Med start på torsdagen inledes tävlingshelgen på Anderstorpsbanan. Det var ett träningsläger under torsdag/fredag där vi fick totalt 4 pass á 35 min. Det var torr bana och jag kom ner på tiden 1.44 som bäst.
Lördag
Kval 1
Nya kolvar och provstarten av motorcykeln tidigt på morgonen gick utan problem. Sen när det var dags för första kvalet ville hojen inte gå på båda cylindrarna. Så jag kom inte ut på banan alls.
Kval 2
Nu gick hojen som den skulle och jag fick köra ett par varv innan det började regna lite lätt. Jag upplevde regnet som ytterst svagt och jag låg på i mitt tempo för att försöka sätta en bra tid. Det var tyvärr lite mer blött än vad jag trodde så framhjulet släppte och jag gick omkull i Atlaskurvan, norra delen av banan. De flesta andra förarna gick i depå men några låg ute och körde.
Oscar stannade uppe vid gamla start & mål-rakan och jag flyttade min transponder tills hans hoj för att köra klart de fem varven man ska ha kört för att kvala in (hade bara fyra varv innan kraschen). Jag satte mig på hans hoj och körde passet ut. Stannade till uppe vid Atlaskurvan och bytte tillbaka med Oscar, sen fick jag åka skamkärran tillbaka till banan med min hoj.
Tyvärr gillade inte ARC's tävlingsledning att vi bytte hojar/transpondrar, så det blev ett litet besök uppe i tornet, vilket resulterade i att mina och Oscars tider från andra kvalet ströks. Därmed hade jag inte en enda kvaltid noterad och jag fick starta från sista startrutan, vilket var 26:e plats.
Söndag
Regn, regn, regn.
Warmup
Hojen tog inte allt för mycket skada vid kraschen, så jag var ute på warmup'en för att testa den nya tändboxen Daniel Persson åkte 120mil för att leverera till mig, TACK!
Det visade sig vara lösningen på de bludderproblem vi haft ända sedan Brno (hojen har inte varit körbar under 10000rpm). Nu gick accelerade hojen mycket mjukare ut ur kurvorna och den kändes riktigt pigg. Sen fick jag ju 10 minuter regnträning också, vilket behövdes.
Race
Start från sista rutan. Lyckas komma iväg bra, plockar runt 10 förare innan långa flygrakan. Väl ute på raksträckan ser jag inte ett smack, visiret immar och det är ett allmänt dim-moln framför mig. Ligger på en hyffsad placering men tappar en klunga förbi mig och sen har jag ett par bakhjulssläpp vilket får mig att sänka tempot lite. Ligger och tampas med Anders Kihlander under resten av racet. Går förbi en gång vid start & mål men tappar det igen på långa rakan. Folk kraschar lite överallt och jag får signal på tavlan att jag ligger 12:a. Försöker hålla mig på hjulen sista varvet bara så jag kommer i mål. Slutar också på en 12:e plats. Inget jag är nöjd med, men det kunde vart värre. Jag får i alla fall 4 SM-poäng i min första 250R-tävling.
På tisdags klockan 22.05 sänds ett 55 minuter långt sammandrag från Roadracing SM i Anderstorp.
Kanalen är som förra året Sportexpressen. Där visar de klasserna 125R, 250R och Superbike.
Nästa race är en klubbtävling på Knutstorp som jag ska köra. Klassen är upp till 500 kubik.
Hoppas på bättre väder där så ska jag se till att komma på pallen.
/Berra
Lördag
Kval 1
Nya kolvar och provstarten av motorcykeln tidigt på morgonen gick utan problem. Sen när det var dags för första kvalet ville hojen inte gå på båda cylindrarna. Så jag kom inte ut på banan alls.
Kval 2
Nu gick hojen som den skulle och jag fick köra ett par varv innan det började regna lite lätt. Jag upplevde regnet som ytterst svagt och jag låg på i mitt tempo för att försöka sätta en bra tid. Det var tyvärr lite mer blött än vad jag trodde så framhjulet släppte och jag gick omkull i Atlaskurvan, norra delen av banan. De flesta andra förarna gick i depå men några låg ute och körde.
Oscar stannade uppe vid gamla start & mål-rakan och jag flyttade min transponder tills hans hoj för att köra klart de fem varven man ska ha kört för att kvala in (hade bara fyra varv innan kraschen). Jag satte mig på hans hoj och körde passet ut. Stannade till uppe vid Atlaskurvan och bytte tillbaka med Oscar, sen fick jag åka skamkärran tillbaka till banan med min hoj.
Tyvärr gillade inte ARC's tävlingsledning att vi bytte hojar/transpondrar, så det blev ett litet besök uppe i tornet, vilket resulterade i att mina och Oscars tider från andra kvalet ströks. Därmed hade jag inte en enda kvaltid noterad och jag fick starta från sista startrutan, vilket var 26:e plats.
Söndag
Regn, regn, regn.
Warmup
Hojen tog inte allt för mycket skada vid kraschen, så jag var ute på warmup'en för att testa den nya tändboxen Daniel Persson åkte 120mil för att leverera till mig, TACK!
Det visade sig vara lösningen på de bludderproblem vi haft ända sedan Brno (hojen har inte varit körbar under 10000rpm). Nu gick accelerade hojen mycket mjukare ut ur kurvorna och den kändes riktigt pigg. Sen fick jag ju 10 minuter regnträning också, vilket behövdes.
Race
Start från sista rutan. Lyckas komma iväg bra, plockar runt 10 förare innan långa flygrakan. Väl ute på raksträckan ser jag inte ett smack, visiret immar och det är ett allmänt dim-moln framför mig. Ligger på en hyffsad placering men tappar en klunga förbi mig och sen har jag ett par bakhjulssläpp vilket får mig att sänka tempot lite. Ligger och tampas med Anders Kihlander under resten av racet. Går förbi en gång vid start & mål men tappar det igen på långa rakan. Folk kraschar lite överallt och jag får signal på tavlan att jag ligger 12:a. Försöker hålla mig på hjulen sista varvet bara så jag kommer i mål. Slutar också på en 12:e plats. Inget jag är nöjd med, men det kunde vart värre. Jag får i alla fall 4 SM-poäng i min första 250R-tävling.
På tisdags klockan 22.05 sänds ett 55 minuter långt sammandrag från Roadracing SM i Anderstorp.
Kanalen är som förra året Sportexpressen. Där visar de klasserna 125R, 250R och Superbike.
Nästa race är en klubbtävling på Knutstorp som jag ska köra. Klassen är upp till 500 kubik.
Hoppas på bättre väder där så ska jag se till att komma på pallen.
/Berra