Racer 250 4-takt......GPMR250X

Riktigt nice, undrar när 4-t kommer i de mindre GP-klasserna. Det kanske är dags snart??? På cross-sidan har de ju lyckats göra fina och lätta 4-t maskiner.
 
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.

Absolut häftigt men knappast realiserbart om man nu inte skall förbjuda 2-t

EDIT: Om jag förstod tråden rätt så är det HARC som bygger tar ett rs125 chassie och hänger i en CRf250-x motor. Det trista med den är att den levererar 35hk när det har en bra dag och att den inte är ett dugg tillförlitlig ens med orginaleffekt.
 
Last edited:
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.

Absolut häftigt men knappast realiserbart om man nu inte skall förbjuda 2-t

...och framförallt så kommer en 450 4t inte att ha en suck mot en 250 2t om det är tänkt att de ska använda en crosstånka.
 
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.

Visst är crossar inte lika trimmade som rr-hojar, men där går det ju utmärkt att köra 4-t i MX2, så jag skulle inte våga säga att det inte finns en chans :) .
 
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.

Har du glömt såna godsaker som denna ? ...fick man ur 62hk ur 250cc 4t för 40 år sedan borde det väl inte vara omöjligt att komma i närheten idag utan alltför kostsamma konstruktioner !?
 

Bifogat

  • Honda-RC166-250cc-1965.jpg
    Honda-RC166-250cc-1965.jpg
    44.5 KB · Visningar: 171
Last edited by a moderator:
Visst är crossar inte lika trimmade som rr-hojar, men där går det ju utmärkt att köra 4-t i MX2, så jag skulle inte våga säga att det inte finns en chans :) .

Visst men de 250 4-t som rullar i crossVM trimmade för enorma summor och med klart tveksam hållbarhet ger inte mer effekt än vad en standard Rs125 ger....

Har du glömt såna godsaker som denna ? ...fick man ur 62hk ur 250cc 4t för 40 år sedan borde det väl inte vara omöjligt att komma i närheten idag utan alltför kostsamma konstruktioner !?

Hur skulle jag kunna glömma något sådant........

62hk men till vilket pris...

Visst klart man kan bygga en ren prototypräser som levererar samma effekt som en rs125 men den lär vara svindyr i drift...
 
Last edited by a moderator:
Det är inte en chans att få en 4-t 250 att leverera tillräckligt med effekt/vikt för att hänga med en 125 2-t ivf inte om man har ändligt djup på plånboken.

Absolut häftigt men knappast realiserbart om man nu inte skall förbjuda 2-t

EDIT: Om jag förstod tråden rätt så är det HARC som bygger tar ett rs125 chassie och hänger i en CRf250-x motor. Det trista med den är att den levererar 35hk när det har en bra dag och att den inte är ett dugg tillförlitlig ens med orginaleffekt.

Du lever visst i en fantasivarld vad galler 250cc 4-takt, deras effektuttag och tillforlitlighet...check out MX2-hojarna innan du talar.

/Lasse
 
Du lever visst i en fantasivarld vad galler 250cc 4-takt, deras effektuttag och tillforlitlighet...check out MX2-hojarna innan du talar.

/Lasse

Gör jag.........

Jag har tävlat i MX2 meckat MX2 åt andra och haft mina fingrar i de flesta typer av tävlingsmotorer som finns......

Där finns inte en chans att man ur en 250f crossmotor med rimliga medel kan bygga något som hänger med en rs125.

En CRF250 korrekt bestyckad med en fritt andandes ljudämpare levererar kring 35hk. Med portning, kambyte, höjt komp, roligare tändning och lite småfix i motorn för en 30kkr får man ut strax över 40hk. Då är man nästan ikapp en helt orginal RS125 fast:
* Högre vikt
*Tveksam hållbarhet
* Dyra renoveringar
* Dyrt inköp
* Mer gyrokrafter

Börjar man sen hänga på en Rs125 kitprylar för motsvarande pengar så är loppet stendött, idag plockar man ut 5x (finns uppgift om 6x) häst ur en 125GP och dit når man inte med en 250f hur mycket man än vill.
 
Last edited:
Denna hojen byggs av HARC-Pro för att gå i en Japansk Supermono-klass som heter "GP-Mono". Kan nog va ett roligt allternativ till 125 std typ.

I 125GP och 250GP finns det inget förbud mot 4-t. Men dom får köra efter samma regler om max-kubik. Vet inte om det finns någon annan regel som ev skulle kunna förbjuda typ en sån här 250 för att man använder sig av grejjer från en endurohoj. WCM fick ju tex inte köra med grejjer från en R1 i MotoGP. Men att komma med en sån hoj på 35hk till en klass där dom andra har 3gg mer är nog ingen höjdare! Men som egen klass så som den Japanska Supermono-klassen skulle det nog vara en kul klass.

I Sverige finns det nog några som satt i 450cc 4-t motorer i RS125R-chassien till att köras med i Supermono. Plattsar nog lite bättre med sånna motorer för våra Supermono-regler.
 
Last edited:
Har du glömt såna godsaker som denna ? ...fick man ur 62hk ur 250cc 4t för 40 år sedan borde det väl inte vara omöjligt att komma i närheten idag utan alltför kostsamma konstruktioner !?

Stämmer verkligen den effektsiffran??? Det är ju samma litereffekt som man hade i 990cc fyrtaktarna i fjol..
 
Stämmer verkligen den effektsiffran??? Det är ju samma litereffekt som man hade i 990cc fyrtaktarna i fjol..

Man hade typ helt fritt i reglerna förr. Nu hade man inte fått bygga en 6-cylindrig 250cc tex. Är en gräns på max 2-cylindrar nu i 250GP.
 
Nog får man väl ändå tro att tvåtaktarn på sikt kommer att försvinna, men för att få motsvarande effektuttag som dagen 125/250 så tror jag att man får tänka sig att gå upp i både antal tillåtna cylindrar och slagvolym.
Kanske 300 och 500 cc med fri trimning fu turbo o kompressor och max 4 cylindrar kunde vara ett alternativ till dagens 125 /250.
De hypertrimmade multicylinder hojar typ den 250 6:a som syns ovan hade ett enormt kort register vilket kompenserades med ett stort antal växellägen.
Man får väl se vad som kommer. Vi tar för givet att racing med förbränningsmotorer kommer att vara tillåtet i framtiden, något man kanske inte ska ta helt för givet.
 
Gör jag.........massa text

Jag vet om allt det dar. Men: om nu 4-t motorerna ar sa kassa, hur kommer det sig da att de helt tagit over i MX2-klassen da? Visst, de vager mer, och kanske inte annu ar uppe i samma toppeffektsiffror som en 2-t GP-motor.

Men att en full tilt MX2-hoj skulle ha en toppeffekt pa 40hp ar ju skrattretande. Det talades om ca 50 hp pa hjulet pa 2-t motorerna i slutet, och du vet lika val som jag att de nya hojarna hanger av dessa utan problem. Och ja, jag vet att det ar viktigare med ett bra vrid inom MX, men nar dessa motorer gor sitt intag i lilla GP-klassen lar tillverkarna snabbt lara sig att lagga tonvikten pa hog toppeffekt pa bekostnad av MX-vridet. Vikten ar val ett storre problem, liksom viktfordelningen. Dock tror jag att om man skulle osa samma enorma summa pengar over en sadan motor for trimning och viktbesparingar som man idag lagger pa mega-mega-kitten pa 2-t, sa kommer den inte att vara sa varst mkt tyngre eller langsammare.

Och vad galler tillforlitligheten. Undantaget KTM 250 SXF:en i fabriksutforande -04 och -05 med jatteproblem med kamdrivningen, samt ett fatal "barnsjukdomar" pa andra tillverkares motorer i denna klass, har du sett manga haverier? Och nu menar jag inte pa lag niva dar folk glomt att fylla olja, kolla ventilspel etc.

Jag tycker ocksa att 2-t 125 motorer ar underbara pjaser, och anser att 4-t till stor del har sabbat MX-sporten, men man ska inte sticka huvudet i sanden pa ren kansla!

/Lasse
 
Stämmer verkligen den effektsiffran??? Det är ju samma litereffekt som man hade i 990cc fyrtaktarna i fjol..

Har du inte läst om killarna som byggde en "kopia" på en Honda RC165 (6-cyl 250cc).

Dom hade en original Honda som blev helt nermonterad i minsta detalj för inspektion och som mall till nya ritningar.
Dom fick röntga blocken för att ev hitta gömmda kanaler och utrymmen.
Där fanns legeringar som dagens motorbyggare , tekniker inte sett tidigare.
Ventilfjädrar från F1 sidan.

I början av testkörningarna levererade motorn 40hp men steg senare till förväntade värden.

Förgasarbryggan gick på 200000kr.

Jag vet om allt det dar. Men: om nu 4-t motorerna ar sa kassa, hur kommer det sig da att de helt tagit over i MX2-klassen da? Visst, de vager mer, och kanske inte annu ar uppe i samma toppeffektsiffror som en 2-t GP-motor.

Men att en full tilt MX2-hoj skulle ha en toppeffekt pa 40hp ar ju skrattretande. Det talades om ca 50 hp pa hjulet pa 2-t motorerna i slutet, och du vet lika val som jag att de nya hojarna hanger av dessa utan problem. Och ja, jag vet att det ar viktigare med ett bra vrid inom MX, men nar dessa motorer gor sitt intag i lilla GP-klassen lar tillverkarna snabbt lara sig att lagga tonvikten pa hog toppeffekt pa bekostnad av MX-vridet. Vikten ar val ett storre problem, liksom viktfordelningen. Dock tror jag att om man skulle osa samma enorma summa pengar over en sadan motor for trimning och viktbesparingar som man idag lagger pa mega-mega-kitten pa 2-t, sa kommer den inte att vara sa varst mkt tyngre eller langsammare.

Och vad galler tillforlitligheten. Undantaget KTM 250 SXF:en i fabriksutforande -04 och -05 med jatteproblem med kamdrivningen, samt ett fatal "barnsjukdomar" pa andra tillverkares motorer i denna klass, har du sett manga haverier? Och nu menar jag inte pa lag niva dar folk glomt att fylla olja, kolla ventilspel etc.

Jag tycker ocksa att 2-t 125 motorer ar underbara pjaser, och anser att 4-t till stor del har sabbat MX-sporten, men man ska inte sticka huvudet i sanden pa ren kansla!

/Lasse

På tal om 250cc motocross.

Har hört att KTM SXF250 -07 (SXS modellen) skulle va något alldeles speciellt , högre originaleffekt än Rinaldikittad Yamaha YZF250 -07.
 
Last edited:
2825777 Jag vet om allt det dar. Men: om nu 4-t motorerna ar sa kassa, hur kommer det sig da att de helt tagit over i MX2-klassen da? Visst, de vager mer, och kanske inte annu ar uppe i samma toppeffektsiffror som en 2-t GP-motor.
---edit---
Jag tycker ocksa att 2-t 125 motorer ar underbara pjaser, och anser att 4-t till stor del har sabbat MX-sporten, men man ska inte sticka huvudet i sanden pa ren kansla!

/Lasse

Du missar en viktig del i Boris inlägg. Kostnaden.
De skillnader du påpekar mellan MX och roadracing gällande vad motorerna begärs utföra är också en nyckel.
Du kan aldrig få en 250-4T att prestera samma prestanda som en 125-2T till rimliga pengar när de ska användas i en Roadracinghoj.
 
MotoGP blev ca 8gg dyrare med 4-t. Man beräknade innan man gick över att det skulle bli 2-3 gg dyrare.

Har varit rätt mycket klagomål från MotoGP-teamen om ekonomin. DORNA har gått in med mycket mera pengar till teamen numera. Man har gjort det genom att ta bort prispengarna i alla klasserna. När man gjorde det 2005 så försvann ca 10 platser i 250GP som resultat av att några team inte längre hade råd att köra där. Förr fick man tex 20.000 dollar för varje race som man hade en förare som lyckades kvala in i 250GP och prispengar för dom som tog poäng osv. Nu måste man istället ansöka om ersättning från DORNA för hela säsongen. I MotoGP kommer teamägarna ha möte den 12 april angående bristen på pengar från sponsorer.

Honda kanske är stora i den största klassen och har mycket att säga till om där. Men i övriga klasser är dom rätt små. Tror inte deras röst är lika mycket värd där. Enligt Checcinello, som är en av teamägarnas representanter i IRTA, så är dom flesta teamchefer negativa till att införa 4-t i dom mindre klasserna. Är bara Honda i MSMA som vill diskutera om man ska se över hur dom nya reglerna från 2014 ska se ut. Locatalli framförde aprilias tanke om det och det var att man vill inte ha en dyr kopia på WSS.

GPMR250X är en Supermono-hoj. Frank Pait (osäker på hans stavning av sitt efternamn) var lite mer yr än vanligt på weras forum än vad han brukar vara..
 
Last edited:

De hypertrimmade multicylinder hojar typ den 250 6:a som syns ovan hade ett enormt kort register vilket kompenserades med ett stort antal växellägen.
Det där stämmer inte, ...6-7 växlar hade den, och ett väl så bra register som dagens R125:or skulle jag påstå.
På denna länk http://www.youtube.com/watch?v=sCNM23dVKxg kan man höra hur "lillasystern" RC149 från 1966 (125cc 5cyl & angivna 38 hk) levererar ett väldigt snyggt register.


Du kan aldrig få en 250-4T att prestera samma prestanda som en 125-2T till rimliga pengar när de ska användas i en Roadracinghoj.
Det rimmar inte i mina öron, ...dubbla slagvolymen & dubbla antalet cylindrar brukar vara ett lagomt mått på det som kompenserar en 4taktares handikapp gentemot 2taktare (hänger iofs på definitionen av "rimligt", ..gissningsvis blir väl fördyringen i samma paritet som det blivit i MotoGP med 4t enl Axxexs inlägg.)
Inte minst om man betänker att man klämde ur endast 6hk färre ur en 4t-125 än det kommer ur en produktions 2t-RS125 idag.
Visst, ..den har bara 1 cylinder, men mer än 40års teknologiskt försprång borde kanske kompensera det !?

En till ljudlänk på hur vackert det kan låta med flercyl 4-takt: http://video.google.com/videoplay?docid=-399655162231091875&q=moto+gp
 
Last edited:
Det där
...dubbla slagvolymen & dubbla antalet cylindrar brukar vara ett lagomt mått på det som kompenserar en 4taktares handikapp gentemot 2taktare (hänger iofs på definitionen av "rimligt",


60% större volym brukar man väl säga att man måste ha på en 4-t mot en 2-t. Så man borde kunna få ut likvärdig effekt ur en 200cc 4-t som en 125cc 2-t. KTM125FFR sägs ha 58hk i 125GP. Så det är där man ska sikta då.

Mest logiskt om man skulle ändra nått är att köra efter samma system som man haft innan. Man har begränsningarna på antalet cylindrar i dom mindre klasserna för att göra det billigare och för att man kunde använda mycket av tekniken från dom större klasserna. Så en 400cc/2-cyl skulle vara en halv MotoGP-motor och 200cc/1-cyl 1/4's MotoGP-motor. Så en del av utvecklingen kan vara gemensa om man kör i flera klasser.

Men med tanke på att dom flesta tillverkarna i MotoGP inte ens knappt har råd att köra i en klass och DORNA inte kan hålla dom med tillräklig ersättning för att dom är aktörer där i den klassen så är det lite tveksamt till om tillverkare med det stöd som DORNA har möjlighet att dela ut skulle ha råd med att köra i fler klasser.
 
Last edited:
2826036 Det där stämmer inte, ...6-7 växlar hade den, och ett väl så bra register som dagens R125:or skulle jag påstå.
På denna länk http://www.youtube.com/watch?v=sCNM23dVKxg kan man höra hur "lillasystern" RC149 från 1966 (125cc 5cyl & angivna 38 hk) levererar ett väldigt snyggt register.


Det rimmar inte i mina öron, ...dubbla slagvolymen & dubbla antalet cylindrar brukar vara ett lagomt mått på det som kompenserar en 4taktares handikapp gentemot 2taktare (hänger iofs på definitionen av "rimligt", ..gissningsvis blir väl fördyringen i samma paritet som det blivit i MotoGP med 4t enl Axxexs inlägg.)
Inte minst om man betänker att man klämde ur endast 6hk färre ur en 4t-125 än det kommer ur en produktions 2t-RS125 idag.
Visst, ..den har bara 1 cylinder, men mer än 40års teknologiskt försprång borde kanske kompensera det !?

En till ljudlänk på hur vackert det kan låta med flercyl 4-takt: http://video.google.com/videoplay?docid=-399655162231091875&q=moto+gp
Som sagt. Rimliga pengar.
 
Back
Top