Racerapport Dubai Motor Festival. Eller; Finns Gud? Trots allt?

Kul att det gick så bra! Go Mozz! :tummenupp

Verkar vara en häftig bana, lite platt kanske. Men dom har ju heller inte så mycket kullar runt banan att bygga på. :)

Ja…. det var kanske inte som på Knudan, men definitivt mer backar än på någon annan svensk bana. Och framför allt mycket varierande dosering i kurvorna; dosering som övergår i off-camber till exempel...
 
Ja…. det var kanske inte som på Knudan, men definitivt mer backar än på någon annan svensk bana. Och framför allt mycket varierande dosering i kurvorna; dosering som övergår i off-camber till exempel...

Jag tänkte mer på andra internationella banor. Svenska go-kartbanor är ju inte mycket att jämföra med. ;)
 
Sant! Spa har 97 meters höjdskillnad!


Intressant! Blev ju så klart tvungen att kolla upp höjdskillnaden på "The Mountain Corse" också för att ha något att relatera till. Inte helt lätt att hitta en exakt uppgift men så vitt jag kan se befinner man sig på havsnivå genom Kirk Michael och på 1385 fot vid Brandywell.

Det skulle i så fall ge en höjdskillnad på 422 meter. :Rockbanan

Sorry om det var off topic i en för övrigt eminent racerapport...:rodnar

MVH Björn
 
Intressant! Blev ju så klart tvungen att kolla upp höjdskillnaden på "The Mountain Corse" också för att ha något att relatera till. Inte helt lätt att hitta en exakt uppgift men så vitt jag kan se befinner man sig på havsnivå genom Kirk Michael och på 1385 fot vid Brandywell.

Det skulle i så fall ge en höjdskillnad på 422 meter. :Rockbanan

Sorry om det var off topic i en för övrigt eminent racerapport...:rodnar

MVH Björn

Jag förlåter dig, lite IVV (Intressant Värdelöst Vetande) kan aldrig vara fel!:tummenupp
 
Nej, Gud kanske finns. Trots allt!!!

Det kunde ju varit så att jag aldrig börjat snacka med Björn Gunnarson den där dagen på Ring Knutstorp, och inte blivit insatt i ”The power of sideburns”, och då hade jag troligen inte varit lika SÄKER på att jag HAR kraften, att jag HAR viljan, att jag faktiskt är en djävel på at köra hoj, DEFINITIVT bättre än en jäkla Aussie från Perth! Vad f-n kan han?

För om det är något jag är nöjd med så är det min race-craft under race 2! Beggade mackor som gått 40 minuter i racetempo (”Big man, thee arrr goood, theel dooo” sa Rod med sin Skotska accent), Michael morrande i armhålan under i princip hela loppet (”Fuck mate, you DO brake late!!!”) och jag pissade inte på mig utan blev istället inspierad, höll FULLT genom kurvor där jag tidigare mjukat på gasen, allt för att hålla Michael bakom mig(”Mate, you’ve left some really long tyremarks in turn three and four!”), men framför allt, när vi gick ut på sista varvet, och Michael satte allt på ett kort, fick en kalasutgång ut på raken och kom om och förbi med 8 meter, så slog jag tillbaka! Tänkte Gandalf och ”Thou shall not pass!” och bromsade SENT och vek från yttern in framför och satte MITT snabbaste varv!!!!!! Fifan!!!

Så även det var perfekt; jag och Michael fightade två hårda race battles, och fick 1-1 och eftersom han är en kalastrevlig kille så kan inte det heller bli bättre.

Så, finns kanske Gud… eller något annat? Trots allt?
 
Andra noteringar:
Racefolk ÄR trevliga, och väldigt lika: alla tyckte att det var jättekul att det kom in nytt friskt blod och alla ville att gamlot från Sverige skulle ha det bra. Så, racingdepåer ÄR trevliga!

De där Dunlop 212:orna var kalasdäck! Märkte INGEN skillnad på början och slutet på den timman jag körde dem!

Jorpes är en himla trevlig kille att ha med sig…. Men det visste jag väl redan egentligen…

FANTASTISKT vad kul det är när folk skriver eller SMS:ar uppmuntrande saker!!!! Detta måste göras mer! Från och med nu LOVAR jag, att om jag läser om en prestation ska den kommenteras i positva ordalag. Oavsett!

MÅSTE lära mig burka! Det är SÅÅÅÅÅ tydligt! Flera fotografier visar hur jag skulle kunnat skrapa armbåge om jag inte suttit så upprätt! Och teamchef Rod som såg mig på flera ställen runt banan menade att ”F-k big man, you could cut 2 seconds easily if you only came off the bike a bit!”
Som om jag inte visste redan…..

Vilken bana! Bred och många knepiga kurvor gjorde att det fanns gott om möjliga spår och därmed stora möjligheter till omkörningar. På ett par ställen gick man in i kurvor på fyran och varvstopp för att ett par hundra meter senare accelerera ut ur samma kurva. Utan att ha bromsat!
SNABB; 15/47 i utväxling, 147 km/h i snitt, aldrig nere på tvåan, sexan tre gånger varav en gång fullt på nedlägg. Coolt. Samtidigt är det långt till däcktravarna (som ligger snyggt förpackade i gummimattor) och det är asfalt i avåkningszonerna. Så övningar i sena bromsningar är lätt och säkert att genomföra.

Fin helg…
:)
 
En liten artikel i lokaltidningen blev det…. En artikel man kan ha SÅÅÅÅÅÅÅ mycket åsikter om!

1. Vadå "Myspys bland Shejker"…..
2. Hur kan man UNDGÅ att panga in Binladen i rubriken???? Hur kul hade det inte varit med

- Mossberg rådde inte på Binladen!
- Binladen sopade banan med Mossberg!

Hur kunda man missa ett sådant friläge???:confused::va
 

Bifogat

  • HN 17 feb Dubai.jpg
    HN 17 feb Dubai.jpg
    259.8 KB · Visningar: 122
Last edited:
Grymt kört Mozzie!!!

Btw, jag förstår vad du menade med att det inte var så mycket publik, å andra sidan hade man kunnat ha sveriges ALLA samlade motortävlingars publik där och de hade iallafall inte synts på de där läktarna... :)
 
En liten artikel i lokaltidningen blev det…. En artikel man kan ha SÅÅÅÅÅÅÅ mycket åsikter om!

1. Vadå "Myspys bland Shejker"…..
2. Hur kan man UNDGÅ att panga in Binladen i rubriken???? Hur kul hade det inte varit med

- Mossberg rådde inte på Binladen!
- Binladen sopade banan med Mossberg!

Hur kunda man missa ett sådant friläge???:confused::va

Fanns endel att säga om den artikeln ja, jag fastnade för den här meningen.
"Collins körde på sista långrakan, men varbergsföraren kontrade och var först i mål."

Vad är så speciellt med sista långrakan? Är det en genväg som för Collins visade sig vara en senväg? Tog Mozz ett magiskt spår och undvek sista långrakan och därmed "senvägen"?

Eller har reporten bara missat ett "OM" i texten?
För att reda ut det är det nog bäst att någon som var på plats när det hände kan berätta, -ja, vad som hände igentligen. :)
 
Last edited:
Fanns endel att säga om den artikeln ja, jag fastnade för den här meningen.
"Collins körde på sista långrakan, men varbergsföraren kontrade och var först i mål."

Vad är så speciellt med sista långrakan? Är det en genväg som för Collins visade sig vara en senväg? Tog Mozz ett magiskt spår och undvek sista långrakan och därmed "senvägen"?

Eller har reporten bara missat ett "hårt" i texten?
För att reda ut det är det nog bäst att någon som var på plats när det hände kan berätta, -ja, vad som hände igentligen. :)

Det skulle nog vara "Collins körde OM på sista långrakan…"….:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top