Rakhyvel eller rakapparat?

Rakhyvel eller apparat?

• Antal röstningar
    0
Där har du fel fel fel. En skördetröska är konstruerad för att skörda växlighet på en stor åker och har således stora hjul, knivar och annat kul för att göra detta optimalt.

En Ferrari är en penisförlängare och är konstruerad och designad för detta genom en smäcker design, motor med mycket effekt och ett pris som inte är relevant jämfört med bilen i övrigt.

En rakhyvel är konstruerad för att avlägsna behåring på hud medelst kniv, likaså en rakapparat men på ett annat sätt.

Du kan inte skörda en åker med en Ferrari oavsett hur mycket du vill, och inte heller sätta en korvkioskvältartid på Bulten med en skördetröska. ;)

Exakt vad jag försökte säga! DU fattade. Men ändå inte! :lol :blah

Skördetröska, och rakapparat: Bonnigt

Ferrari och rakhyvel: Skarpa precicionsistrument för kvalitetsmedvetna livsnjutare! ;)

So - what's it gonna be boy... *knarret från den spinnande trumman på Colten hörs*

Exakt vad jag försökte säga! DU fattade. Men ändå inte! :lol :blah

Skördetröska, och rakapparat: Bonnigt

Ferrari och rakhyvel: Skarpa precicionsistrument för kvalitetsmedvetna livsnjutare! ;)

So - what's it gonna be boy... *knarret från den spinnande trumman på Colten hörs*

Åhånej, gammelgubbe. Försök inte få det till att det var jag som missade något här när det i själva fallet var du själv. :tungan

Själv rakar jag mig när det börjar klia, då med en skördetröska. Ska det gosas med hondjur kostar jag faktiskt på mig en rakning med hyvel.

Men som situationen råder hinner en Mach 3 kosta ett par tusen innan jag får någon användning av den. :hihi

Själv rakar jag mig när det börjar klia, då med en skördetröska. Ska det gosas med hondjur kostar jag faktiskt på mig en rakning med hyvel.

Du går från klarhet till klarhet!
Nu hostar du ur dig HELA essensen i det jag sa!
Hoppas du förstod vad du sa - kisen! :D

Men så sant: Maskin - vardagsrakning (på resor osv, utan krav på kel)
Hyvel - goserakning.

Men som situationen råder hinner en Mach 3 kosta ett par tusen innan jag får någon användning av den. :hihi

Ahamänn... ;)

Trodde inte att så många skulle bekänna sig till rakhyveln. Det blir nog inget byte för min del. Trodde att fler (någon!) skulle beskriva apparat som lika bra eller till och med bättre.

Nja - när jag var ung och oerfaren (som Jonathan) så körde jag mest med maskin. Det var ju ett pubertalt sätt att visa att man "var som pappa" För han rakade sig alltid med en gammal Philishave...
Gissa vad jag hade/har för märke? *Freud hade nickat*

Men rent praktiskt ÄR ju en maskin klumpigare, ger sämre resultat, som varar kortare, och man måste ha tillgång till el. Iaf ibland om man som jag har en laddbar.

Last edited:
Rakapparat/trimmer är såklart bättre för oss som låter några millimeter existera jämt.

Du går från klarhet till klarhet!
Nu hostar du ur dig HELA essensen i det jag sa!
Hoppas du förstod vad du sa - kisen! :D

Men så sant: Maskin - vardagsrakning (på resor osv, utan krav på kel)
Hyvel - goserakning.

Nja - när jag var ung och oerfaren (som Jonathan) så körde jag mest med maskin. Det var ju ett pubertalt sätt att visa att man "var som pappa" För han rakade sig alltid med en gammal Philishave...
Gissa vad jag hade/har för märke? *Freud hade nickat*

Men rent praktiskt ÄR ju en maskin klumpigare, ger sämre resultat, som varar kortare, och man måste ha tillgång till el. Iaf ibland om man som jag har en laddbar.

Jaja, du vet vad jag menar och jag vet vad du menar, vilket ju gör att vi båda vet vad den andre menar.

F.ö vill jag bara tillägga att jag alltså rakar mig med trimmer (avsedd för ansiktet, ej ogräs) i veckorna och hyvel vid lyxiga tillfällen. Äger ingen gubbig rakapparat. ;)

F.ö 2 är jag långt erfaren vad gäller livet i allmänhet. Jag har kramat en tjej en gång till och med. :rodnar

Gillette rakhyvel och rakkräm såklart! Rakapparat blir bara halvtaskigt tycker jag.

WORD!

"Gilette - The best a man can get"
Men vilken? :va

Själv har jag använt den simplaste (Sensor Excel) i alla år och inte ens övervägt någon av de nya som har kommit. Någon skillnad? Värt merkostnaden? Sämre/bättre livslängd på bladen?

Bifogat

• 1712.jpg
    1712.jpg
    28.6 KB · Visningar: 38
  • 1763.jpg
    1763.jpg
    17.9 KB · Visningar: 38
  • 1313.jpg
    1313.jpg
    62 KB · Visningar: 38
  • 1311.jpg
    1311.jpg
    56.8 KB · Visningar: 36
  • 702.jpg
    702.jpg
    21.3 KB · Visningar: 46
Mach III rular.
Iaf mitt fejs. (å andra ställen...)
Ibland.

Det är stoooor skillnad på två kontra TRE blad.
Tre är en helt annan värld.
Tyvärr oxå priset... :näsblod
Jag handlar dem alltid och enbart taxfree eller i nåt billigt land, så jag klarar mig, men jag baxnar när jag ser priserna i Sverige.
De senaste med 5 blad har jag inte testat, men antar att de inte kan ge samma stora positiva boost som att gå från 2 till 3.

Men vilken? :va

Själv har jag använt den simplaste (Sensor Excel) i alla år och inte ens övervägt någon av de nya som har kommit. Någon skillnad? Värt merkostnaden? Sämre/bättre livslängd på bladen?

Jag använder Fusion Power och den fungerar alldeles utmärkt! Tillsammans med skum då, rakar mig efter att ha duschat varmt en kortare stund = babyface!
Men vibratorfunktionen i hyveln är inte så superbra som dom försöker få det till. Jag kör oftast utan att använda den.

Angående livslängden på bladen så kör jag på tills det gör ont helt enkelt.
Brukar klara mig absolut minst en månad per blad iaf. Men det är lite saftigt att köpa nya dock, typ 120 :- för ett "magasin" med tre eller om det är fyra i dom.

Dock lätt värt det om man ser till resultatet!

Mach III rular.
Ok. Jag ska testa. Och det låter ju som att det innebär ett definitivt byte. Men kanske blir det bara en mellanlandning på väg mot målet: den ultimata rakningen. Det tog inte lång tid att hitta ett par riktigt roliga/intressanta sajter/produkter för den som vill lära sig hur man rakar sig med rakkniv. That´s right - the real deal!

:)

En snubbe som lägger ut texten om rakning med rakkniv och verkligen tar detta på allvar:

http://video.google.com/videoplay?docid=-2784875721349282083&ei=t36bSMCAKYvmigLupcnJDw&q

Och:

[YOUTUBE-ID]JUK56EqF-B0[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• 100_1000.jpg
    100_1000.jpg
    40.5 KB · Visningar: 38
Last edited:
Gillette Fusion Phantom

Jag kör med Fusion Phantom. Snygg och bra. Dyra blad och jag rakar mig varje vardag minst. Har aldrig riktigt tänkt på hur länge de räcker men kring en månad tror jag. På Gillettes sida står det "8 blades last up to 6 months". Tycker att under-näsan-trimmern är toppklass och stör mig om jag rakar med en som saknar ett sånt blad.

hh_gillette_fusion_power_f.jpg

Tydligen finns det en Phenom nu också, jag köpte min av den här killen när Fusion var ny våren 2007:

http://cgi.ebay.com/NEW-Gillette-Fu...11|39:3|66:1|65:12&_trksid=p3911.c0.m14.l1318

Men handlar det inte om vad man vill uppnå med sin rakning? Personligen trivs jag bäst efter en dag eller två när man fått det där hårda stubbet men utan att det har blivit ogräs av det och börjat klia. Sen får det oftast växa en dag eller två till sen kör jag en vända till.

Är kravet babyface (så kort som möjligt) så är ju givetvis hyvel överlägsen, det tror jag alla kan instämma i. Men vill man bara bli slät och nästan lika babyfejsig duger en apparat fint. Som jag ser det är väl egentligen hyvelns kvalité det ända den vinner över apparaten på.

Jag har en livstidsförbrukning av excell-blad liggande så vill jag är det inga problem att gå tillbaka till dessa men det känns inte som jag kommer göra det. Men en philips-apparat ska jag fan ha. :mad:

Mr Handlebar Mustache Wearer

[YOUTUBE-ID]MxxosmvmJ3Y[/YOUTUBE-ID]

För övrigt är "Real men of Genious" grymt roliga. Finns massor på YouTube. Det här vara bara en radioreklam men "Mr Really Really bad dancer" är skoj och favoriten är "Mr Tiny Thong Bikini Wearer" (också bara radio).

bara för att testa köpte jag mig idag en gilette mach III och en burk skum till det. fyfan vad läskigt!:näsblod har ju bara kört rakapparat förr, snacka annorlunda känsla det var med hyveln:näsblod men visst, resultatet blev väl bra. även om det tog lite längre tid och var lite kladdigare än maskinen. jag är dock lite stolt över att jag lyckades undgå att skära mig såhär första gången:hihi

så, en liten utvärdering: maskiner är snabbare och mindre kluddiga, men ger ett något sämre resultat. vill man vara lite snabb och okomplicerad och raka "torrt" är maskinerna överlägset bäst. hyveln var lite krångligare att använda (även om det säkert är en vanesak) men gav ett jämnare och bättre resultat på bara ett drag, det vill säga man behöver inte köra över samma ställe upprepade gånger som man måste med maskin. hyveln kan också ta längre hårstrån samt liggande hårstrån vilket många maskiner är dåliga på. upplever också maskinen som mer påfrestande för huden och det kliar och svider mer efter en sådan än det gör efter en hyvelomgång. slutsats: kommer nog hålla mig till min hyvel ett tag framöver, mest för att maskinen jag har nu suger getpung. men skulle jag nån gång komma över en billig och allsidig maskin som ger ett bra och smidigt reslutat och som INTE lämnar alla hårstrån som ligger ner eller är längre än en centimeter så går jag nog över till den:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back