Racerapport 250R Anderstorp - regn, regn, regn

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Med start på torsdagen inledes tävlingshelgen på Anderstorpsbanan. Det var ett träningsläger under torsdag/fredag där vi fick totalt 4 pass á 35 min. Det var torr bana och jag kom ner på tiden 1.44 som bäst.

Lördag

Kval 1
Nya kolvar och provstarten av motorcykeln tidigt på morgonen gick utan problem. Sen när det var dags för första kvalet ville hojen inte gå på båda cylindrarna. Så jag kom inte ut på banan alls.

Kval 2
Nu gick hojen som den skulle och jag fick köra ett par varv innan det började regna lite lätt. Jag upplevde regnet som ytterst svagt och jag låg på i mitt tempo för att försöka sätta en bra tid. Det var tyvärr lite mer blött än vad jag trodde så framhjulet släppte och jag gick omkull i Atlaskurvan, norra delen av banan. De flesta andra förarna gick i depå men några låg ute och körde.
Oscar stannade uppe vid gamla start & mål-rakan och jag flyttade min transponder tills hans hoj för att köra klart de fem varven man ska ha kört för att kvala in (hade bara fyra varv innan kraschen). Jag satte mig på hans hoj och körde passet ut. Stannade till uppe vid Atlaskurvan och bytte tillbaka med Oscar, sen fick jag åka skamkärran tillbaka till banan med min hoj.
Tyvärr gillade inte ARC's tävlingsledning att vi bytte hojar/transpondrar, så det blev ett litet besök uppe i tornet, vilket resulterade i att mina och Oscars tider från andra kvalet ströks. Därmed hade jag inte en enda kvaltid noterad och jag fick starta från sista startrutan, vilket var 26:e plats.

Söndag
Regn, regn, regn.

Warmup
Hojen tog inte allt för mycket skada vid kraschen, så jag var ute på warmup'en för att testa den nya tändboxen Daniel Persson åkte 120mil för att leverera till mig, TACK!
Det visade sig vara lösningen på de bludderproblem vi haft ända sedan Brno (hojen har inte varit körbar under 10000rpm). Nu gick accelerade hojen mycket mjukare ut ur kurvorna och den kändes riktigt pigg. Sen fick jag ju 10 minuter regnträning också, vilket behövdes.

Race
Start från sista rutan. Lyckas komma iväg bra, plockar runt 10 förare innan långa flygrakan. Väl ute på raksträckan ser jag inte ett smack, visiret immar och det är ett allmänt dim-moln framför mig. Ligger på en hyffsad placering men tappar en klunga förbi mig och sen har jag ett par bakhjulssläpp vilket får mig att sänka tempot lite. Ligger och tampas med Anders Kihlander under resten av racet. Går förbi en gång vid start & mål men tappar det igen på långa rakan. Folk kraschar lite överallt och jag får signal på tavlan att jag ligger 12:a. Försöker hålla mig på hjulen sista varvet bara så jag kommer i mål. Slutar också på en 12:e plats. Inget jag är nöjd med, men det kunde vart värre. Jag får i alla fall 4 SM-poäng i min första 250R-tävling.

På tisdags klockan 22.05 sänds ett 55 minuter långt sammandrag från Roadracing SM i Anderstorp.
Kanalen är som förra året Sportexpressen. Där visar de klasserna 125R, 250R och Superbike.

Nästa race är en klubbtävling på Knutstorp som jag ska köra. Klassen är upp till 500 kubik.
Hoppas på bättre väder där så ska jag se till att komma på pallen.

/Berra
 
Några egobilder
Foto: moroder

7.jpg


6.jpg


1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg
 
Last edited:
Berra skrev:
2128006
Tyvärr gillade inte ARC's tävlingsledning att vi bytte hojar/transpondrar, så det blev ett litet besök uppe i tornet,


visiret immar
/Berra


:lol

:7peta

tycker du gjorde bra ifrån dig, som vanligt
 
Chefsmecken tycker också du gjorde ruggigt bra ifrån dig :tummenupp
Roadracing är ju en sport man aldrig blir helt nöjd med sin resultat oavsett hur bra man gör ifrån sig, men missnöjd ska du absolut inte vara.
Riktigt bra premiär, nu är det bara att hoppas på värme och sol resten av säsongen :yoparty
 
Varför får man inte byta hoj?

Bra kört i vilket fall.
 
Jonte VSB R-T skrev:
2128330 Varför får man inte byta hoj?

Bra kört i vilket fall.

Det var nog inte hojbytet i sig som upprörde, utan att man måste clearas av läkaren efter en vurpa, även om man står upp och känner sig helt oskadd. Kan tyckas lite löjligt om man inte dragit i skallen eller har ont nånstans, men det är reglerna.
 
Jonte VSB R-T skrev:
2128330 Varför får man inte byta hoj?

Bra kört i vilket fall.

HAHA... man får inte byta hoj och man får inte skifta transpondrar.

Om vi bortser från just de regelvidriga så kan du få lite andra förklaringar här:

1. Tidtagningen och tävlingsledningen vet inte vem som kör. Drullar du förbi någon under gulflagg t.ex. så blir hojens startnummer bestraffat. Uteslutet eller kanske bara starta sist. Kul för den som lånat ut sin hoj.
2. Även om fallet inte var så denna gång måste man tolka det som ett rent fusk. Du ger din transponder till ett annat fordon som kör fortast och ger dig en bra kvaltid. Tänk dig att betala 1000:- till Watz och ge honom din transponder. Pang, första led fixat för en veckopeng.
3. För ett större team med lite ekonomiska resurser skulle det gå att anmäla 3 förare och skicka ut 2 statister. Vid ostadigt väder har dom en hoj med slicks, en med intermediates och en med regndäck. Sen är det ju bara för toppföraren att välja rätt hoj 2 sek innan starten, eller för all del mitt under race om det kommer en störtskur. Coolt!

Hmm.. jag kan komma på fler svar men jag tror ni fattar....
 
Jag gisssar att transpondern följde med rätt förare :tungan
 
moto-gg skrev:
2128434 Jag gisssar att transpondern följde med rätt förare :tungan

Japp men i mitt tidtagningsprogram stämmer det inte längre då fel transponder passerar med fel startnummer = felsökning påbörjas, irritation, fördröjningar.

Tänk dig i det läget att någon kör runt med en defekt transponder eller kanske helt utan. Vilket tror du vi prioriterar? Det felaktiga i datorn som ser ut att vara en miss av tidtagningen eller den stackaren som glömt ladda sin transponder? :va

"Stackaren" får nog ingen kvaltid på det passet... :huvet
Fråga "Penguin" hur sånt känns....

(ok, jag vet att dom inte har något samband men samma sak skulle kunna hända)

/HW
 
Bra kört Berra! Med lite mer rutin och tur kan du fajtas strax bakom Team Aprulla...

/Joakim
 
HW skrev:
2128743
"Stackaren" får nog ingen kvaltid på det passet... :huvet
Fråga "Penguin" hur sånt känns....


Jo tack. Först var jag så arg att jag hade kunnat packa ihop och åka hem på stört. Men nu har jag lärt mig att inte ladda transpondern i FÖR god tid och sedan tro att den skall funka fyra dagar senare.
 
Bra med poäng och du tar dig igenom alla problem, starkt!

Det kan bara bli ännu bättre from nu. :tummenupp
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top