Radfyra utan vevstakar

Gillberg alltså, rätta mig om jag minns fel, men var inte han inblandad i Saabs "geniala" konceptmotor med variabel kompression? Istället för att styra kompression med en ventil till en extra kammare (ungefär som Hondas ATAC system på deras 2t på 80-talet) så hade uppfinnarJockarna på Saab valt ett system där hela topplocket tiltades fram och tillbaka under en dragspelsbälg. Jo det är sant, riktigt pinsamt var det! Blev ju ett fiasko såklart, drivlinan blev mer oharmonisk än en 240 med ett tungt topplock som rörde sig upp och ner.
Som sagt, man ska absolut sträva framåt, men det är en balansgång att inte krångla till det!

Gillbrand menar jag förstås,

Gillberg alltså, rätta mig om jag minns fel, men var inte han inblandad i Saabs "geniala" konceptmotor med variabel kompression? Istället för att styra kompression med en ventil till en extra kammare (ungefär som Hondas ATAC system på deras 2t på 80-talet) så hade uppfinnarJockarna på Saab valt ett system där hela topplocket tiltades fram och tillbaka under en dragspelsbälg. Jo det är sant, riktigt pinsamt var det! Blev ju ett fiasko såklart, drivlinan blev mer oharmonisk än en 240 med ett tungt topplock som rörde sig upp och ner.
Som sagt, man ska absolut sträva framåt, men det är en balansgång att inte krångla till det!

Det var väl hela cylinderraden som tiltades, inte bara topplocket? Och den sattes väl aldrig i produktion?

Problemet, som jag har förstått det, med stora cylindervolymer och få cylindrar är inte bara sekundärbalansen utan accelarationskrafterna vid höga varvtal.

Matt (the workshop) har en bra genomgång på Alfadan och varför han anser att det inte kommer att fungera.

Nu har jag sett videon. Gillade snubben och hans genomgång.

Han har räknat ut att kraften i kolvstången blir mellan 2 och 5 ggr högre än vevstaken i en Ducati. Jag funderar dock på varför han förutsätter att det inte går att göra en kolvstång som är 5ggr starkare än Ducatins vevstake? Om knäckning dimensionerar behöver böjtröghetsmomentet vara 5ggr högre isf. Borde inte krävas så mycket mer material för att öka knäcktåligheten till 5ggr högre, med tanke på att böjtröghetsmomentet ökar med dimensionerna upphöjt med 4.

Men jag inser samtidigt att kolvstången kommer att utsättas för en böjkraft. Det är ett mycket tuffare fall än de helt raka krafterna genom en vevstake. Så nu känns den här konstruktionen genast tveksam faktiskt.

Tack för videon. Nu vet jag inte om jag tror på den här konstruktionen längre.

Nu har jag sett videon. Gillade snubben och hans genomgång.

Kul att du tog dig tid att titta på den.

Det är naturligtvis möjligt att dimensionera diverse komponenter för att tåla de belastningar de utsätts för, men frågan är väl om det är värt besväret. Men det kan ju Alfadan roa sig med att räkna på :)

Om du gillar udda motorkoncept så kika på hans videos om Hossack-motorn. En tvåtaktsmotor med fyrkantig (rektangulär) kolv.
Nu på sistonde har han skissat på en modiferad version - förhoppningsvis får vi se en prototyp någon gång den här sidan 2030....

Matt har en förmåga att starta en sjuhelvetes massa projekt, men slutförandet kan det vara sisådär med :) Jag har kikat på hans kanal nu i 5 år och börjar bli van...

Last edited:
Ett sätt att bedöma "nya" idéer är att se till uppfinningshöjden.
Det är säkert tusentals människor som haft denna idéen, men skippat den.
Det finns emellertid fall då gamla idéer kan blomma och det är när förutsättningar ändrats, tex nya material som ändrat spelreglerna.
Jag ser två fördelar med konstruktionen, dels balansen och dels att kolven rör sig långsammare ner i början av expansionsfasen.
Balansen lösen man med 6 cylindrar, långsam rörelse i början av expansionsfasen med långa vevstakar.
Stor cylindervolym per cylinder är bara en fördel med dieslar men då får man problem med den låga förbränningshastigheten istället.
Skulle tusentals ingenjörer missat en så enkel lösning?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna