Radialbromsar

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Det är populärt med radiellt monterade bromsar nu för tiden. Vad är det som är så bra med dem jämfört med komventionella?

marknadsföringsavdelningen.......

Det är inte riktigt så enkelt som att radialmontering alltid är bättre, det har sina poänger men det är inte så överlägset som alla försöker påskina.

Så vad är poängen?? Du verkar ju veta...

Jag har en oerhört stark känsla att JUST detta kommer tas upp och redas ut i nästa Bomber Magazine... ;)

Men visst har radialbromsar ett litet övertag Dock inte för att de råkar vara radialmonterade direkt.

Kiwi60 skrev:
2627582 Du har inte lust att sammanfatta lite?
Säkert jättebra länkar, men jag håller på med en annan roman just nu.

I kort är det så att radialmonterade bromsar är monterade just längst ner på gaffeln (eller åtminstone riktas bromsverkan just dit). Vanliga bromsar sitter något högre upp på gaffeln. Skillnaden funktionellt är att radiella bromsar har en rakare och mer distinkt bromskänsla med färre sidoeffekter.

Något ditåt. :)

Last edited:
Kiwi60 skrev:
2627582 Du har inte lust att sammanfatta lite?
Säkert jättebra länkar, men jag håller på med en annan roman just nu.

Nu är du lat..........

Grundiden var att det skulle vara styvare och orsaka mindre flex i oket samt mellan oket och infästningen och samtidigt minska okets vridningstendenser...

En del är sant, en del är sant men samma effekt kan uppnås lättare och en del är bara marknadsföringsordbajsande.....

Vill du ha ett mer utömmande svar än så, läs länkarna.....

Dr.Bike skrev:

Jupp......

Blir jag idiotförklarad om jag säger att jag har monobloc på crosshojen? :öl

Last edited:
Som jag ser det så har radiellt monterade vissa tekniska fördelar.
Man kan centrera fästpunkterna i skivans centrumplan och eliminerar oönskade hävarmar.
Man förlitar sig inte på skruvförbandets friktion utan har ett väl definierat upplag för calipern.

Båda dessa features gör bromspaketet styvare och med styvare paket så blir beläggslitaget jämnare.
Man slipper då trailing/leading pad issues som man får om paketet kan vrida sig i sin infästning.

Styvare bromspaket ger en mer distinkt broms som fungerar likadant gång efter gång och man får mer precision i bromsningen ....

Sedan är vi tillbaka till den vanliga gamla frågan; hur många promille av motorcylkisterna behöver denna ökning av bromsens verkningsgrad? :)

Dom flesta radialok är stadigare än dom flesta lite äldre ok.

Brembo tog konceptet rakt av från bilsidan, där vill dom ha skruvarna lätttillgängliga
för att snabbt kunna byta bromsar vid serviceuppehållen under tävling.
En förutsättningslös hoj-lösning hade mycket väl kunnat bli annorlunda.
/u

elwe skrev:
2627621 Som jag ser det så har radiellt monterade vissa tekniska fördelar.
Man kan centrera fästpunkterna i skivans centrumplan och eliminerar oönskade hävarmar.
Man förlitar sig inte på skruvförbandets friktion utan har ett väl definierat upplag för calipern.

Båda dessa features gör bromspaketet styvare och med styvare paket så blir beläggslitaget jämnare.
Man slipper då trailing/leading pad issues som man får om paketet kan vrida sig i sin infästning.

Styvare bromspaket ger en mer distinkt broms som fungerar likadant gång efter gång och man får mer precision i bromsningen ....

Sedan är vi tillbaka till den vanliga gamla frågan; hur många promille av motorcylkisterna behöver denna ökning av bromsens verkningsgrad? :)

Och man kommer rätt fort till frågan hurvida den ökade vikten för bromsoket pga radialmonteringen inte hade kunnat användas bättre för att minska flexet....

Boris JR skrev:
2627637 Och man kommer rätt fort till frågan hurvida den ökade vikten för bromsoket pga radialmonteringen inte hade kunnat användas bättre för att minska flexet....

Jepp 2

Och Acke gör ju ok som INTE flexar...oavsett de är radial eller lateralmonterade.
Say no more.

elwe skrev:
2627621 Som jag ser det så har radiellt monterade vissa tekniska fördelar.

As usual my friend; You have hit the Poodel's kernel! :D

Last edited:
Radialmontering påstås bygga mindre värme pga den styvare konstuktionen = mindre vibrationer i oket vid bromsning.

Här är en variant på en av mina racerminimotos.
Radialmonterat 6-kolvs, hålborrade kolvar.

Tyvärr är själva adaptern mellan gaffeln och oket en egen lös bit.
Får fixa ett okfäste som är i ett stycke sedan :)

Bifogat

• DSCN2819 (Large).JPG
    DSCN2819 (Large).JPG
    99.3 KB · Visningar: 150
  • DSCN2820 (Large).JPG
    DSCN2820 (Large).JPG
    130 KB · Visningar: 123
Kiwi60 skrev:
2627549 Det är populärt med radiellt monterade bromsar nu för tiden. Vad är det som är så bra med dem jämfört med komventionella?
Man kan skifta storlek på Broms skivorna mycket lättare med
radialmonterade ok!

Jösse skrev:
2628520 Här är en variant på en av mina racerminimotos.
Radialmonterat 6-kolvs, hålborrade kolvar.

Tyvärr är själva adaptern mellan gaffeln och oket en egen lös bit.
Får fixa ett okfäste som är i ett stycke sedan :)

Overkill?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...