Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Finns hjälmar som kostar hälften av Shoei:s och Arai:s dyrare modeller och är minst lika bra. Tyvärr så tror många att priset är lika med säkerhetsnivån.Dom dyraste är att rekommendera tex Arai RX7 , köp inga budgethjälmar du slår bara huvudet hårt i marken en gång.
Finns hjälmar som kostar hälften av Shoei:s och Arai:s dyrare modeller och är minst lika bra. Tyvärr så tror många att priset är lika med säkerhetsnivån.
Själv kör jag med KBCs racingmodell som ligger på drygt 3000:- och den fungerar utmärkt att krascha med.
www.kbc-helmet.com
hur ligger vikten på den imot dom dyrarare hjälmarna vikten är ju det som är viktigt
en tung hjälm kan bidra till riktigt illa nackskador
Jag har en sån som Andreas länkar till. Vikten är väl ungefär densamma som på Arai RX7. Jag har "testat" min hjälm 3 gånger i år utan några som helst skador på nacke eller huvud.hur ligger vikten på den imot dom dyrarare hjälmarna vikten är ju det som är viktigt. en tung hjälm kan bidra till riktigt illa nackskador
Det säger iochförsig inget som om kvalitén på din eller någon annan hjälm. Jag har trillat med en crosskruka från 70-talet som det knakade i och jag klarade mig utmärkt trots att det garanterat inte va en bra hjälm.Jag har en sån som Andreas länkar till. Vikten är väl ungefär densamma som på Arai RX7. Jag har "testat" min hjälm 3 gånger i år utan några som helst skador på nacke eller huvud.
kolla tex vilka de använder i moto gp,de är naturligtvis sponsrade men å andra sidan har de lagt ner mycket på utveckling och forskning.
vore dumt om valle dog pga dålig hjälm och det vet fabrikanterna.
så nån fingervisning borde det ge.
sedan är det mycket vilken hjälm som passar ditt huvud.själv så funkar shoei perfekt för mig medan min arai är grymt obekväm.
de nya arai:erna sitter mycket bättre men jobbigt visirbyte gör att jag väljer shoei.
våga prova många hjälmar och se till att det sitter fast.
kolla spännen,en del har snabbfästen godkända för tävling,en del har dubbla d ringar.klämmer fästena på dig?
går den att rengöra hyffsat.
finns det ett visir i depån att köpa om du kraschat eller måste du beställa de hos någon som beställer det i japan?
http://www.vikinghelmets.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=12
en sån har jag, 1500g ..
men ja ersätter aldrig min shoei (xr-1000) mot min kbc, förvisso har de väl lite att göra med att kbcn inte riktigt passar min huvudform men jag trivs klart mkt bättre i shoein iaf.
Jag skrev det mest som en förklaring till varför jag litar på min KBC-hjälm. Hade en Shoie Raid 2 vid en krasch förra året och det är enda gången jag sett stjärnorDet säger iochförsig inget som om kvalitén på din eller någon annan hjälm. Jag har trillat med en crosskruka från 70-talet som det knakade i och jag klarade mig utmärkt trots att det garanterat inte va en bra hjälm.
Men den typen av marknadsföring fungerar ju klockrent vilket den här tråden är ett bevis för.Tanken att kolla vad proffsen använder är bra men tyvärr helt onödig. Bara för att det står en viss tillverkare/modell på deras hjälm har den i stort sett ingenting att göra med saluhjälmen du köper i butiken. De tillverkas för varje förare custom.
1500 GRAM är ganska mycket min AGV väger 1290 + 50 med visir och det är en tung hjälm
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |