Racing-hjälmförslag?

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Kort och gott vilken/vilka hjälmmärken ,modeller rekomenderar ni för aktiv bankörning:confused:

M V H

hjälmval gäller väl inte specifikt för bankörning. man bör väl alltid vara rädd om skallen. sattsa på en glasfiberhjälm som sitter riktigt bra på huvvet. de är väl grundregeln. oftast så de som skiljer på dyrare hjälmar är ju ventilationen i första hand. möjligen även vikten samt stoppningen.

Man blir svettig så kolla efter bra ventilation och att inredningen går att ta ut och tvätta.

Alla dom stora kända gör bra hjälmar. Själv har jag haft Shoei och Arai tidigare. Nu har jag en Shark RSR2. Har varit nöjd med alla.

Dom dyraste är att rekommendera tex Arai RX7 , köp inga budgethjälmar du slår bara huvudet hårt i marken en gång.

Dom dyraste är att rekommendera tex Arai RX7 , köp inga budgethjälmar du slår bara huvudet hårt i marken en gång.
Finns hjälmar som kostar hälften av Shoei:s och Arai:s dyrare modeller och är minst lika bra. Tyvärr så tror många att priset är lika med säkerhetsnivån.

Själv kör jag med KBCs racingmodell som ligger på drygt 3000:- och den fungerar utmärkt att krascha med.
www.kbc-helmet.com

kolla tex vilka de använder i moto gp,de är naturligtvis sponsrade men å andra sidan har de lagt ner mycket på utveckling och forskning.
vore dumt om valle dog pga dålig hjälm och det vet fabrikanterna.
så nån fingervisning borde det ge.
sedan är det mycket vilken hjälm som passar ditt huvud.själv så funkar shoei perfekt för mig medan min arai är grymt obekväm.
de nya arai:erna sitter mycket bättre men jobbigt visirbyte gör att jag väljer shoei.
våga prova många hjälmar och se till att det sitter fast.
kolla spännen,en del har snabbfästen godkända för tävling,en del har dubbla d ringar.klämmer fästena på dig?
går den att rengöra hyffsat.
finns det ett visir i depån att köpa om du kraschat eller måste du beställa de hos någon som beställer det i japan?

Köp en som sitter bra, är lätt och har god ventilation. Shoi eller Arai är väl att föredra då de är erkänt bra och har mycket "reservdelar" såsom visir och kuddar hos många återförsäljare i Sverige.

Finns hjälmar som kostar hälften av Shoei:s och Arai:s dyrare modeller och är minst lika bra. Tyvärr så tror många att priset är lika med säkerhetsnivån.

Själv kör jag med KBCs racingmodell som ligger på drygt 3000:- och den fungerar utmärkt att krascha med.
www.kbc-helmet.com

hur ligger vikten på den imot dom dyrarare hjälmarna vikten är ju det som är viktigt

en tung hjälm kan bidra till riktigt illa nackskador

hur ligger vikten på den imot dom dyrarare hjälmarna vikten är ju det som är viktigt. en tung hjälm kan bidra till riktigt illa nackskador
Jag har en sån som Andreas länkar till. Vikten är väl ungefär densamma som på Arai RX7. Jag har "testat" min hjälm 3 gånger i år utan några som helst skador på nacke eller huvud.

Jag har en sån som Andreas länkar till. Vikten är väl ungefär densamma som på Arai RX7. Jag har "testat" min hjälm 3 gånger i år utan några som helst skador på nacke eller huvud.
Det säger iochförsig inget som om kvalitén på din eller någon annan hjälm. Jag har trillat med en crosskruka från 70-talet som det knakade i och jag klarade mig utmärkt trots att det garanterat inte va en bra hjälm.

Jag tror dock precis som du att pris inte hänger ihop med kvalité rakt av. Dock tycker jag att om man ska "chansa" så är det bättre att göra det på andra saker än just hjälm och ryggskydd. Att köpa en kbc för 3k är väl kanske inte att "chansa" men att försöka spara hundra-lappar på t.ex. ett ryggskydd anser jag vara onödigt.

Jag har precis bytt från en några år gammal Shoei till en Arai Chaser. Arai:en sitter verkligen kanonbra, har bra ventilation osv. Nackdelarna är dålig visirbytarmekanism samt ganska hög ljudnivå.

Mest hjälm för pengarna får man nog om man köper något av de dyrare märkena, men kan tänka sig att vara utan fräck motivlack. Det verkar nämligen lägga på en del på priset.

kolla tex vilka de använder i moto gp,de är naturligtvis sponsrade men å andra sidan har de lagt ner mycket på utveckling och forskning.
vore dumt om valle dog pga dålig hjälm och det vet fabrikanterna.
så nån fingervisning borde det ge.
sedan är det mycket vilken hjälm som passar ditt huvud.själv så funkar shoei perfekt för mig medan min arai är grymt obekväm.
de nya arai:erna sitter mycket bättre men jobbigt visirbyte gör att jag väljer shoei.
våga prova många hjälmar och se till att det sitter fast.
kolla spännen,en del har snabbfästen godkända för tävling,en del har dubbla d ringar.klämmer fästena på dig?
går den att rengöra hyffsat.
finns det ett visir i depån att köpa om du kraschat eller måste du beställa de hos någon som beställer det i japan?

Tanken att kolla vad proffsen använder är bra men tyvärr helt onödig. Bara för att det står en viss tillverkare/modell på deras hjälm har den i stort sett ingenting att göra med saluhjälmen du köper i butiken. De tillverkas för varje förare custom.

Bör väl som sagt satsa på en lite dyrare hjälm, dvs Shoei eller Arai. Det som skiljer sig mellan de dyrare och billigare hjälmarna är passformen då de är gjutna (eller hur de nu stavas) i varje storlek, dvs dom fyller inte ut storlekarna med olika mycket stoppning. Sen så är det oftast fler antal fiberlager i skalet, och olika sorters fibermaterial. Även om det finns många billiga glasfiberhjälmar, så är det en viss skillnad i vilket fiber dom använder. De dyarste använder kolfiber/kevlar vilket gör dem lätta och väldigt säkra.. Sen skiljer det sig även en hel del i ventilation och inredning. Betydligt mer påkostad osv i de dyra hjälmarna. Sen så tar dom ju dock en väldigt massa pengar för motivlacken (shoei och arai) då du får betala ca 1500 kr mer bara för den.. Men som sagt, hjälm och ryggskydd bör man icke snåla med!
jag kör med Shoei X-spirit och är väldigt nöjd med den!

Passform, vikt och ventilation.

Vill du ha erkänt bra hjälmar så: Arai RX7 eller Shoei X-spirit.

Då slipper du iallfall undra om du borde haft en bättre hjälm medans du studsar runt på asfalten.
Vill du spara pengar...gör det på något annat än dina skydd!

Det säger iochförsig inget som om kvalitén på din eller någon annan hjälm. Jag har trillat med en crosskruka från 70-talet som det knakade i och jag klarade mig utmärkt trots att det garanterat inte va en bra hjälm.
Jag skrev det mest som en förklaring till varför jag litar på min KBC-hjälm. Hade en Shoie Raid 2 vid en krasch förra året och det är enda gången jag sett stjärnor :D
Tanken att kolla vad proffsen använder är bra men tyvärr helt onödig. Bara för att det står en viss tillverkare/modell på deras hjälm har den i stort sett ingenting att göra med saluhjälmen du köper i butiken. De tillverkas för varje förare custom.
Men den typen av marknadsföring fungerar ju klockrent vilket den här tråden är ett bevis för.

1500 GRAM är ganska mycket min AGV väger 1290 + 50 med visir och det är en tung hjälm

Jau, min shoei väger 1350 o man vill väl inte direkt ha mkt mer än så..

Men som sagt, byter aldrig bort shoein mot en kbc iaf, har provat ett par turer med kbcn, ingen dålig hjälm, men den får fortsätta sitta på damernas huvud när de ska fisåkas runt kvarteret :D

Back