Racingprojekt raka rör!

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Hej alla!
Jag fick ett skoj projekt att titta på/försöka klara ut, och det är lite bråttom med. Såklart.
Det är det alltid. ;)
Saken är den att detta är till en 250. Old school, och för classic racing.
Dock är det ju inte förbjudet att trimma! :) :tummenupp
SÅ vad gör man, när man har en i övrigt bra motor, men när insuget vinkalr ut sig ca 45 grader i en snäv vinkel...på äkta anti-effekt-mane´r?

Jo! Man rätar ut det. Och man vinklar upp det.
Man går från ett grottköpingsinsug, till ett modernt sporthojsinsug. (den ska ju gubevars gå runt 10k rpm, så varför inte kopiera en modern 1000 cc radfyra?
Kammen verkar vara tillräckligt 7-11 så det ska kunna bli bra.
Avgaskanalerna var oxå astmatiska, och nu står ventilsäten och ventiler på tur att få sig en släng av sleven.
Förbränningsrummet hade lite trångt runt insugarna, och där har jag öppnat upp lite runt dem, då de annars har en stor "blind sektor" och det vill vi ju inte ha på denna motor.
 

Bifogat

  • förbr rum urtaget.jpg
    förbr rum urtaget.jpg
    144.6 KB · Visningar: 105
  • insug börjar ta form.jpg
    insug börjar ta form.jpg
    139.1 KB · Visningar: 150
  • toppen nästan klar.jpg
    toppen nästan klar.jpg
    133.7 KB · Visningar: 131
Ser bra ut :tummenupp Kan tänka mig att man blir lite "skadad" om man som dig håller på med portning hittar en sådnat dåligt konstruerat insug, då ska det genast på och förbättras. :smasha



Ska bli spännande att följa utvecklingen av ditt projekt. :)
 
Antar att du har bänkat innan? Och sen efter..annars vet du ju ingenting om ev resultat.. my 5 cent..ler
 
Antar att du har bänkat innan? Och sen efter..annars vet du ju ingenting om ev resultat.. my 5 cent..ler

Självfallet min käre watzon... dock inte i egen försorg, då detta (som jag skrev) är ett "nödhjälpsarbete" till en redan existerande hoj, där ett totalras påkallade "nya" utbytesdelar! :)
Så det enda jag sett/hört av tidigare siffror kommer inte från "vår" bänk.

Men rent teoretiskt (baserat på skillnader i tvärsnittsareor samt lite modernare portdesign) så borde effekten hoppa upp 10-12% ytterligare mot vad som motorn sades ge med förra toppen (med samma mod), som heller inte gav låga siffror, och därför kanske inte toppeffekten går upp alls.

Vem vet? Kanske kammen hämmar? Kanske avgaseriet hämmar? Min topp borgar iaf för en effektökning, men som du vet broder, så är det hela kedjan som ska funka. Det är alltså inte helt säkert att det är toppen som är den svagaste länken i kedjan.
Men är den det, då kommer vi se en effektökning.

Och...sånt vet man inte förrän man bänkat som sagt!

Ser bra ut :tummenupp Kan tänka mig att man blir lite "skadad" om man som dig håller på med portning hittar en sådnat dåligt konstruerat insug, då ska det genast på och förbättras. :smasha



Ska bli spännande att följa utvecklingen av ditt projekt. :)

Jo - så är det ju. Men nu fick jag ju denna topp såsom ett "gör-det-själv-kit" där insugsstosen samt fräsning av nya hålet var påbörjat.
Sen efter det har det varit hiskeligt gruvarbete, och funderingar kring hur man kan göra, samt svetsning (det finns nämligen ett antal begränsande mått inbyggda i toppens grunddesign).
 
Last edited:
Kul projekt..10%..3-4 hästar då..ler
När ska du porta min RD??..ler
 
Kul projekt..10%..3-4 hästar då..ler
När ska du porta min RD??..ler

Jepp. Kanske på sin höjd 3-4 häst.

På topp - märk väl. OCH: PÅ toppen av den redan gjorda trimningen!
(som i sin tur inte var dålig) Så jag tycker det är bra om det blir såpass ändå.
Får väl anledninga att återkomma, mina gissningar håller jag gärna modesta.

Folk tittar alltid på toppeffekt.
Och det är nästan ointressant säger jag.
Annars kan jag bara skotta ut jättehål, be dem sätta i en dragracekam, och simsalabim har vi många (på bana helt oandvändbara) hästar. :)

Läs min signatur under denna text:

Arean under effektkurvan är det enda som räknas!
Dvs en kurva som ser bra ut, inte är svankryggig, och som ger en hög effekt under ett bredare register i det mest använda vartalsområdet!
En tulipanaros som inte alltid betyder att man ens behöver höja toppeffekten! :)
(men nu brukar ju den åka med upp iaf)

RD'n är jag redo för! (har även snackat med min superkartkompis om den ;))
 
Last edited:
Det finns ju olika sorters racing

dragracing, banracing,etc Men när det gäller Benchracing då är det peak dynonumbers som gäller!
 
Det finns ju olika sorters racing

dragracing, banracing,etc Men när det gäller Benchracing då är det peak dynonumbers som gäller!

Exakt!
Och den har tyvärr oftast ingen koppling mot verkligheten.
Iaf inte där det är körning under dynamiska förhållanden som gäller.
 
Exakt!
Och den har tyvärr oftast ingen koppling mot verkligheten.
Iaf inte där det är körning under dynamiska förhållanden som gäller.

Vad är det för motor. Honda xr250? Fast den hade väl radiella ventiler och SOHC som på din avatar.
Det här ser ju ut som vanlig ventilkonfiguration och DOHC? :va

:gagg
 
Här ser vi hur plastningen av insugens grytor har börjat bearbetas.
 

Bifogat

  • bearbetning av plastning i insug påbörjad.jpg
    bearbetning av plastning i insug påbörjad.jpg
    181.1 KB · Visningar: 84
Vad är det för motor. Honda xr250? Fast den hade väl radiella ventiler och SOHC som på din avatar.
Det här ser ju ut som vanlig ventilkonfiguration och DOHC? :va

:gagg

Skam till sägandes har jag inte frågat!! :näsblod
Jag utgår från att det är en XL250 (med tanke på den i original så snedvinklade förgasaren)
XR är nog för modern för att få gå i Classic racing.
 
Last edited:
Skam till sägandes har jag inte frågat!! :näsblod
Jag utgår från att det är en XL250 (med tanke på den i original så snedvinklade förgasaren)
XR är nog för modern för att få gå i Classic racing.

Ok, Jag trodde XL var tvåventilade, men du kanske har rätt. Jag är inget vidare på Honda-stånkorna :gnissla
 
Idag spändes toppen upp i MIRAN, men jag hade glömt sätta i minneskortet i kameran, nu när jag ÄNTLIGEN hade hittat laddaren, som jag trodde var kvar i Malaysia... :brinnerup

Är det inte det ena så är det det andra som kärringen sa när hon fick näsblod ;)
Suddig mobilbild kommer. Insha Allah!
 
Några avslutande bilder på det färdiga resultatet:
 

Bifogat

  • förbr rum och avgas klart.jpg
    förbr rum och avgas klart.jpg
    196.9 KB · Visningar: 57
  • förbr rum och insug klart.jpg
    förbr rum och insug klart.jpg
    193.2 KB · Visningar: 51
  • insug klart.jpg
    insug klart.jpg
    195.4 KB · Visningar: 64
kör du med flödesbänk?

Inte vanligtvis. Så svaret är nej.

Ingen av de portare jag känner gör det heller (längre) och vart man åker till olika trimfirmor står flödesbänkar oanvända.

Men. Det har hänt att jag gjort det för skojs skull.
Frågan är väl eg. varför.
För en flödesbänksjägare, som bara letar max flöde i en bänk med statiskt sug, är inte detsamma som ett lyckat koncept för en pulserande strömning har det visat sig gång efter annan.
Numera utgår man från vissa givna ramar, inom vilka man kan leka med ett antal variabler för att optimera mot vissa önskade egenskaper på motorn.

Hoppas det var svar på din fråga?


P.S Läs gärna mitt amerikanska citat nedan!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top