Racing-skrönor

Barry Sheene om IoM:

- This is not racing, this is a suicide mission!

I Rick Broadbents bok "Ring of fire" beskrivs två parallella historier; MotoGP 2003 och framåt samt Mike Hailwoods comeback på IoM 1978. Tiden på sent 60-tal beskrivs också, och då som att racingen var en del av "The swinging 60s" och racingförarna "were guilty as often as innocent". Ginger Molloy beskrivs som en som satte i system att smita från barnotor samt "a key factor in the Opatja nightclub riot in Yugoslavia, resulting in a floored chief of police, a full scale brawl, several split skulls and a number of riders locked up".

Det var andra tider.....

Här fortsätter han att beskriva

...raw characters such as Edy Lenz, an Austrian racer and rumoured owner of a Viennese Whorehouse, and Bo Granath, a Swedish privateer and suspected booze runner.
- Please, tell me honestly, Bo's wife once asked Mick. "Is Bo smuggling narcotics?" She was at a loss of understanding where the money was coming from....

En av Tyskarna då okänd Smålänning startar i första led i IDM. Teamen runt omkring honom har massa mekaniker och föraren bredvid har en person som tar och putsar visiret innan starten. Vår Svenska förare tar av sig sin hjälm och spottar på visiret och ber sin sponsor som står ute på gridden bredvid honnom om att låna en hans t-shirt och putsar av sitt visir med den. Man kan undra vad toppteamen i IDM tänkte där!? :hihi

Samma förares storebror ska ha flyttat Kenny Roberts teamets trailers i depån på ett GP bara för att "skoja" med dom. Har aldrig hört deras version om dom tyckte det var så kul..

En Dansk förare frågades om vilken drevning han hade på en viss bana varpå han svarar att han aldrig drevat om hojen. Finns ju 6 olika växlar att välja på och någon passar ju alltid..

Vem är smålänningen?
Lundh, Stigefelt, Pallander eller vem.

Det här är väl egentligen ingen skröna men en trevlig dokumentär om Barry och James!
Mycket bra, bara klippen med Stephanie gör den sevärd!
De som inte inser att Stoner m.fl. är töntar och att dagens GP är mycket bleka kopior av vad racing varit ska också titta ordentligt.

Han hade träskorna i en dokumentportfölj.
En sann historia var när när den amerikanske stuntaren Eddie Kidd utmanade Arto med att hoppa från ett backhoppningstorn varvid Arto sagt; -Ska vi sitta fram eller baklänges på hojen? Eddie drog sig ur det hela.:hihi

Arto hoppade ändå och bröt flera ben i kroppen.

Det var väl när Evel Knievel som frågade Arto om dom skulle hoppa över bussar som Arto frågade om dom skulle sitta framlänges eller baklänges.

När Arto hoppade i hoppbacke och landade där det var platt frågade en jornalist på plats om hur det kom sig att han hoppade så mycke längre än dom som körde på skidor svarade han. Jag har motor, det har inte dom.

På tiden det begav sig fanns det ett stort Arto reportage i Bike. Tyvärr försvann det nummret vid någon flytt. :)

Metzeler var till slutet av 1970-talet mer kända för att tillverka luftmadrasser än mc-däck. När Vesa Kultalahti och en gubbe till blev erbjudna däck och pengar för att köra "Superbike" på Metzeler tänkte de därför ta pengarna och smyga på andra däck vid racen.
Vid test av Metzelerdäcken visade det sig dock att båda sänkte sina varvtider med flera sekunder.
Och helt plötsligt satt det Metzeler på 99% av hojarna.

Vesa var snabb på allt, en äkta talang. Kommer ihåg att han körde Ducce 900, Watz vann på Guzzi-77. Första året superbike cupen fanns.
Metzeler släppte inte plötsligt som Pirelli gjorde.
Men det hjälpte inte mig när Z1000 kawan hade en gångjärns ram.

P€RRA;5894221 skrev:
Grabbarna som körde på den tiden skulle antagligen inte palla många varv i dagens tempo och behöva sjukvård efter FP1 :D

Lite OT men ändå värt att notera tycker jag...

Bara noterar att detta inlägg från Perra har fått en "gilla" av Radare.... Vart fan är världen på väg egentligen... :3freak

Lite OT men ändå värt att notera tycker jag...

Bara noterar att detta inlägg från Perra har fått en "gilla" av Radare.... Vart fan är världen på väg egentligen... :3freak
Jag ”gillar” Perras inlägg på relativt regelbunden basis. Du vet, jag kan skilja på sak och person.

:)

Vesa var snabb på allt, en äkta talang. Kommer ihåg att han körde Ducce 900, Watz vann på Guzzi-77. Första året superbike cupen fanns.
Metzeler släppte inte plötsligt som Pirelli gjorde.
Men det hjälpte inte mig när Z1000 kawan hade en gångjärns ram.

Samma däckfenomen uppstod några år tidigare.
Alla seriösa förare körde på Avon, eftersom de hade bäst grepp.
Dock visade det sig att Dunlops däck hade bredare gränsläge - Så folk körde fortare på däck med sämre fäste.

Back