ragga sponsorer

En kombination av
mail, telefon, boka träff.

Ha en bra utskiven och digital presentation av dig och målet.

Läs på om företagen du kontaktar.

Vinna / vinna koncept

Tänk på att det ska ge tillbaka till företaget och en dekal på en hoj och bil ger inte mycket om man inte figurerar ofta och mycket i media

Tänk på att byta tjänster med företag, alltså att inte bara pengar rakt ner i fickan är det bästa. I bland är bättre om företagen får fakturor
från ett bolag där du kanske gör inköp. En del ftg kan ha annonsprovisioner, det kan nyttjas.

Se till att även vara mer noga med efterarbetet om du får en sponsor.

Se till att ordna sponsordag

Finns massor att göra och tänka på, men det här är en del.

/Liwa1

Se till att ordna sponsordag

Hvad hvis et firma har 20-50 eller mere ansatte, hvordan gør man så?
Er det bare cheferne eller holder man åbent hus eller hvordan laver man en sponsordag?
Jeg kan ikke lade dem prøve eller heller ikke invitere dem til et race da de så skal ud os rejse(bor på Bornholm) midt i østersøen!
Hvad kan man tilbyde???

Alicia skrev:
Skriv på ett sätt så att du låter professionell, förklara vem du är, vad du gör, förklara vad roadracing är (inte alla som vet), vad företaget kan hjälpa dig med, vad du kan erbjuda tillbaka.
;)

Sen då.... Om man hittar ett företag som är villig att sponsra med pengar.

Hur binder man då upp företaget? Skriver man ett kontrakt där man berättar om dom race man planerar att åka kommande säsong?
Vad händer då om man inte fullfölje racen som utlovat?
(kan ju vara allt från skada till totalkvaddad hoj)

När det gäller sponsorjakt är det viktiga att man inte ger upp samma som när man tävlar. Hur mer sponsorer man får större chans har man att förbättra sig.
Förra året skrev jag en lista på 100 företag som jag ana vem jag var. jag skickade mail.brev.ringde 3-5 varje dag jag fick många nej men det var 18 företag som nappade och jag behövde inte lägga en krona förra året i rookie 600. Se till att den lokala tidningen vet vem du är och rapportera efter varje race så att dom skriver. Dom skriver även du inte vinner bara att dom vet
att du gör ditt yttersta. Det är samma med sponsorerna.

Oftast handlar det om engångssummor om man får pengar, vill sponsorn ha ett kontrakt för att han vill veta vart pengarna går så ge honom ett.
Vi säger att sponsorn ger dig pengar för att du ska köpa grejer till hojen eller liknande då är det bara redovisa det..

Vi har inte skrivit kontrakt med någon sponsor, men oftast handlar det om utbytestjänster.

RR:Benny skrev:
Sen då.... Om man hittar ett företag som är villig att sponsra med pengar.

Hur binder man då upp företaget? Skriver man ett kontrakt där man berättar om dom race man planerar att åka kommande säsong?
Vad händer då om man inte fullfölje racen som utlovat?
(kan ju vara allt från skada till totalkvaddad hoj)

Mad Moose skrev:
Gör en bra och proffsig presentation om dig och din satsning inom rr. Kanske som en liten folder. Kom förbi mig o Marie på jobbet (Trycksaksbyrån) så hjälper vi dig och då kan vi även skriva ut några ex.
Ring sedan runt till företag och bestäm tid för ett besök.

Jag fick väldigt bra respons på min tidning. (Mad Moose Racing Bladet)

Ett racingblad/tidning på 8 sidor som JAG printade :hihi

När jag fick sponsorer tíll min bil förvisso så tog jag dom på utställningsmässor typ Elmia, Säve.. Såna stora evenemang är lättare att fåspons än via brev. Jag har skickat brev till företag men dom villl fan aldrig sponsra på det... Det är bätttre att ta dom på utställningar så kan man pressa dom mer. Det är alltid lättare att få kontakt när man har dom framför sig mellan 4 ögon.

På Elmia lyckades jag få spons på:

dekaler til bilen, 6000 kr,
Gula Koni och H&R fjädrar 12.000 kr

Sen var ett chip inte så långt ifrån heller men så mycket hann jag inte med tyvärr. Men jag har aldrig lyckats via brev.

Förmodligen är det skitsvårt å få spons via brev,
nästa plan är att skicka sponsorfoldrar till utvalda företag sen trakassera dom via telefon efter några dagar...

Jag har telefonskräck....hur ska de här gå :va

Pelle k skrev:
När det gäller sponsorjakt är det viktiga att man inte ger upp samma som när man tävlar. Hur mer sponsorer man får större chans har man att förbättra sig.
Förra året skrev jag en lista på 100 företag som jag ana vem jag var. jag skickade mail.brev.ringde 3-5 varje dag jag fick många nej men det var 18 företag som nappade och jag behövde inte lägga en krona förra året i rookie 600. Se till att den lokala tidningen vet vem du är och rapportera efter varje race så att dom skriver. Dom skriver även du inte vinner bara att dom vet
att du gör ditt yttersta. Det är samma med sponsorerna.

Wow, det var inte illa jobbat tycker jag!
Det som är svårt är att man precis börjat köra. Totalt har man kört RR i 4 månader detta år och hunnit med två tävlingar där man inte direkt var i täten. Det är svårt att visa på resultat om någon sponsor vill veta sånt.
Men meriter får man ju aldrig några om man aldrig börjar så..
Får hoppas på att några företag vill sponsra med en slant ändå.

Om man nu har lyckats få en betalande sponsor hur löser man det enklast?

Vad krävs för att det skall vara godkännt enligt alla regler och lagar? Kan man som privatperson fakturera ett företag eller måsta man ha en förening/företag i ryggen?

Du behöver nog ett företag eller en förening... MEN, jag har gjort några specialare med ett par sponsorer, bla bett min "däckgubbe" att skicka en däckfaktura direkt till sponsorn...

Magnus skrev:

Vad krävs för att det skall vara godkännt enligt alla regler och lagar? Kan man som privatperson fakturera ett företag eller måsta man ha en förening/företag i ryggen?

Magnus skrev:

Jag har reggat en enskild firma. Då kan du fakturera företaget, och får då dessutom dra momsen på alla utgifter.

Företaget kan betala pengarna direkt till dig som privatperson, men då räknas det som lön, och då måste dom betala arbetsgivaravgifter och du måste betala skatt på pengarna.

Enklast (om du inte reggar en firma) är nog att göra som Lind skriver. Kolla om dom kan ta en faktura åt dig. Däck är ju ganska lämpligt eftersom dom kan hävda att däcken är till nån tjänstebil eller nåt, så klarar dom sig inför revisorn också... (så gjorde jag förra året) :tummenupp
Kolla om dom kan betala nån anmälningsavgift, eller kanske inbetalningskortet på licensen...

Bikerbitch skrev:
Dom vet ju inte om det är önskat eller oönskat innan dom läst det jue :tuttar
Det är spam.

JAG upplever det som att tjejer har det mycket lättare att få tag i spons / mycket spons inom motorsporten än vad killar har.

Detta är självklart JÄTTE BRA, eftersom vi vill ha fler tjejer inom motorsporten.

I ett rejs med 25 killar och en tjej, vem är det då som syns? Jo, tjejen självklart. Behöver inte ens vara snabb/sticka ut. Hon syns iaf.

Det tycker jag ni tjejer ska lägga fram för sponsorerna. Deras reklam kommer synas extra mycket eftersom tjejer inom motorsporten ändå är "ovanligt".

Bikerbitch skrev:
jag är inte berest inom internetvärlden om vad som är rätt eller vad som är fel.
Får man skicka mail till företag/personer med en presentation om sig själv och fråga om dom vill sponsra eller är sånt inte tillåtet då det kan betraktas som spamm eller reklammail?
Någon som har erfarenhet av att ha raggat spons via mail?

Just do it!
Det bedste er at prøva alle mulige ulikka metoder mht. sponsorer.
Men et råd er at hitte tekniske sponsorer, de vet hvad sporten er o du sparer penge.

Held o lykke
Harms

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti