Kolla denna!
Vore coolt och köra 250 4-takt i 125 racer....
http://forums.13x.com/showthread.php?t=135726
Vore coolt och köra 250 4-takt i 125 racer....
http://forums.13x.com/showthread.php?t=135726
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.
Absolut häftigt men knappast realiserbart om man nu inte skall förbjuda 2-t
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.
Visst är crossar inte lika trimmade som rr-hojar, men där går det ju utmärkt att köra 4-t i MX2, så jag skulle inte våga säga att det inte finns en chans.
Har du glömt såna godsaker som denna ? ...fick man ur 62hk ur 250cc 4t för 40 år sedan borde det väl inte vara omöjligt att komma i närheten idag utan alltför kostsamma konstruktioner !?
Absolut häftigt men knappast realiserbart om man nu inte skall förbjuda 2-t
EDIT: Om jag förstod tråden rätt så är det HARC som bygger tar ett rs125 chassie och hänger i en CRf250-x motor. Det trista med den är att den levererar 35hk när det har en bra dag och att den inte är ett dugg tillförlitlig ens med orginaleffekt.
Du lever visst i en fantasivarld vad galler 250cc 4-takt, deras effektuttag och tillforlitlighet...check out MX2-hojarna innan du talar.
/Lasse
Har du glömt såna godsaker som denna ? ...fick man ur 62hk ur 250cc 4t för 40 år sedan borde det väl inte vara omöjligt att komma i närheten idag utan alltför kostsamma konstruktioner !?
Stämmer verkligen den effektsiffran??? Det är ju samma litereffekt som man hade i 990cc fyrtaktarna i fjol..
Gör jag.........massa text
Stämmer verkligen den effektsiffran??? Det är ju samma litereffekt som man hade i 990cc fyrtaktarna i fjol..
Jag vet om allt det dar. Men: om nu 4-t motorerna ar sa kassa, hur kommer det sig da att de helt tagit over i MX2-klassen da? Visst, de vager mer, och kanske inte annu ar uppe i samma toppeffektsiffror som en 2-t GP-motor.
Men att en full tilt MX2-hoj skulle ha en toppeffekt pa 40hp ar ju skrattretande. Det talades om ca 50 hp pa hjulet pa 2-t motorerna i slutet, och du vet lika val som jag att de nya hojarna hanger av dessa utan problem. Och ja, jag vet att det ar viktigare med ett bra vrid inom MX, men nar dessa motorer gor sitt intag i lilla GP-klassen lar tillverkarna snabbt lara sig att lagga tonvikten pa hog toppeffekt pa bekostnad av MX-vridet. Vikten ar val ett storre problem, liksom viktfordelningen. Dock tror jag att om man skulle osa samma enorma summa pengar over en sadan motor for trimning och viktbesparingar som man idag lagger pa mega-mega-kitten pa 2-t, sa kommer den inte att vara sa varst mkt tyngre eller langsammare.
Och vad galler tillforlitligheten. Undantaget KTM 250 SXF:en i fabriksutforande -04 och -05 med jatteproblem med kamdrivningen, samt ett fatal "barnsjukdomar" pa andra tillverkares motorer i denna klass, har du sett manga haverier? Och nu menar jag inte pa lag niva dar folk glomt att fylla olja, kolla ventilspel etc.
Jag tycker ocksa att 2-t 125 motorer ar underbara pjaser, och anser att 4-t till stor del har sabbat MX-sporten, men man ska inte sticka huvudet i sanden pa ren kansla!
/Lasse
2825777Jag vet om allt det dar. Men: om nu 4-t motorerna ar sa kassa, hur kommer det sig da att de helt tagit over i MX2-klassen da? Visst, de vager mer, och kanske inte annu ar uppe i samma toppeffektsiffror som en 2-t GP-motor.
---edit---
Jag tycker ocksa att 2-t 125 motorer ar underbara pjaser, och anser att 4-t till stor del har sabbat MX-sporten, men man ska inte sticka huvudet i sanden pa ren kansla!
/Lasse
Det där stämmer inte, ...6-7 växlar hade den, och ett väl så bra register som dagens R125
De hypertrimmade multicylinder hojar typ den 250 6:a som syns ovan hade ett enormt kort register vilket kompenserades med ett stort antal växellägen.
Det rimmar inte i mina öron, ...dubbla slagvolymen & dubbla antalet cylindrar brukar vara ett lagomt mått på det som kompenserar en 4taktares handikapp gentemot 2taktare (hänger iofs på definitionen av "rimligt", ..gissningsvis blir väl fördyringen i samma paritet som det blivit i MotoGP med 4t enl Axxexs inlägg.)
Du kan aldrig få en 250-4T att prestera samma prestanda som en 125-2T till rimliga pengar när de ska användas i en Roadracinghoj.
Det där
...dubbla slagvolymen & dubbla antalet cylindrar brukar vara ett lagomt mått på det som kompenserar en 4taktares handikapp gentemot 2taktare (hänger iofs på definitionen av "rimligt",
Som sagt. Rimliga pengar.2826036Det där stämmer inte, ...6-7 växlar hade den, och ett väl så bra register som dagens R125r skulle jag påstå.
På denna länk http://www.youtube.com/watch?v=sCNM23dVKxg kan man höra hur "lillasystern" RC149 från 1966 (125cc 5cyl & angivna 38 hk) levererar ett väldigt snyggt register.
Det rimmar inte i mina öron, ...dubbla slagvolymen & dubbla antalet cylindrar brukar vara ett lagomt mått på det som kompenserar en 4taktares handikapp gentemot 2taktare (hänger iofs på definitionen av "rimligt", ..gissningsvis blir väl fördyringen i samma paritet som det blivit i MotoGP med 4t enl Axxexs inlägg.)
Inte minst om man betänker att man klämde ur endast 6hk färre ur en 4t-125 än det kommer ur en produktions 2t-RS125 idag.
Visst, ..den har bara 1 cylinder, men mer än 40års teknologiskt försprång borde kanske kompensera det !?
En till ljudlänk på hur vackert det kan låta med flercyl 4-takt: http://video.google.com/videoplay?docid=-399655162231091875&q=moto+gp
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |