ragga sponsorer

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
jag är inte berest inom internetvärlden om vad som är rätt eller vad som är fel.
Får man skicka mail till företag/personer med en presentation om sig själv och fråga om dom vill sponsra eller är sånt inte tillåtet då det kan betraktas som spamm eller reklammail?
Någon som har erfarenhet av att ha raggat spons via mail?

Som jag sa i PM så nej, ett personligt meddelande / förfrågan är aldrig spam.
Men skickar du samma email med en liten förändring till 10-20 företag samtidigt så kan det vara spam-aktigt, men fortfarande bara en förfrågan.

Spam = 1000-tals emails...

Ragga på bara..
Gör en bra presentation om dig själv och vad du kan erbjuda sen är de bara vänta och se om du får något svar.

Jag raggar spons till Swedie nu och det är bara skicka till så många som bara möjligt, antingen får man ett ja eller ett nej

Alicia skrev:
Ragga på bara..
Gör en bra presentation om dig själv och vad du kan erbjuda sen är de bara vänta och se om du får något svar.

Jag raggar spons till Swedie nu och det är bara skicka till så många som bara möjligt, antingen får man ett ja eller ett nej

Klurigt att knåpa ihop något bra. Det är som att skriva CV och det är inte det lättaste som finns. Har du något bra tips på en fin inledning som gör att dom inte tappar intresset efter första meningen? :brinnerup

Tveksamt om det kan klassas som "spam".

I vilket fall som helst så omfattas bara "konsumenter och enskilda firmor". Fritt fram att skicka till AB och HB med andra ord :)

Så här säger Konsumentverket

Skriv på ett sätt så att du låter professionell, förklara vem du är, vad du gör, förklara vad roadracing är (inte alla som vet), vad företaget kan hjälpa dig med, vad du kan erbjuda tillbaka.
Förklara hur hårt du satsar, skriver du att du satsar på bottenskicktet så kommer du få svar efter det. Visa för dem att du verkligen menar allvar och vill utveckla dig med mera.
Se till att lägga en personlig vinkel på det du skriver beroende på vilket företag du skickar till.
Företagen man skickar till brukar ju variera, alla företag är kanske inte motorintresserade och kanske inte ens har något med motorsport att göra.

Om man inte har något att erbjuda så kan det bli svårare och då får man hoppas på att deras intresse för dig och sporten räcker till.

Jag har det väl enklare på så sätt eftersom jag inte skriver för min egen räkning, skaffa dig en TeamChef som gör jobbet åt dig istället ;)

Bikerbitch skrev:
Klurigt att knåpa ihop något bra. Det är som att skriva CV och det är inte det lättaste som finns. Har du något bra tips på en fin inledning som gör att dom inte tappar intresset efter första meningen? :brinnerup

Jag har svårt att tro att du får napp via mail men jag kan ha fel. På den nivå vi håller på så är en personlig kontak nog oumbärlig. Det ger också ett seriösare intryck att ringa och presentera sig än att maial, tycker jag.

Gustav O skrev:
Jag har svårt att tro att du får napp via mail men jag kan ha fel. På den nivå vi håller på så är en personlig kontak nog oumbärlig. Det ger också ett seriösare intryck att ringa och presentera sig än att maial, tycker jag.

Håller med dig.
Tror dina chanser är nån på miljonen att få en träff genom mail. Egna kontakter och personlig kontakt är det som gäller tror jag.

Kan vara enklare att få ut det du vill ha sagt snabbt via mail, allt du vill ha sagt får du sagt, nämner man sponsring i telefon så får man ofta ett nej direkt likaså vid personlig kontakt.
Har man däremot kontakter så ska man sjävlklart utnyttja dom via personlig kontakt eller telefon.
Men att kontakta ett helt okänt företag per telefon tycker jag är svårt.

Gustav O skrev:

Bikerbitch skrev:

Jag tror inte på mail överhuvudtaget om du vill få tag på sponsorer. Det är alldeles för lätt att radera ett mail och det blir rätt opersonligt och spammigt oavsett vad. Föreslår istället att du istället ringer till företag, tar reda på vem som är PR/marknadsansvarig och presenterar dig, alternativt börjar med att mejla personen, och följa upp med ett samtal efter ett par dagar och höra om personen läst mejlet.

Att ha en professionellt formgiven PDF med ett par bilder på dig, text om din satsning och mål är nog inte heller dumt.

Bikerbitch skrev:
Har du något bra tips på en fin inledning som gör att dom inte tappar intresset efter första meningen? :brinnerup
Hej!
Jag heter XXX och är en 19 årig ensamstående tjej med måtten 120 50 90...
:D

Nä, men det värsta du kan få är ju ett nej och det går ju betydligt fortare att skicka 100 mail än att ringa 100 personer.

Ett tips kan vara att behålla kontakten med dem som verkar intresserade men som inte är det just nu eftersom de kanske vill vara med i framtiden.

jP skrev:
Att ha en professionellt formgiven PDF med ett par bilder på dig, text om din satsning och mål är nog inte heller dumt.

Jag har bara Word att skriva i, men har lagt till några bilder.
Får leja någon att fixa det åt mig i PDF.

sandstream skrev:
Hej!

Mohahaha. Nej för sjuttsingen.. är varken 19 eller ensamstående ;)

Ringa Ringa Ringa..........

Se till att få träffa den som bestämmer och ha då ett färdigt upplägg så du kan svara på alla frågor så gott det går.

Man kan tex ha 3 st förslag att utgå ifrån med olika ingångssummor!!

Sponsring handlar inte om att sätta en dekal med ett firmanamn på hojen utan att kunna erbjuda ett företag ett bra sätt att marknadsföra sig!!
I kombination med upplevelser....

Tex erbjuda biljetter till tävlingar , ställa upp på mässor, bjuda på företagsrace i karting. Det är bara fantasin som sätter gränserna!!

Man kan såklart köra bandagar med sponsorerna där dom får åka/köra själva, det är såklart ett dyrt event att hyra bana och skaffa utr men man kan gå ihop ett gäng olika förare så kan man få ner kostnaderna!!
Det brukar vara den klart bästa upplevelsen dom får de året :lol

Se till att tex bjuda ut ett företag på en tävling innan du startar ett samarbete så dom får se vad det handlar om, tex sista tävlingen för året!!
Och bearbeta inför nästa säsong.

Viktigast är att kunna anpassa sig till olika företag och kunna genomföra sponsoravtalet på ett sätt som tillför något.

Och se alltid till att ha ett skrivet kontrakt, tro mig det finns många som kör med "mycke snack och liten verkstad" :fakta

Och se till att vara ute i tid innan säsongen börjar!!!!! Stora företag lägger budget tidigt!!

Kör hårt :tummenupp

Last edited:
Kan man inte med fördel kombinera både mail och personlig kontakt, plocka ihop ett paket med presentation samt bilder och maila, nämn även att du inom kort kontaktar dem för personligt samtal.

Gör en PDF, du kan tanka ner ett program som gör om word till pdf, heter pdf995, sök på google, skriv pdf995... Det du gör är att i wordprogrammet så väljer du arkiv, skriv ut, i skrivarkolumnen så väljer du pdf 995, enkelt och jävligt effektivt... Lägg in ett par bilder i word först bara, blir hur bra som helst...
Ringa, skicka post, följ upp igen med samtal. Ett papper kan man lätt ta med sig till fika rummet.
-Åh kolla in den här tjejen, hon kör juh som en galning, visst är det tufft, henne kan vi väl hjälpa med en slant... :) Datorn är svår att få med in i fikarummet. :tummenupp

Mrlind skrev:
Gör en PDF, du kan tanka ner ett program som gör om word till pdf, heter pdf995, sök på google, skriv pdf995... Det du gör är att i wordprogrammet så väljer du arkiv, skriv ut, i skrivarkolumnen så väljer du pdf 995, enkelt och jävligt effektivt... Lägg in ett par bilder i word först bara, blir hur bra som helst...
Ringa, skicka post, följ upp igen med samtal. Ett papper kan man lätt ta med sig till fika rummet.
-Åh kolla in den här tjejen, hon kör juh som en galning, visst är det tufft, henne kan vi väl hjälpa med en slant... :) Datorn är svår att få med in i fikarummet. :tummenupp

En polare fixade till formatet så det blev PDF så det är fixat. Här går det undan :)
Skicka snigelpost jo varför inte, bara skriva ut det man snickrat ihop.
Består mest utav text och så ett par bilder ihopsatt i ett collage.
Finns inte överdrivet mycket posörbilder såhär efter första säsongen :rolleyes:

Gör en bra och proffsig presentation om dig och din satsning inom rr. Kanske som en liten folder. Kom förbi mig o Marie på jobbet (Trycksaksbyrån) så hjälper vi dig och då kan vi även skriva ut några ex.
Ring sedan runt till företag och bestäm tid för ett besök.

Jag fick väldigt bra respons på min tidning. (Mad Moose Racing Bladet)

sandstream skrev:
Hej!

Nä, men det värsta du kan få är ju ett nej och det går ju betydligt fortare att skicka 100 mail än att ringa 100 personer.

Ett tips kan vara att behålla kontakten med dem som verkar intresserade men som inte är det just nu eftersom de kanske vill vara med i framtiden.

Till de som beställt bromskivor av mig frågar rabatt innan de ens sagt vad de har för bil etc har hittils 100% fått nej, de som ringt och innan samlat med en polare eller någonting har kanske 40% fått positivt svar.

Så ta dig tiden att ringa 100 personer så kanske du får lite utdelning.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back