Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så länge sen kan det inte vara. Jag köpte en TV till min mor för några år sen och efter det började det ringa som aldrig förr. Bl.a med hänvisning till att jag köpt en TV nyligen.

Det är väl 15-20 år sedan.

Men då kommer frågan, vad skrev du på för papper när du köpte tv.n så dom visste vem du var?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är väl 15-20 år sedan.

Men då kommer frågan, vad skrev du på för papper när du köpte tv.n så dom visste vem du var?

http://www.digicom.nu/templates/page.asp?did=14
Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB
Vid försäljning av tv-apparater, DVD-spelare eller annan produkt med inbyggd s.k. tuner, har vi anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.

Dom flesta kedjorna kräver namn och adress för garantipapprena.


Expert.se
Anmälningsplikt för TV-innehav
Vid försäljning av produkter som har en TV-mottagare är Expert skyldig enligt 8§ Lagen om finansiering av radio och TV (1989:41) rapportera till Radiotjänst i Kiruna AB vem som köp en produkt med en TV-mottagare.

Detta skall Expert göra inom 30 dagar efter genomförd försäljning. Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst - Läs mer

•dator med TV-kort
•digital TV-mottagare
•inspelningsbar DVD-spelare med kanalväljare/mottagare
•TV-apparat
•video med kanalväljare

Elgiganten.se
Anmälan av innehav av TV-mottagare

Vid försäljning av apparater innehållande tv-mottagare (t.ex. TV, digitalboxar, inspelningsbara DVD-spelare, TV-kort till datorn etc.) har Elgiganten anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi inom 30 dagar efter din beställning måste uppge personlig information för den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet. Den information Elgiganten skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.


Edit
http://www.radiotjänst.se/

Tv-handlare och operatörer måste lämna uppgifter om köparen till Radiotjänst
Den som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare.

Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digital-boxar.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är väl 15-20 år sedan.

Men då kommer frågan, vad skrev du på för papper när du köpte tv.n så dom visste vem du var?

Kvittona skrivs ju ut i "någons" namn när man handlar på större kedjor. Jag gillar det, för det ger att man kan få rätt om nåt händer trots att man inte har kvittot med sig (de har ju det lagrat). Garantipapper kommer jag inte ihåg om det var nåt speciellt man skrev på, köpte TV, dator och lite annat i samma veva.

Hur som så tvivlar jag ju på att MediaMarkt på eget bevåg och initiativ skickar uppgifterna till Kiruna bara för att de tycker det är kul.

Men visst, du kanske har rätt i att formkravet försvann, men vis av erfarenhet ser jag det ändå som troligt att det förekommer fortfarande.

http://www.digicom.nu/templates/page.asp?did=14


Dom flesta kedjorna kräver namn och adress för garantipapprena.


Kung Google..

Fan vad du är snabb att hitta adekvat information helt utan SVTs hjälp :D
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Så länge sen kan det inte vara. Jag köpte en TV till min mor för några år sen och efter det började det ringa som aldrig förr. Bl.a med hänvisning till att jag köpt en TV nyligen.

Det är bara för att dom är ute efter dom som fuskar, när som helst på dygnet kan du få påringning, beware.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är bara för att dom är ute efter dom som fuskar, när som helst på dygnet kan du få påringning, beware.

De får ringa hur mkt de vill, jag lägger på. Ringer de för mkt gör jag en anmälan, rätt enkelt egentligen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris


Vad är problemet? De ringer på, jag kanske öppnar, jag ser vilka de är, berättar att jag inte har nån TV och stänger dörren.

Husrannsakan finns inte på världskartan och skulle nån tränga sig in är det hemfridsbrott och jag skulle "rädd för mitt eget liv" i självförsvar slå personen därifrån!

Det som stör mig med dig är att du verkar fast besluten att jag ska betala TV-licens, fast jag inte har TV. :va

Och även om jag hade det, skulle jag inte betala licensen förvisso. För den är fel, kommunistisk och ska förintas till varje pris!
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag tycker man ska utöka befogenheterna för tjänstemännen på Radiotjänst. Ett sätt är att utrusta dom med murbräcka och ansvarsfrihet, på så sätt kan vi äntligen få stabilitet i samhället.
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Jag tycker man ska utöka befogenheterna för tjänstemännen på Radiotjänst. Ett sätt är att utrusta dom med murbräcka och ansvarsfrihet, på så sätt kan vi äntligen få stabilitet i samhället.

Visst, att sätta alla människors rättigheter i andra hand brukar verkligen få "stabilitet" i samhället!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400

Ja, jävlar, tur inte jag har anmälningsplikt mot dom som skiter i det.

Nej, men om du och Maestro skulle få bestämma skulle demokratin som iaf ska föreställa fri vara det.

Få se här nu, är det inga andra demokratier som har motsvarande system?
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nej, men om du och Maestro skulle få bestämma skulle demokratin som iaf ska föreställa fri vara det.

Är det demokratiskt med fri television?
Som i Italien ungefär?

Jag är definitivt för fri TV. Om man med fri TV menar opartisk och fritt från skit.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det demokratiskt med fri television?
Som i Italien ungefär?

Jag är definitivt för fri TV. Om man med fri TV menar opartisk och fritt från skit.

Men man ska tvingas betala oavsett om man vill ha det eller ej?

Låter som en bra grund för ett fritt samhälle. :huvet
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Det är inte ett tvång att ha en tv, eller.:va

TV:n kan användas till så mycket annat än att se på SVT med, och om man har en TV och inte ser på SVT så kan ingen kräva att man skall betala.

Den som kräver att man ska betala för att hålla ner kostnaden för de som faktiskt ser på SVT, är den som snyltar på andra.

Logiskt.:tummenupp
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Jag förstår inte ert resonemang. Att säga att man aldrig kollar på SVT är skitsnack. Nog kollar ni någon gång på något program som intresserar er.

Om ni tänker längre än ert ekonomiska intresse kanske ni skulle kunna förstå samhällsnyttan i en fri och opartisk television. Det är för bövulen ett viktigt redskap för demokratin.

Dessutom är det bestämt att man skall betala om man har en TV. Vi kan tyvärr inte välja vilka lagar och regler vi skall följa.
Om ni inte tycker att avgiften är bra är ni välkomna att skapa opinion men tills reglerna är ändrade är det bara att betala vackert.

Det är typiskt snålt att undvika en avgift bara för att det går och hitta på argument som kommunistavgift etc.

Jag gillar inte allt mina skattepengar används till. Ska jag då skattefuska till den grad att jag bedömer att jag betalar för det jag använder?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
TV:n kan användas till så mycket annat än att se på SVT med, och om man har en TV och inte ser på SVT så kan ingen kräva att man skall betala.

Den som kräver att man ska betala för att hålla ner kostnaden för de som faktiskt ser på SVT, är den som snyltar på andra.

Logiskt.:tummenupp

Köpa en monitor istället, tycker jag låter mer logiskt.

Men skall du se på annan tv så är det bara att pynta, för du betalar för möjligheten, om du vill använda möjligheten är upp till dig.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top