MR Z
Med TL´n är man herre över åskan!
- Gick med
- 3 Sep 2004
- Ort
- Västerås
- Hoj
- Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Gillberg alltså, rätta mig om jag minns fel, men var inte han inblandad i Saabs "geniala" konceptmotor med variabel kompression? Istället för att styra kompression med en ventil till en extra kammare (ungefär som Hondas ATAC system på deras 2t på 80-talet) så hade uppfinnarJockarna på Saab valt ett system där hela topplocket tiltades fram och tillbaka under en dragspelsbälg. Jo det är sant, riktigt pinsamt var det! Blev ju ett fiasko såklart, drivlinan blev mer oharmonisk än en 240 med ett tungt topplock som rörde sig upp och ner.
Som sagt, man ska absolut sträva framåt, men det är en balansgång att inte krångla till det!
Som sagt, man ska absolut sträva framåt, men det är en balansgång att inte krångla till det!