Radiobaserat intercom?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tänkte se om någon har tips på ett bra radiobaserat intercom för bruk "bike to bike"?

Det som behövs är i stort sett:
* Två radioapparater
* En stycken mikrofon på bom med PTT-knapp som går att sätta på styret
* En öronmussla enbart för mottagning
* Ungefär någon kilometer är önskvärt som minsta räckvidd

Den ena radio ska användas för sändning och vara kopplad till mikrofonen och PTT-knappen. Den andra ska bara användas för mottagning och vara kopplad till öronmusslan. Sändarutrustningen ska alltid användas med en och samma hjälm, medan öronmusslan och den andra radion flyttas mellan olika hjälmar.

Finns vox-funktion så ska den gå att stänga av.

Det viktigaste är egentligen själva sändningsdelen. Och där det en PMR-radio man har där så går det ju i stort sett att köpa vilket skräp som helst på Clas Ohlson och använda för mottagningen. Men för sändningen fungerar det inte med något allt för billigt då det inte ens skulle hålla sommaren ut.

Vi har tidigare kört med Peltor, vilket har fungerat bra i ca tio år. Men nu håller det systemet på att tacka för sig och jag hittar inte de produkterna på deras hemsida. Så därför undrar jag om någon har något tips på andra grejer som kan fungera. Eller om någon vet om Peltor kanske har grejer som är lite svåra att hitta på sin hemsida.

Scala Rider är uteslutet. Det skulle bli alldeles för dyrt. Det går inte att flytta lätt mellan olika hjälmar, och varje hjälmkit kostar 5-600kr har jag för mig och det ska då vara till ca 10st hjälmar. Dessutom så är det inte så värst önskvärt med ett system som sitter utanpå hjälmen på det viset, kan man ha iaf radion som går som mottagare i fickan så är det bättre.

Jag köpte ett sånt här kit, lite dyrt kanske men verkar klockrent ändå.
Har bara testat lite än men mikrofonen verkar funka i vilket buller som helst och propparna stänger ute buller så man hör det som kommer i radion helt perfekt.
http://bikeman.se/mc.html

Som mottagare ska du ha en bra mottagare kopplad till en rejäl antenn med mycket förstärkning (riktantenn om det är förenligt med hur hojen ska köra, annars rundstrålande)

På hojen lär du inte ha så mycket val, En PMR med standard hjälmkit.

Antennen till mottagaren köper du en amatörradioantenn för 70cm, då PMR och amatörradions 70cm band sammanfaller.

Googla PMR Radio så hittar du en uppsjö av komradios..

Ex. http://www.clasohlson.se/product/ca...14439&_path=251882;85177600;88714433;88714439

2 radios, ett headset och en öronsnäcka: 895:-
Som sagt var så kan det fungera med en billig PMR-radio från Clas Ohlson till mottagningen. Men inte till sändningen. Har provat med såna billiga saker till det, men de blir inte så särskilt långlivade.

Det är alltså ett envägssystem det handlar om. I ena änden mikrofon och PTT-knapp. I andra änden öronmussla. Till mottagardelen funkar det med en billig radio och t.ex. en sån här öronmussla. Till sändningen är det lite mera noga med vad det är för prylar.

Fördelen med hjälmkit är att man kan sätta högtalarna bakom kuddarna så de inte stör, har inte testat själv utan en kollega kör så iaf.
Högtalarna är ingen nödvändighet. Och köper vi ett headset med såna så finns risken att jag tar fram avbitartången för att slippa installera de. Det viktiga är mikrofonen. Och den måste sitta på en bom för att den som ska ha den har korvätarhjälm.

Tyvärr tycker jag inte att det fanns några riktigt passande inlägg där. Dessutom så kollade jag även igenom några andra trådar som berör ämnet med kommunikation bike2bike som jag själv svarat i utan att hitta något vettigt.

Jag köpte ett sånt här kit, lite dyrt kanske men verkar klockrent ändå.
Har bara testat lite än men mikrofonen verkar funka i vilket buller som helst och propparna stänger ute buller så man hör det som kommer i radion helt perfekt.
http://bikeman.se/mc.html
Tyvärr. Neckmike kanske fungerar bra till vissa saker. Men inte det här. Har dessutom redan en Peltor strupmick.

Kostnaden är inget stort problem. Så länge det inte handlar om några sanslösa summor. Det kanske kan få kosta 5000kr bara för ena radion, mikrofon och knapp. Eller 10' om det är riktigt bra grejer.

Som mottagare ska du ha en bra mottagare kopplad till en rejäl antenn med mycket förstärkning (riktantenn om det är förenligt med hur hojen ska köra, annars rundstrålande)

På hojen lär du inte ha så mycket val, En PMR med standard hjälmkit.

Antennen till mottagaren köper du en amatörradioantenn för 70cm, då PMR och amatörradions 70cm band sammanfaller.
Njae, det går inte att köra riktantenn på mottagningen. Visst, man får kanske kompromissa på räckvidden om man kör PMR och inte har någon bra antenn till. Men det har tidigare fungerat för det mesta med LPD-apparater, det är bara ibland som det har blivit lite mera kritiskt med mottagningen. Och skillnaden mellan PMR och LPD i mottagning är inte så värst stor.

Tänk mc-lärare till mc-elev.

Hmm nu vet jag inte om operatörerna har PoC/PTT (Push to talk) kvar för mobiler men annars kanske det vore något tillsammans med headset och grejer.
Har dock för mig att det var DYRT med tjänsten :tungan

Edit: hittade leksaker http://www.ridercommunicators.com/P...et-Headset-Communicator-Radios-Intercoms.aspx
Jag tror inte att någon operatör i Sverige stödjer PTT-funktionen. De gjorde inte det för några år sedan när jag höll på och kollade det för privat bruk. Motiveringen till varför de inte gjorde det var något i stil med att de satsade på 3G istället. :va

Njae, det går inte att köra riktantenn på mottagningen. Visst, man får kanske kompromissa på räckvidden om man kör PMR och inte har någon bra antenn till. Men det har tidigare fungerat för det mesta med LPD-apparater, det är bara ibland som det har blivit lite mera kritiskt med mottagningen. Och skillnaden mellan PMR och LPD i mottagning är inte så värst stor.

Tänk mc-lärare till mc-elev

Å fan, jag måste ha läst fel första gången, för jag uppfattade det som att mottagaren skulle vara stationär.

Bike to Bike, lärare/elev behöver du ju inga kilometerräckvidder på, där borde vanlige PMR räcka långt

Å fan, jag måste ha läst fel första gången, för jag uppfattade det som att mottagaren skulle vara stationär.

Bike to Bike, lärare/elev behöver du ju inga kilometerräckvidder på, där borde vanlige PMR räcka långt
Nejdå, båda ska vara handhållna enheter.

Skulle mottagaren ha kunnat vara stationär och man fått tag på någon vettig LPD-radio för sändning så hade man kanske kunnat betala någon elektroniknörd en symbolisk summa för att modifiera firmans gamla Ericsson Hotline 431 för att klara av den uppgiften. Men jag tror inte att eleverna riktigt skulle se nostalgivärdet av att få en sån hängd runt halsen. :tomten

Problemet som uppstår är inte på öppen landsväg med fri sikt. Utan i tät stadstrafik med lite hus och annat trevligt om eleven kommer ifrån läraren vid en korsning eller något.

Joooo, men Peltor säljer väl fortfarande intercoms??

Sån här har jag:

http://www.peltor.se/se/Product.asp?PageNumber=483&ProductCategory_Id=27&Product_Id=51
Ja, det gör de. T.ex. den här som är en variant av den du länkar till har mikrofon på bom.

Men hur är det, måste man ha förstärkaren mellan för att kunna koppla till en radio? Och går det att styra radion med PTT-knapp?

Jag tycker att Peltor var bättre på att lista sina grejer på ett mera överskådligt vis på hemsidan för ett par år sedan. Då kunde man lättare få ett grepp om sortimentet och förstå vad man behövde för grejer.

Peltors grejer kan du hitta här: http://www.kommunikationsteknik.se/Intercom.asp

Själv gick jag till kineserna och köpte en Puxing px-888 (http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=104129), funkar hur bra som helst. Till skillnad från PMR som säljs i sverige och inte har mer uteffekt än lagliga 0,5W så kan px-888 pumpa ut 4W, plus att den har en betydligt bättre antenn.

Ska däremot låte det vara osagt om alla kablar finns att tillgå för att få en radio från 409 att rimma ihop med ett peltor headset, men det finns en hel uppsjö av grejer på webbsidan.

Hade inga som helst problem med att handla från 409, grejerna kom inom en vecka med priset nedskrivet för undvika tullen.

Peltors grejer kan du hitta här: http://www.kommunikationsteknik.se/Intercom.asp

Själv gick jag till kineserna och köpte en Puxing px-888 (http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=104129), funkar hur bra som helst. Till skillnad från PMR som säljs i sverige och inte har mer uteffekt än lagliga 0,5W så kan px-888 pumpa ut 4W, plus att den har en betydligt bättre antenn.

Det innebär brott mot radiolagen, ett brott som i alla fall på det onda 80talet kunde innebära fängelse.

Jag klarade mig dock med halverat minimistraff (30 dagsböter) eftersom jag hade handlat utan brottsligt uppsåt i ungdomligt oförstånd...

Det innebär brott mot radiolagen, ett brott som i alla fall på det onda 80talet kunde innebära fängelse.

Jag klarade mig dock med halverat minimistraff (30 dagsböter) eftersom jag hade handlat utan brottsligt uppsåt i ungdomligt oförstånd...

I sverige idag så får vem som helst ha vilken radioutrustning som helst, däremot får man inte sända där man inte har tillstånd att sända. PMR banden är begränsade till 0,5W (av någon anledning som jag inte förstår). PMR banden är licensfria.
Den radio jag länkar till går att ställa ner effekten till 0,5 W (typ)

I sverige idag så får vem som helst ha vilken radioutrustning som helst, däremot får man inte sända där man inte har tillstånd att sända. PMR banden är begränsade till 0,5W (av någon anledning som jag inte förstår). PMR banden är licensfria.
Den radio jag länkar till går att ställa ner effekten till 0,5 W (typ)

Nej, man får inte ha radioutrustning som sänder på frekvenser man inte har tillstånd till, PMR bandet är en liten del av ett amatörradioband, kan radion sända utanför PMR frekvenserna är den således totalt olaglig.

Varför tror du att du måste beställa skiten från kina istället för att knalla in på din lokala Teknikmagasinet?

Det finns dock svenska återförsäljare för samma radio, men dom säljer enbart till licensierade radioamatörer och dom har tillstånd att inneha utrustning som kan sända på alla frekvenser, men dom får bara sända på vissa.

Anledningen till att effekten på PMR bandet är begränsad är just för att PMR ska användas av folk utan kunskap om radio.

Tillståndskravet för innehav är bortaget så man får äga vilken radio som helst men inte använda den om man inte får

Finns ett alternativ för pmr på 444Mhz (SRBR/Short Range Bizzniz Radio)och tillåten uteffekt 1W.
Ofta är stationerna på detta band proffsradios och inte som
många pmr burkar.

Vilket ger bra radioprestanda - så där får du hyfsad räclvidd.
Även i kuperad terräng kan du få ut nån km räckvidd - pmr siffrorna
för räckvidd kan man ta med en nypa salt om du inte har frisikt

Men köp nån sån där Puxingradio o peta in både Pmr/SRBR kanalerna ochj kör på en watt - skulle jag gjort.Ingen lär mräka nått åndå.
Desutom måste man utöka effekten minst 4 gånger för att vid ett givet tillfälle fördubbla räckvidden - så den watten märks inte så mycket

Tillståndskravet för innehav är bortaget så man får äga vilken radio som helst men inte använda den om man inte får

Men köp nån sån där Puxingradio o peta in både Pmr/SRBR kanalerna ochj kör på en watt - skulle jag gjort.Ingen lär mräka nått åndå.
Desutom måste man utöka effekten minst 4 gånger för att vid ett givet tillfälle fördubbla räckvidden - så den watten märks inte så mycket

Tydligen är innehavskravet borta (vilket inte spelar någon roll), men så fort radion används för att sända är den att betrakta som en (eller flera) licenspliktiga radios, oavsett vilken frekvens du använder den på.

Således bryter man mot radiolagen direkt man använder den, även om man använder den på PMR frekvenser och har ställt ner effekten, eftersom den går att bruka på frekvenser som man inte har tillstånd för.

Jag har en bekant som säjer radioutrustning som modifierade/programmerade om radios och sålde till körskolor, jag köpte en likadan låst till Amatörradiobandet och låste upp den själv, vilket jag får göra eftersom jag har tillstånd.

Det jag åkte dit på var att jag hade en radio som kunde sända på frekvenser som jag inte hade tillstånd för och med mer effekt än jag hade tillstånd för, precis vad man skulle åka dit på om man använde en punxing som PMR.

Jo det är ju så men att köra pmr eller srbr på en puxing/dito/upplåst ham och en watt är ju inget som eldar upp PTS signalspaningsstation precis - det märks ju inte på något sätt.
Inte ens o köra på 5W är väl nån större risk - däremot att köra me bastation,30w på pmr frekvenserna och ha 10 mils räckvidd e inte bra.

Så att man skall åka dit på det är nog ganska långsökt - radion skall ju analyseras,regeringen skall ha krismöte,chefen för underättlstjänsten,marinens underättlse tjänst och säpo måste ha möten där du diskuteras,Fn måste ta fram, en resolution m.m.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back