raceventilhattar

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nån som vet var man kan få tag på racegodkända ventilhattar, dvs i metal och med en liten gummipackning i.

/Pajje
 
De aldra flesta däckverkstäder har sådana hemma.. Finns allt från 3:- st till 20:- eloxiderade.
 
Psychobiker skrev:
Nån som vet var man kan få tag på racegodkända ventilhattar, dvs i metal och med en liten gummipackning i.

/Pajje

Finns det regler på sånt?
 
Kamikaze kid skrev:
Det ska väl hålla kvar luften om ventilen pajjar ur helt!
Men mig veterligen så läcker även dessa ventilhattar om ventilen är paj.

Men någon annan anledning kan då inte jag tänka mig.

Japp de läcker, men långsamt... Så slipper du snabba överraskningar ;)
 
sepahewe skrev:
Japp de läcker, men långsamt... Så slipper du snabba överraskningar ;)

Så gör även ventilerna...
Så man behöver inte bli överraskad utan heller.

En läckande vetil ger en pyspunka...
Däcksexplotion undvikes inte med ventilhattar i stål!
 
anledning är fenomenet att ventilen kan trycks in av centrifugalkraften vid höga hastigheter, och pysa ut lite luft, tydligen skall metalhattarna förhindra det.
 
Psychobiker skrev:
anledning är fenomenet att ventilen kan trycks in av centrifugalkraften vid höga hastigheter, och pysa ut lite luft, tydligen skall metalhattarna förhindra det.

Borde inte en tung metallvettil förvärra saken :va
 
Arawak skrev:
Ventilhatten inte ventilen :)
Klart men nu gjorde du en tankekrycka. Om ventilen pga centipetalkraften trycks in så det börjar läcka så blir det bara värre ju mer vikt du hänger på ventilen. Då vikt*acceleration=centipetalkraften.

Eller är det ventilmekanismen i sig och inte ventilens infästning mot fäljen som åsyftas...
 
Jag ska inte disskutera sånt jag absolut inte vet nåt om. Men jag tror mer på det sista du skrev i ditt senaste inlägg.

Men iaf, jag ska åka och köpa sånna imorgon till min hoj.
 
Arawak skrev:
Jag ska inte disskutera sånt jag absolut inte vet nåt om. Men jag tror mer på det sista du skrev i ditt senaste inlägg.

Men iaf, jag ska åka och köpa sånna imorgon till min hoj.

Köp regndäck också.... :tungan
 
Borsiin JR skrev:
Klart men nu gjorde du en tankekrycka. Om ventilen pga centipetalkraften trycks in så det börjar läcka så blir det bara värre ju mer vikt du hänger på ventilen. Då vikt*acceleration=centipetalkraften.

Eller är det ventilmekanismen i sig och inte ventilens infästning mot fäljen som åsyftas...

Ventilmekanismen är som åsyftas, hatten sitter ju gängad i ventilen, så den rör inte sig, medan själva mekanismen är ju rörlig och pressas i normalfallet ut av en fjäder/lufttrycket, men om centrufigalkraften blir tillräckligt stor, så öppnar ventilen
 
Då får det gå fort......Har mycket svårt att tänka mig att centipetalkraften på ventilen är tillräckligt stor för att få ventilen att öppna... Här krävs utredning, skall ta med en ventil till skolan imorrn och väga samt räkna lite
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top