Raceknep för najning av oljefilter

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Inom flygindustrin skulle man aldrig accepterat denna lösning, man kan ju undra varför :rolleyes:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dr.Bike skrev:
Jepp, och; nej, det ÄR ingen MIDJA på filtret!
Kommer aldrig att bli heller, och NEJ! Jag drar aldrig så hårt, och det orkar ingen med vanlig mejsel. Det är f.ö 4 mm kvar mellan filterelementet och filterhuset i normaltillstånd.
D.v.s inte ens i TEORIN kan man dra åt ett "avsnörande förband" på filtret då detta skulle kräva en FULLSTÄNDIG demolering av filterhuset för att nå filterelementet!

OCH! :lol Till yttermera visso, OM man nu ändå fick filterhusplåten att gå emot filtret, så skulle olja strömma ner via och genom filtervecken = hela fiterarean används ändå.
Och även om vi ANTOG att den yttre delen av filtret var bortkopplad, så skulle HALVA filtret ff fungera som vanligt = ingen ko på isen, men kanske kanske skulle överströmmaren öppna på toppvarv, vilket inte heller är nåt att yvas över.
Att någon någonsin fått en motorskada av ett lätt bucklat filter tar jag för osannolikt.
Just nu finns det inte så mycket som en krusning i filterhusets plåt.

Så avslutningsvis: Nej, det kommer inte kunna bli ett problem.

nej det är mkt lågrisk, men det påpekas alltid vid RR besiktning.

men najning utan att låsa skruvspåret går bort direkt.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Dr.Bike skrev:
Tack för alla synpunkter!
Du har ju satt dit en slangklämma med en skruvskalle, om du låser slangklämman och inte skruvskallen har du ju inte åstakommit någon låsning av filtret eftersom om skruven i slangklämman går upp förlorar du låsningen.

JohanRehn80 ska sluta lägga näsan i blöt, du är bara sur för jag har underkänt dina låsningar på jobbet? :pannkyss
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Neutral skrev:
På vissa hojmodeller kan man sätta slangklamman så att skruven tar mot godset och då slipper man tråden i alla fall, kommer inte ihåg om det var R6 eller CBR600 eller båda.
Kan inte säga hur det är på CBR600 men på R6 funkar det :banana
 

Dr.Bike

Guest
R1 wannabe skrev:
om skruven i slangklämman går upp förlorar du låsningen.


JOvisst. Jag inser det, men har ännu inte varit med om en enda slangklämma som betett sig så. För om så vore fallet skulle ex.vis kylarvätska stå som fontäner kring varje fordon...
Men visst.Helt klart är det en risk.

Jag gamblade som jag sa tidigare i texten m.a.a att jag inte ville bryta najningen varje filterbyte.

Filosofi: Allt i livet är en kompromiss... hur vi än vänder oss har vi röven bak.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Dr.Bike skrev:
JOvisst. Jag inser det, men har ännu inte varit med om en enda slangklämma som betett sig så. För om så vore fallet skulle ex.vis kylarvätska stå som fontäner kring varje fordon...
Men visst.Helt klart är det en risk.

Jag gamblade som jag sa tidigare i texten m.a.a att jag inte ville bryta najningen varje filterbyte.

Filosofi: Allt i livet är en kompromiss... hur vi än vänder oss har vi röven bak.
Ja, och när det verkligen gäller livet, najjar man därefter.....

Problemet är väl att om oljan skulle läcka ut är det en stackare bakom dig som kan råka mest illa ut av att du spillt olja på banan, inte du. Då är ju frågan om det betyder lika mycket för dig......
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Oavsett najningsmetod, så åker 99,5% runt på gator och torg utan najning.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Mats757 skrev:
Oavsett najningsmetod, så åker 99,5% runt på gator och torg utan najning.
Ja, och så åker 99,5 % runt på gator och torg i laglig hastighet och kan stanna för varje tänkbart hinder.... :rolleyes:
 

Dr.Bike

Guest
Mats757 skrev:
Oavsett najningsmetod, så åker 99,5% runt på gator och torg utan najning.

Det var just min poäng...

Så på nåt sätt känns det som jag är SÄKRARE än det iaf.
OCH: Eftersom jag ALDRIG sett en lossad slangklamma så...
OCH: Att jag inte najar PERFEKT betyder INTE att jag skiter i andra.
Då hade jag inte najat alls...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
R2 skrev:
nej det är mkt lågrisk, men det påpekas alltid vid RR besiktning.

men najning utan att låsa skruvspåret går bort direkt.
Finns det bilder på låst skruvspår!! vill gärna se hur det ser ut...har bara najat mitt filter o vill se o höra mer vad som är sagt om skruvspåret..
 

Bifogat

  • mickes bild 084.jpg
    mickes bild 084.jpg
    20.3 KB · Visningar: 227

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Dr.Bike skrev:
Snyggt jobbar #space! :tummenupp
Ja bra att tråden kom till :tummenupp Har inte haft en tanke på just det där me najning av skruvspåret..Tänkte mest få se en för rr besiktning godkänd najning av skruvspåret..har nog ganska bra koll på hur jag ska göra..men det skadar ju inte att få se en godkänd najning "live"..
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Men hur svårt är det att låsa skruvskallen då, vaffan i h-e... Börjar tröttna på allt gnäll...

Dra najtråden i skruvskåran eller borra ett hål igenom skallen och trä igenom, hur svårt kan det vara, och alla skulle bli nöjda... Kleta på lite loctite också och försegla skiten med epoxy för att vara på den säkra sidan.... gaaaaah....
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Zana skrev:
Men hur svårt är det att låsa skruvskallen då, vaffan i h-e... Börjar tröttna på allt gnäll...

Dra najtråden i skruvskåran eller borra ett hål igenom skallen och trä igenom, hur svårt kan det vara, och alla skulle bli nöjda... Kleta på lite loctite också och försegla skiten med epoxy för att vara på den säkra sidan.... gaaaaah....
jodå..Du verkar veta hur man gör !!! :D
 

Dr.Bike

Guest
Zana skrev:
Men hur svårt är det att låsa skruvskallen då, vaffan i h-e... Börjar tröttna på allt gnäll...

Dra najtråden i skruvskåran eller borra ett hål igenom skallen och trä igenom, hur svårt kan det vara, och alla skulle bli nöjda... Kleta på lite loctite också och försegla skiten med epoxy för att vara på den säkra sidan.... gaaaaah....


Inte ätit än?
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hehe, najjjj...

Men ärligt talat, allt snack fram å tillbaks och allt mothugg från alla dessa rr-snubbar... kan ni inte bara låsa skruven så slipper vi deras snack. Hehe...

Självklart är det bättre med slangklämma och najjtråd än ingenting alls, men lägger man upp en "gör det själv guide" ska den i mina ögon helst vara så perfekt och felfri som den någonsin kan vara... Men det kanske inte var din intention, vad vet jag, du kanske bara ville visa hur DU hade gjort... Äsch...

Okeeeey?

Sätt ett lager eltejp runt filtret under klämman också, det borde ge bättre fäste...


Hehe, nu låter jag er vara... :)
 

Dr.Bike

Guest
Zana skrev:
Hehe, najjjj...

Men ärligt talat, allt snack fram å tillbaks och allt mothugg från alla dessa rr-snubbar... kan ni inte bara låsa skruven så slipper vi deras snack. Hehe...

Självklart är det bättre med slangklämma och najjtråd än ingenting alls, men lägger man upp en "gör det själv guide" ska den i mina ögon helst vara så perfekt och felfri som den någonsin kan vara... Men det kanske inte var din intention, vad vet jag, du kanske bara ville visa hur DU hade gjort... Äsch...

Helt rätt x 2

1:Jag visade bara hur jag hade gjort, oh hur man KAN göra.

2:perfekt är målet med alla instruktioner. Men perfekt finns inte.
För: Då skall det vara inte bara idotsäkert, det ska oxå gå att utföra, och dessutom skall ALLA förstå, acceptera OCH sedan göra rätt.
M.a.o så skulle denna lilla "tutorial" bli 1000 sidor lång.

Så vill vi inte ha det, utan var och en får göra sin egna mogna avvägning.

Men du har rätt i att det alltid kommer kommentarer från de som kan mer.
Men... är det inte det som är MENINGEN med ett sånt här forum?
Dialogen alltså.

Om alla som postade alltid skrev entydigt, klart och perfekt, då skulle ju detta forum BARA bestå av en massa "statements". Oemotsagda fakta.
Det hade ju varit lagom kul.

Så jag säger som kvinnan i Karlskrona, när killen frågade om det gick bra att köra utan kondom:
-Bleus peu, jau haur pissaur!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top