ragga sponsorer

Personal Jesus skrev:
Just do it!
Det bedste er at prøva alle mulige ulikka metoder mht. sponsorer.
Men et råd er at hitte tekniske sponsorer, de vet hvad sporten er o du sparer penge.

Held o lykke
Harms

Absolut. Man lever bara en gång. Resultatet ser ni ju längst ner i profilen också, det gick att få tag på sponsorer. Dom är guld värda!

Macke skrev:
Jag har reggat en enskild firma. Då kan du fakturera företaget, och får då dessutom dra momsen på alla utgifter.

Företaget kan betala pengarna direkt till dig som privatperson, men då räknas det som lön, och då måste dom betala arbetsgivaravgifter och du måste betala skatt på pengarna.

Enklast (om du inte reggar en firma) är nog att göra som Lind skriver. Kolla om dom kan ta en faktura åt dig. Däck är ju ganska lämpligt eftersom dom kan hävda att däcken är till nån tjänstebil eller nåt, så klarar dom sig inför revisorn också... (så gjorde jag förra året) :tummenupp
Kolla om dom kan betala nån anmälningsavgift, eller kanske inbetalningskortet på licensen...
Var bara jävligt noggranna när ni har firma och vad ni skriver att den ska göra eftersom det är svårt att ha Roadracing som yrke i Sverige. Kontakta en revisor så att det blir rätt från början. Inte värt att strula till det för lite sponspengar.

Det absolut viktigaste har redan sagts i denna tråden:

Se alltid till att presentera vad du kan för för sponsorn

det kommer i andra hand vad de kan göra för dig !

Under mitt senaste år inom Drifting så har jag haft 24 företag som ställt upp på olika viss -

Men endast med produkter - aldrig pengar (förutom en gång)

Jag har de störtsa & viktigaste företagen som är relaterade till min sport...

fälgar, OCLBRORSSONS & däck TOYO - sedan är det som sagt en hel hög med mindre företag som hjälpt till med ollika saker

att man sysn är viktigare än att vinna - Ser företaget på annat sätt är det inte lika intressant tycker jag - speciellt inte inom en så pass ny sport som min.

MVH/
......Kristian

Gustav O skrev:
Var bara jävligt noggranna när ni har firma och vad ni skriver att den ska göra eftersom det är svårt att ha Roadracing som yrke i Sverige. Kontakta en revisor så att det blir rätt från början. Inte värt att strula till det för lite sponspengar.

vi ska faktiskt på ett möte med skatte myndigheterna på Fredag och reda ut allt det här hur man ska lösa det hela med skatte frågan om vi behöver ett Företag lr om det går som privatperson

Gottis skrev:
vi ska faktiskt på ett möte med skatte myndigheterna på Fredag och reda ut allt det här hur man ska lösa det hela med skatte frågan om vi behöver ett Företag lr om det går som privatperson
Redovisa här efteråt så får folk veta. :tummenupp
Tro inte att de säger samma sak ett år senare bara.

Gustav O skrev:
Redovisa här efteråt så får folk veta. :tummenupp
Tro inte att de säger samma sak ett år senare bara.

det gör jag :tummenupp

ska bli intressant och se vad dom säger

jag är lite inne på att man måste starta ett Marknasförings bolag efter som folk faktiskt köper Reklam Tjänster av oss förare

Gustav O skrev:

Jag har pratat med en bekants bekant, som är revisor, och lagt upp det enligt hans rekommendationer.

Hoppas det ska funka. Men så länge man redovisar en viss vinst på verksamheten, eller iaf. inte redovisar ett stort backresultat flera år i rad. Så ska det inte vara några problem.

//M

Gottis skrev:
....jag är lite inne på att man måste starta ett Marknasförings bolag efter som folk faktiskt köper Reklam Tjänster av oss förare

Det är precis vad jag har gjort! :tummenupp

Macke skrev:
Jag har pratat med en bekants bekant, som är revisor, och lagt upp det enligt hans rekommendationer.

Hoppas det ska funka. Men så länge man redovisar en viss vinst på verksamheten, eller iaf. inte redovisar ett stort backresultat flera år i rad. Så ska det inte vara några problem.

//M

Det är precis vad jag har gjort! :tummenupp

Vilken typ av firma har du (eller ni andra som också har)? Enskilld firma, HB, AB?

För er som missade det gick det lite mail om det på MCRR-listan ifjol vid den här tiden.
Klipper in två av dom:

Rent allmänt är det svårt att starta företag inom roadracing. För att få

starta ett företag måste syftet vara att det skall gå med vinst. Och det
är
väl inte så många som lyckas med? Men det är ju OK att det går med
förlust i
början, frågan är bara hur länge skattemyndigheten tillåter det...

Dessutom måste det vara en viss omsättning, helst >25 000/år. Är det
mindre
omsättning bedöms det som hobby-verksamhet

Det går bra att få spons som privatperson, utan att sponsorn betalar
arbesgivaravgifter. I princip skall det tas upp i deklarationen, men man
har
först rätt att göra avdrag för alla kostnader. Dvs. netto-inkomsten blir

oftast 0.

Men lyckas man få skattemyndigheten att godta det som företag så är det
kanon, då får man ju tillbaks momsen på alla inköp! Försök bara att få
det
som "aktivt företag", då kan man dra av ev. underskott när man avslutar
företaget. Dock får man "bara" tillbaks 30% av underskottet, eftersom
det
går som underskott av kapital.

För att löpande dra av underskott mot övriga tjänsteinkomster krävs det
en
hel del mer jobb, bl.a måste man registrera ett aktiebolag och ha det
som
huvudsaklig syssla. Tror även man måste ansöka om det.

Så försök gärna, det kostar ju inget att ansöka om momsregistrering och
att
deklarera för enskild näringsverksamhet. Men hur det går är mycket upp
till
bedömningen av den handläggare som granskar din deklaration.

Robert Strandäng
Ekonomichef & numera Rookie 1000-förare

>From: "Mikael Larsson" <>
>To: <mcerr@yahoogroups.com>
>Subject: Re: [MCE RR] Ett tips när det gäller ekonomi!
>Date: Mon, 10 Jan 2005 10:54:05 +0100
>
>Nu är jag ingen expert, men för en förening gäller att de får utbetala
>999:-
>under 1 år till en person utan att betala skatt. Däremot måste den som
tar
>emot pengarna ta upp det i sin privata deklaration.
>
>Om företag som sponsar oss motormänniskor kan göra det skattefritt
skulle
>jag tycka va lustigt?
>Däremot är sponsring av viss verksamhet avdragsgill (ses nog som
>marknadsföring). Om det är ett företag man sponsar så sker det med moms
och
>allt och båda företagen tar upp det i sin bokföring och betalar skatt

>pengarna.
>
>Skulle ett företag sponsa en privatperson, så tar företaget upp det i
sin
>bokföring och (om jag fattade det här rätt när jag pratade med RSV
sist) så
>måste den mottagande privatpersonen ta upp sponsorpengarna i sin
privata
>deklaration och betala skatt på dessa pengar.
>
>Nu är jag inte helt säker på att jag fattade RSV rätt och att dessa
regler
>gäller 2005 (pratade själv med dem 2002). Kanske någon annan vet?
>Hur som helst, när jag pratade med RSV så sa det att alla pengar man
får i
>sponsring, oavsett privatperson eller företag, måste ses som inkomst
och
>ska
>skattas för. Så man får väl hoppas att alla goda rr-förare nu har tagit
>alla sin "allmosor" i sin privata deklaration? ;o))
>
>/Micke

Jag tror inte det är några större problem att uppfylla dom kraven.

Att omsätta 25.000:- t.ex.
Förra året kostade min säsong strax under 100k (om man räknar med alla utgifter som rörde mitt rejsande).

Att redovisa en viss vinst, är ju inte heller allt för svårt.
Det går alltid att fixa till siffrorna så man får nån tusenlapp i vinst (visserligen får man betala skatt på den då, men det är väl inte hela världen).

Jaja, jag tänker iaf. göra ett ordentligt försök i år, så får vi se hur det går.

Macke skrev:
Jag tror inte det är några större problem att uppfylla dom kraven.

Att omsätta 25.000:- t.ex.
Förra året kostade min säsong strax under 100k (om man räknar med alla utgifter som rörde mitt rejsande).

Att redovisa en viss vinst, är ju inte heller allt för svårt.
Det går alltid att fixa till siffrorna så man får nån tusenlapp i vinst (visserligen får man betala skatt på den då, men det är väl inte hela världen).

Jaja, jag tänker iaf. göra ett ordentligt försök i år, så får vi se hur det går.

men mackan drar du av däck och reservdelar på firman då lr kan man göra det utan att det blir tjafs

Bikerbitch skrev:
Wow, det var inte illa jobbat tycker jag!
Det som är svårt är att man precis börjat köra. Totalt har man kört RR i 4 månader detta år och hunnit med två tävlingar där man inte direkt var i täten. Det är svårt att visa på resultat om någon sponsor vill veta sånt.
Men meriter får man ju aldrig några om man aldrig börjar så..
Får hoppas på att några företag vill sponsra med en slant ändå.

Jannica, dina meriter är inte det viktigaste! Din största fördel är att du är TJEJ inom en mandominerad sport. Då syns man lättare... Dra nytta av det!
Jag har sökt sponsorer både genom att ringa, skriva och träffa dem personligen.
Jag tror det iaf är bäst att ringa, boka in ett möte och sen åka dit och visa upp ditt material. Alltid svårare att säga nej då och du får en chans att visa din charm och varför just du kommer att vara bra för deras företag! :tummenupp Lycka till...

Gottis skrev:
men mackan drar du av däck och reservdelar på firman då lr kan man göra det utan att det blir tjafs

Ja, det är tanken. Just nu håller jag på och letar efter några regler som säger hur jag ska göra med den bensin jag gör av mig för transport till och från tävling. Vore kanon om man får dra momsen på det också...

Men man kan ju aldrig få tillbaka mer moms än man ska betala in, som jag har fattat det.

Macke skrev:
Ja, det är tanken. Just nu håller jag på och letar efter några regler som säger hur jag ska göra med den bensin jag gör av mig för transport till och från tävling. Vore kanon om man får dra momsen på det också...

Men man kan ju aldrig få tillbaka mer moms än man ska betala in, som jag har fattat det.

Det beror lite på om du har bilen/bussen på firman. För riktigt bra info, ring skattemyndigheten eller en revisor/redovisningskonsult.

"Men man kan ju aldrig få tillbaka mer moms än man ska betala in, som jag har fattat det." Låter som om du bör gå en ekonomikurs. Kan vara nyttigt även om du inte ska sköta bokföringen.

Om du köper en vara för 1000:- är 200:- ingående moms som är avdragsgill.
Har du haft inkomster på 2000:- är 400:- utgående moms som du ska betala in.
Summan som du betalar in är 400-200=200:- dvs utgående minus ingående moms.
Har utgått från en momssats på 25% och att varorna du köpt är avdragsgilla för dig dvs att de har en anknytning till din verksamhet.

Jag heter Lasse skrev:
Det beror lite på om du har bilen/bussen på firman. För riktigt bra info, ring skattemyndigheten eller en revisor/redovisningskonsult.

"Men man kan ju aldrig få tillbaka mer moms än man ska betala in, som jag har fattat det." Låter som om du bör gå en ekonomikurs. Kan vara nyttigt även om du inte ska sköta bokföringen.

Om du köper en vara för 1000:- är 200:- ingående moms som är avdragsgill.
Har du haft inkomster på 2000:- är 400:- utgående moms som du ska betala in.
Summan som du betalar in är 400-200=200:- dvs utgående minus ingående moms.
Har utgått från en momssats på 25% och att varorna du köpt är avdragsgilla för dig dvs att de har en anknytning till din verksamhet.

Näe precis, det var typ så jag menade...

Macke skrev:

Jodå du kan få tillbaka moms, gör du en investering på 2 milj och har 0,5 milj i moms men bara 100' i utgående moms får du tillbaka 400', men när du skall ha tillbaka moms från staten så kräver dom att du kan visa upp dokument på detta.
Har du ett racingteam som du registrerar som bolag får du dra momsen.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti