Rakapparattråden? :-D

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Börjar bli trött på hyveln då jag är för dålig på att raka mig Varje dag. Nu när man blir äldre så blir man ju mer skäggig både bokstavligt och ja... symboliskt? :brinnerup

Finns det en rakapparat som tar 3-4mm skägg utan att "rycka" ur skägget ur huden?

Skäggmänniskor, dela er rakapparatserfarenhet!

Äsch det gör ju en hyvel...rakapparater e skit grejer.
Jag rakar mig max 2ggr i veckan med hyvel.
Nu hjälpte ju inte jag till men skit i apparaten.

använder en skäggtrimmer för att få ner det till hyvelbar längd om det blivit för långt nångång, mer behövs inte.

Det enda man behöver komma ihåg vad gäller rakapparater är att alla philips modeller med tre runda skärhuvuden (och alla varianter därav) är skräp.

Blir sJEgget långt får man köra med trimmer-delen på rakapparaten innan man använder den vanliga rakfunktionen för att göra hakan babylen.

Har en braunapparat som jag är helnöjd med. Men när det är långt blir det som sagt till att använda trimmern först. Att dra av nyllet med trimmern tar ju max en minut så det gör ingen större skillnad när man ändå ska stå å gnugga sig len med maskinen.

intropris_20071115170902.jpg

tröttnade på rakhyveln för ett år sen drygt och sen dess har jag använt mig av budget philips. den tål vatten men ingen höjdare att raka sig med den när man är fuktig. den håller iaf moppemuschen borta. det ska mycket till innan jag går tillbaka till hyveln

Är det menat att man ska använda sig av rakkräm (av något slag) även när man använder en rakapparat? Eller är det aftershave som gäller då...

Rakkräm har ju annars en "bedövande" effekt oxå utöver "lukta gott".

Duger en sådan här? Billig iaf, typ 400 kr. De andra går ju på 1500 eller mer! sjukt faktiskt. Rakhyvel är ju då bra billigare iaf.

s117604.jpg

Braun Series 1 Shaver 150 Box Philips HQ6940/16 Philips HQ7350/17
Laddningsbar rakapparat med UltraThin foil rakhuvud!

- Hudnära rakning
- 20 min rakning
- Trimmer
- Tvättbar
- Rakhuvud med UltraThin foil
- Laddningsbar

Har alla sådana här rakapparater trimmer?

Last edited:
tips

Philips Spectra / Sensotec "James Bond" Shaver 8894XL / HQ8894
60-Day, Money-Back Guarantee (by Philips).
2-Yr. Warranty

Har den. Svinnöjd. Svindyr men den funkar klockrent.
Farsan har jäkla grov skäggväxt och det var han som tipsade mig då det var den enda han testat som varit bra för hans skägg.

ÄR du inte nöjd så lämna tillbaka den som sagt.

http://www.pickeringappliance.com/part-530.html

Jag kör min på hårdaste inställningen då jag tycker den tar för lite på sensitive läget. Trots det så rycker den aldrig hår eller känns obekväm.
Står mestadels i duschen med den. Använder inga produkter förövrigt till den.

Spectra System Features
• Personal Comfort Control
Personal Comfort Control Selector Dial adjusts spring and pressure of the floating heads for your specific skin type to maximize comfort and provide closest shave ever… • Contour Control
Automatically adjusts in multiple directions to hug the unique contours of your face for a closer, smoother shave
• Individually Floating Heads Move independently for a closer, more comfortable shave
• Improved Patented Lift and Cut Technology
A technological enhancement to Norelco patented “Lift & Cut®” system. Increased blade width & sharper blade angle lifts whiskers sooner and higher for exceptional closeness
• Full-Width Precision Trimmer
For grooming mustache and sideburns
Model Key Features
• Advanced Polymer LED Display
1. Shaving minutes left indication, full and low battery level. 2. Head Replacement Indicator. 3. Cleaning Indicator. 4. Low Battery Indicator.
• Stainless Steel Housing
For your visual and tactile pleasure, as it radiates structural strength, quality and provides noise reduction
• Exquisitely Enhanced Lacquered Finish High Gloss Piano Black
• Ultra Silent System
Low noise motor allows for a quiet shave
• Soft Comfort Grip
• Genuine Leather Pouch
• Electronic On/Off Button
• Countertop Razor Stand
Power and Battery
• Cordless Rechargeable or Cord For shaving with or without a cord
• Worldwide Voltage - 100V to 240V AC
Adjusts automatically from 100V to 240V AC
• 1-hr. Full Charge for up to 100 min. shaving
Product Information
Instruction Booklet
60-Day, Money-Back Guarantee (by Philips).
2-Yr. Warranty

Last edited:
Kör med en skäggtrimmer.. :yoparty
Det är bra skit!!:tummenupp
Kan inte tjejerna ta känslan av 1 dagars stubb så är de inget att ha. :banana :arsele

Jag bidrar inte med så mycket heller, men behåll hyveln! Det tar inte många minuter att raka sig, och det blir mycket lenare än med rakapparat. Iofs har jag "alltid" tredagarsstubb under icke mc-säsong, men när jag drar av å på mig en integralhjälm hela dagarna vill jag inte fila bort insidan i den med stubben :rolleyes:

Jag bidrar inte med så mycket heller, men behåll hyveln! Det tar inte många minuter att raka sig, och det blir mycket lenare än med rakapparat. Iofs har jag "alltid" tredagarsstubb under icke mc-säsong, men när jag drar av å på mig en integralhjälm hela dagarna vill jag inte fila bort insidan i den med stubben :rolleyes:
Var riktigt länge sedan jag använde rakapparat, men det är alltså så att en rakapparat alltid lämnar lite arabstubb (inge illa menat)...? Vill ju helst få bort det "helt" liksom. Fast allt är väl bättre än vad det är nu...

Var riktigt länge sedan jag använde rakapparat, men det är alltså så att en rakapparat alltid lämnar lite arabstubb (inge illa menat)...? Vill ju helst få bort det "helt" liksom. Fast allt är väl bättre än vad det är nu...

En bra apparat lämnar inget arabstubb. Lent och fint. Ny hyvel blir lenare, men apparaten duger på vardagarna.

Jag jobbade 2 mån på mediamarkt med att sälja bla rakapparater och har testat mig igenom hela sortimentet av Braun och Philips. Slutsatsen är att jag inte skulle använda någon av dem då resultatet är halvuselt samtidigt som en maskin med hygglig kvalle kostar +1000kr.
Problemet är att maskinen inte kommer nära nog utan man får alltid lite stubb kvar, inte så att man ser orakad ut men du har ung samma stubb som 36h efter hyvelrakning. Inte uppskattat av Alicia:glömdet ..

Tvingas jag välja en apparat så blir det Braun Serie6 för dryga tusingen...

jag rakar mig i samband med bad. bra mkt mindre drygt än att stå vid handfatet!
sen att man kanske inte badar varje dag men man behöver ju inte ha babyhy varje dag heller..

Edit: Med hyvel då givetvis.

Ultimata rakningen- Förtvätt av anstiktet. Sen rakborste + rakkräm + klassisk hyvel (ett blad, kort skaft). Sedan någon kräm att att svalka ner ansiktet.

Aldrig mer Mach 3 eller liknande flerbladsprylar. Kommer inte i närheten av en klassisk och så är det svindyra blad! :yoparty

Ultimata rakningen- Förtvätt av anstiktet. Sen rakborste + rakkräm + klassisk hyvel (ett blad, kort skaft). Sedan någon kräm att att svalka ner ansiktet.

Aldrig mer Mach 3 eller liknande flerbladsprylar. Kommer inte i närheten av en klassisk och så är det svindyra blad! :yoparty
Japp, men vet inte om jag liter på själv tillräckligt för den typen av rakning! Kan lätt bli att man snittar sig själv. Nej tack!

Dock, finns det bättre saker än Mach 3? Det är ju det enda kända.

Jag testade byta rakblad men det gjorde knapp skillnad. Antar jag har grova skäggstubb eller nått för det är en pina att raka sig, speciellt över muschen... damn.

Jag jobbade 2 mån på mediamarkt med att sälja bla rakapparater och har testat mig igenom hela sortimentet av Braun och Philips. Slutsatsen är att jag inte skulle använda någon av dem då resultatet är halvuselt samtidigt som en maskin med hygglig kvalle kostar +1000kr.
Problemet är att maskinen inte kommer nära nog utan man får alltid lite stubb kvar, inte så att man ser orakad ut men du har ung samma stubb som 36h efter hyvelrakning. Inte uppskattat av Alicia:glömdet ..

Tvingas jag välja en apparat så blir det Braun Serie6 för dryga tusingen...
Tack som jag trodde då... allt är en stor konspiration! Eller nått...

Last edited:
Braun med sin "hålplåt" och Bosch med sina tre runda huvuden är olika bra på olika skäggtyper. (enligt en bekant som säljer rakapparater)
Så prova båda systemen innan du bestämmer dig.

Jag har en rysk kopia på en 50 tals bosch, den rotrycker allt och lämmnar små runda blödande märken, dessutom har den jävligt kort sladd så man får stå på knä vid eluttaget/använda skarvsladd när man rakar sig.

I övrigt använder jag hyvel

Själv gick jag IFRÅN rakapparaten när jag upptäckte hyveln. Det blir sjukt mycket bättre med hyvel, och jag upplever att det irriterar huden mindre än vad rakapparaten gjorde...:va Jag har visserligen kvar rakapparaten fortfarande, men det enda jag använder den till är att trimra bort det grövsta när det blivit för långt och sen ta resten med hyveln. Jag medger att en hyvel tar lite längre tid och att det är allmänt mycket mer krångel med en sådan (man måste ha kräm/lödder/gel, man ska helst inte raka "torrhud" vilket innebär att man helst ska duscha innan osv.), men det är värt det. Som jag redan sagt så blir resultatet mycket bättre och känslan både under och efter är mycket bättre.:tummenupp Jag har också ganska grova stubb så jag känner igen det du säger om att det kan vara en pina att raka med hyvel, men mitt tips är att raka sig en gång medhårs och en gång mothårs på de känsliga ställena. Båda rakningarna blir mjuka och följsamma och resultatet blir oslagbart:tummenupp

Last edited:
Japp, men vet inte om jag liter på själv tillräckligt för den typen av rakning! Kan lätt bli att man snittar sig själv. Nej tack!

Dock, finns det bättre saker än Mach 3? Det är ju det enda kända.

Jag testade byta rakblad men det gjorde knapp skillnad. Antar jag har grova skäggstubb eller nått för det är en pina att raka sig, speciellt över muschen... damn.

Tack som jag trodde då... allt är en stor konspiration! Eller nått...

den 5 bladiga är ljusår bättre :tummenupp

*/ ?>
Back