Racing-skrönor

Tommy Robb "Suffered the Big slide" som de uttryckte det på IoM förr, han kraschade hårt då han kom genom Ramsey och Parliament Square och sedan gick rakt in i väggen vid Windy Corner pga dimma. Han hamnade på sjukhuset i en sal där tre andra som kraschat i samma dimma låg. Han blev gipsad från huvudet ner till midjan. När en ny kirurg kom i på en jour frågade han
- What have you been doing?
- Racing motorcycles.
- Well, you haven't been doing it very well, have you?

Tommy fortsatte rejsa på IoM i tretton år, gick igenom ett par hemska krascher med läskiga skador, men kunde till slut vinna ett TT. Han la hjälmen på hyllan i samma ögonblick han fick pokalen.

Last edited:
Kent Andersson lär ha blivit stannad av polisen då han testat sin 125:a på motorvägen i närheten av bostaden.
Han brydde sig mindre om böterna utan frågade hur snabbt det gått. Polisen svarar XXX km/h varvid Kent besviket utbrister "F-N inte mer...".

Vid Japans GP 2004 retade sig Kurtis Roberts, Colin Edwards, John Hopkins och Shaky Byrne på Att Biaggi hade sin personal Smart car med sig överallt, så de vände den upp och ned och använde den som snurretopp. När sedan polisen kom för att undersöka snodde Kurtis polismotorcykeln och körde ett par varv runt Motegi med blåljus och sirener.

Jag har aldrig hört denna historia och jag har svårt att tro att den är sann då ingen har med sig sina motorhomes eller bilar på racen utanför europa. Jag har däremot bevittnat en liknande händelse i Mugello (kommer inte ihåg vilket år). Biaggi hade mycket riktigt en Smart som följde med längst bak i hans motorhome. På just detta race i Mugello hade Colin Edwards besök av några polare hemifrån. Det blev lite väl mycket birra, limoncello och grappa under en middag, så innan de skulle åka tillbaka till sitt hotell utförde de ett litet "attentat" på Biaggis Smart. De lyfte fronten och ställde helt enkelt upp Smarten så att den stod på bakluckan med framhjulen i vädret. En förolämpad Biaggi gjorde inget åt det, så Smarten stod så för allmän beskådan resten av helgen.

Jag har aldrig hört denna historia och jag har svårt att tro att den är sann då ingen har med sig sina motorhomes eller bilar på racen utanför europa. Jag har däremot bevittnat en liknande händelse i Mugello (kommer inte ihåg vilket år). Biaggi hade mycket riktigt en Smart som följde med längst bak i hans motorhome. På just detta race i Mugello hade Colin Edwards besök av några polare hemifrån. Det blev lite väl mycket birra, limoncello och grappa under en middag, så innan de skulle åka tillbaka till sitt hotell utförde de ett litet "attentat" på Biaggis Smart. De lyfte fronten och ställde helt enkelt upp Smarten så att den stod på bakluckan med framhjulen i vädret. En förolämpad Biaggi gjorde inget åt det, så Smarten stod så för allmän beskådan resten av helgen.

Du har rätt, det var Mugello! 2004. Kollade i boken "Ring of fire" där händelsen finns beskriven över tre sidor: Kurtis, Hopper Colin Edwards och Shakey sägs här vara de som välter bilen på sidan för Biaggi "was precious and needed teaching a lesson!". Sedan ska Rossi ha kommit ut och sagt "It is much better on the roof". Och under Kurtis ledning hamnade den på taket. Rossi var "crippeled with laughter".

Sdan snodde Kurtis polishojen och drog ett par varv med sirenerna på!!! Vilken man!

Härom året utövade en känd racingprofil från västkusten rävjakt med en R6 nere på Anderstorp
Lasse Åmål klippte en hare med RG500:a just före bromspunkten på flygrakan, hojen lättade fram, tog luft och gjorde looping. Åmål rövsurfade 250+ till 0 och gick därifrån på egna ben.
Hur det gick för haren har jag inte koll på.

Har Barry Sheenes rökhål varit uppe ännu? Barry borrade hål i hjälmen framför munnen så att han kunde röka cigaretter med den på.

I Rick Broadbents bok "Ring of fire" beskrivs två parallella historier; MotoGP 2003 och framåt samt Mike Hailwoods comeback på IoM 1978. Tiden på sent 60-tal beskrivs också, och då som att racingen var en del av "The swinging 60s" och racingförarna "were guilty as often as innocent". Ginger Molloy beskrivs som en som satte i system att smita från barnotor samt "a key factor in the Opatja nightclub riot in Yugoslavia, resulting in a floored chief of police, a full scale brawl, several split skulls and a number of riders locked up".

Det var andra tider.....

Jo det finns bilder på det. Har hans biografi och där finns bilder när han står och bolmar ur hjälmen...

Verkligen? Scanna!!!!!! Vill se! Den dök inte upp på Google Bilder när jag sökte "Barry Sheene smoking helmet"

En av Tyskarna då okänd Smålänning startar i första led i IDM. Teamen runt omkring honom har massa mekaniker och föraren bredvid har en person som tar och putsar visiret innan starten. Vår Svenska förare tar av sig sin hjälm och spottar på visiret och ber sin sponsor som står ute på gridden bredvid honnom om att låna en hans t-shirt och putsar av sitt visir med den. Man kan undra vad toppteamen i IDM tänkte där!? :hihi

Samma förares storebror ska ha flyttat Kenny Roberts teamets trailers i depån på ett GP bara för att "skoja" med dom. Har aldrig hört deras version om dom tyckte det var så kul..

En Dansk förare frågades om vilken drevning han hade på en viss bana varpå han svarar att han aldrig drevat om hojen. Finns ju 6 olika växlar att välja på och någon passar ju alltid..

Satt på läktaren på Sachsenring när denne übertalang sånär tog poäng som wildcard i 250 .Antingen tar han poäng eller så vurpar han sa jag till min läktargranne på näst sista varvet.

Tidigare nämnde Vesa Kultalahti körde 8:or runt mig och andra licenstagare på en lånad CB400 med packväskor runt Sviestad. (vet inte vem det säger mest om)

Metzeler var till slutet av 1970-talet mer kända för att tillverka luftmadrasser än mc-däck. När Vesa Kultalahti och en gubbe till blev erbjudna däck och pengar för att köra "Superbike" på Metzeler tänkte de därför ta pengarna och smyga på andra däck vid racen.
Vid test av Metzelerdäcken visade det sig dock att båda sänkte sina varvtider med flera sekunder.
Och helt plötsligt satt det Metzeler på 99% av hojarna.

Det där med rökhål i hjälmen har jag läst någonstans om Joey Dunlop.
Det funkade inte så bra för fartvinden gjorde så ciggen brann upp tämligen fort.

Sagt om Barry Sheene:

Efter ett par dagar i en sjukhussäng blev han förstoppad, och löste handgripligen problemet med en tesked ... Detta inför ögonen på sin giftaslystna flickvän, Stephanie. Sheene: Om du fortfarande älskar mig efter att du sett mig i denna prekära situation så får jag väl fråga, "Vill du gifta dig med mig?" Hur många friar med en sked i arslet?

Last edited:
Mera Barry Sheene:

Flickvännen Stephanie - f.ö. en riktig delikatess - styrde och ställde i depån under rejsen och visade ofta Barry skyltar med handskrivna meddelanden. Det sägs att de hade en egen kod där hon lockade med extra sängmys när hon tyckte att Barry inte gasade tillräckligt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!