min tecnique?

Last edited:
En gång i veckan, i duschen, ingen tvål/skum/kräm etc. och ingen spegel, inga prickar, sår eller liknande, slö eller vass spelar ingen roll, 80tals relik contour eller excell, kommer inte i håg vilket. tvätta håret först så skägget blir lite fuktigt, sedan raka, slät som en bebisrumpa i 10 timmar, jultomte efter 6 dagar.

Du gör samma misstag som alla tjejer jag träffat, du använder inte RAKSKUM ELLER RAKGEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DU måste för fucks sake använda sånt.

Precis som du gör, raka dig efter en lång het dusch när stråna är mjuka och fina, ta gärna en trimmer innan så dom inte är så långa och ha nya blad och håll inte på och gnugga järnet.

Raka hellre i två omgångar, alltså först en grovrakning med hyveln och sen på med nytt skum/gel och kör igen så tar du finliret då. Raka INTE emot håren, bara medhårs eller i speciella fall från sidan. Överbehandla inte området då blir det röda prickar osv..

Och för att gardera mig som kan behövas här på SH :banana nej tjejerna rakade inte sig i ansiktet...

Raka varannan dag istället för varje, använd skum/gel.
Klart å betart.

Eller det absolut enklaste:
Rakapparat direkt efter duschen.

Raka ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID medhårs så irriteras huden mycket mindre det är ett faktum.

Sen om du ska köra babygel eller annat tjejigt är upp till dig, själv kör jag i duschen utan massa meserier.

Byt rakblad. Billiga engångsblad är bättre än mach3. O sluta ruska tupp i duschen.

Får överväga återinföring av rakgel.
Rakar alltid med trimmer först.
Max en gång per vecka.
Alltid medhårs.

...du kanske först och främst ska ha lite skäggväxt till att börja med...

Tyvär är det just det jag har.
Trots att jag inte vill.
Därav problemet.

Typ så Skrotnisse?=D

I övrigt: Tips på bra aftershave?

Sånna där mac-blad med minst 3 rakblad borde ju irritera en hel del i onödan

Rakkniv är jäkligt mkt billigare OCH coolare!

Raka ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID medhårs så irriteras huden mycket mindre det är ett faktum.

Sen om du ska köra babygel eller annat tjejigt är upp till dig, själv kör jag i duschen utan massa meserier.

Fast den där myten skulle jag vilja knäcka lite.
Jag har hela mitt liv (fast visserligen "bara" 25) rakat mothårs, har aldrig varit något problem, inkl. ett år inom försvarsmakten då man rakade sig en gång om dagen, MINST!

raka mothårs = en helt annan nivå av rakning, superlen som en babyrumpa :D

Problemet är att vi människor vant oss med massa fjollande.
Hyvel och jag går helt bort, ser ut som ryska luder(mellan bena) i anskitet, helt rödprickig. Så vi tål inte hyvel längre.
Jag kör rakapparat varje dag, eller varannan om jag känner mej lite wild and crazy.
Inga irritationer, tar inte många minuter och är för det mesta välrakat.

Rakade mothårs efter en medhårsrakning senast. Babylent indeed! Kan eventuellt ha irriterat huden mer än vanligt dock.

Byt rakblad. Billiga engångsblad är bättre än mach3. O sluta ruska tupp i duschen.

Även om jag byter mach3:orna efter bara ca 4 rakningar?

Pga stundande depression frambringad av arbetsgivare har det varit minimalt med duschtuppruskande. Inte hälsosamt. :(
Ett ruskande som dessutom, i rätt följd, förlänger blötläggningstiden av håret i duschen.

som sagt, testa att använda riktigt raklödder eller gel, själv har jag dock inga problem med vare sig, lödder, gel, tvål, duschcreme, torrakning osv mm. men å andra sidan har jag rakat pungen stadigt i x antal år nu så den e väl van :D

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back