Rakhyvel eller rakapparat?

Rakhyvel eller apparat?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilket använder ni och vilket ger mest effektiv rakning? Har själv aldrig använt något annat än hyvel men har blivit nyfiken på att köpa apparat. Är dock lite osäker eftersom de inte verkar lika hygieniska och inte heller ger samma "close shave", om ni förstår. Vilka fördelar har en apparat och vilka märken/modeller är bra/dåliga?

Bifogat

• mens_braun_synchro_shaver_cleaning_reviews_351880_raw.jpg
    mens_braun_synchro_shaver_cleaning_reviews_351880_raw.jpg
    27.9 KB · Visningar: 87
  • 4590_150905113251.jpg
    4590_150905113251.jpg
    11.6 KB · Visningar: 143
  • 800px-Close_Shave_Rajasthan.jpg
    800px-Close_Shave_Rajasthan.jpg
    114.1 KB · Visningar: 130
Last edited:
Jag körde med hyvel fram tills för 3 år sedan, då blev jag bekväm och började med apparat.
Nej, de rakar inte lika nära som en hyvel. Du får raka dig kanske varannan dag istället för var tredje eller dylikt.
Köper du en Braun så får du bra grejjer, säkert samma sak med Philips etc också.
Själv kör jag en sån här, då jag anser att de med 3 runda huvuden suger getpung, de rakar inte bra alls.
Edit/ Tid är pengar och om inte annat så finns det vettigare saker att göra än att raka sig. Det går MYCKET snabbare att raka med apparaten än med hyveln.
416QJY7BVYL._SL500_AA280_.jpg

Hyvel, då jag tycker det blir bäst :tummenupp
Har en rakapparat med i något skåp, men det går ju inte att jämföra resultatet..

Jag använder både och... Rakapparaten på morgonen i veckorna och till helgen och på semestern lyxar jag till det med hyvel! Rakningen blir mycket bättre med hyvel, men det tar längre tid och man måste duscha efter om man inte vill lukta rakgel hela dagen :huvet Både och är dock svaret om du frågar mig! kan man få känna sig riktigt nyrakad när man har lust. Men kan snabbraka sig när man är trött! :tummenupp

jag kör apparat då jag är rädd att skära huvet av mig om jag skulle testa hyvel:rolleyes: skämt åsido, tycker att apparat verkar som en bra grej bara:) inget krångel med lödder och dylikt utan man kan raka sig "torr" helt enkelt. sen kanske det inte riktigt blir lika bra som med hyvel men skitsamma, med en bra apparat blir det så pass bra att man inte kan känna stubben iallafall:tummenupp någon sa att såna med tre runda huvuden suger, och jag håller delvis med... men bara delvis. fördelen med en sån med en stor avlång sak full med hål är att den tar närmre, men nackdelen är att den bara funkar på stubb. låter man det växa så långt att hårstråna mjuknar så tar den inte ett skit. där är den med tre huvuden ganska bra, den kan ta långa hårstrån, hår som ligger ner, fjun... den tar allt helt enkelt:) nackdelen med den är att den inte rakar så extremt nära... jobbar man länge och noggrant med den slipper man stubben fram till kvällen, typ:näsblod

själv har jag båda sorter:tummenupp en med tre runda för en första grovrakning när man fått lite längre och en sån med avlång hålsak för en närmare rakning:tummenupp

Hyvel alla dagar i veckan!

När min rakapparat la av för sju åtta år sedan så skaffade jag en hyvel och har inte saknat rakapparaten en endaste gång, går dessutom fortare med hyvel än massageapparaten.
Sen finns det aldrig skär till rakapparaten när man som mest behöver dom, hyvlar kan man kpa överallt!

Jag köpte en Värsting-Braun men den suger, iaf på mitt skägg. bara skramlar och vibrerar, tar inget alls. Hyvel kan jag inte använda för då ser jag ut som en pizza i fejan och blöder och har mig. Lösning? Hårtrimmern! Kör utan distans och det funkar asbra! tar 30 sek och inget blodvite! Sen får man leva med att ha 1-2mm stubb... men de funkar det med.

Ingen mer än jag som kör med epilator?
Nu snackar vi rakning som varar alltså :gnissla

Lite smärtsamt på överläppen nära näsan, men annars ok.

Jag kör trimmer! Då får man en grym skäggstubb alla dagar i veckan. Sånt gillar tjejerna! :tummenupp

Hyvel är ger bäst rakning men maskin är fan så mycket mer praktisk.

Kör maskin sedan fem år.

Rakapparatens trimmer eller hyvel. Att raka sig slät med apparat fungerar dåligt och tar lång tid för att fånga upp alla strån som lägger sig kors och tvärs, så det gör jag bara när det är slut på blad.

En ordentlig rakning med hyvel finns det inget som slår. Man kan ju sitta och ta på sig själv i flera timmar. Bättre än att pilla skäggbiff :tummenupp

Hyvel. När man väl lärt sig skäggets "layout" och huden vant sig så blir rakningen både snabbare och närmre än med maskin. Sen rakar man sig EFTER man duschat så att det varma vattnet har mjukat upp huden ordentligt. Skölj med ljummet/kallt vatten och använd shaving balm istället för rakvatten. Varmt lödder är också riktigt gött så ni hyvlare som inte har det borde prova. :tummenupp

kör även jag med trimmern. smidigt när man ändå ska ta ett varv på skallen. det blir ju knapast nåt baby-fejs av det, men det är enkelt :tummenupp

Hyvel. Engångs. Men nackdelen är att jag är kass på att komma ihåg att köpa nya INNAN de gamla tagit slut. Så sista veckorna med samma gör rätt ont...

Vafan bara jag som använder vinkelslip?! De där tunna 1mm kapskivorna funkar bra..

(nej skämt o sido, använder hyvel)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back