Racedäck, mönstrat eller slicks?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer bli minst en bankörning med hojen nu i sommar efter att jag byggt om den. Nu börjar det närma sig avresa till Kemora så jag tänkte passa på att höra vad som är vettigast att satsa på i däckväg. Slicks eller lätt mönstrade däck? Hade tänkt införskaffa / låna däckvärmare till körningen.

Vet egentligen inte ens vilket märke jag bör satsa på, har bara erfarenhet av Michelin och Dunlop och jag har egentligen inget illa att säga om någon av dom.

Sneglat lite på Dunlops GP Racer 211 slicks, alternativt dom mönstrade. Något jag dock noterade var att vid däcknamnet stod det ett S, M eller E.

Typ GP Racer D211 Slick S 120/70-R17. Vad är det för skillnad mellan dom olika?

Har jag som total novis på bana och relativt ny på hojryggen nytta av den extra "feedback" som racedäcken ger?

Soft, medium och endurance bör det stå för!

Vet inte hur bra du är på att köra men Gp racer känns overkill. Börja med att prova qualifier RR eller power one!

Soft, medium och endurance bör det stå för!

Vet inte hur bra du är på att köra men Gp racer känns overkill. Börja med att prova qualifier RR eller power one!

Tack för den klargörningen. S sa ju sig självt men var osäker på M och E.

GP Racer tror jag förmodligen också är överkill, ska ta och kika på Qualifier RR eller Power One dock. :tummenupp

Läste din byggtråd idag och den var mycket intressant! :tummenupp

Jag misstänker att det är den hojen du tänker ta ut på bana? Jag tror i så fall att du skall satsa på den typ av däck som tillverkare säger passar för gata/bana. De skall få upp temperaturen snabbare och hålla den bättre än rena slicks om kräver hårdare körning för att hålla tempen.

Jag tror därför att ett mönstrat "ban-däck" funkar bättre för dig på den körning du skall göra.

Kalla slicks är väldigt hala att köra på. Däcksvärmare rekommenderas i vilket fall. Hade inte det i början av förra säsongen och man får spendera väldigt mycket tid på att snurra runt och få upp temperaturen i däcken.

Det finns säkert fler som kommer att ge dig jättebra tips på vad som gäller.

Hej.

Är du säker på att du vill/ska ha racegummiblandning?
Kommer du bara att köra en bandag/kurs och resten gata?
Både Power one comp och Dunlops GP Racer D211 är racegummi.

Michelin har ett nytt däck på marknaden nu som heter Power Pure.
Ett gatdäck som fungerar fint på bana också. Silicablandning och en ny lättviktsstomme.

Dunlop har sitt nya Sportsmart med NTEC-teknologin.
Ett gatdäck som kan anpassas för bana. Det går att sänka däckstrycket ända ner till 1,9 bar för bankörning tack vare ny stomteknologi.

Dessa däck är gatdäck som fungerar bra för typ SMC's kurser och även annan typ av bankörning. Dock ej om du ska jaga tider eller dylikt. Då är det racegummi som gäller.

Läste din byggtråd idag och den var mycket intressant! :tummenupp

Jag misstänker att det är den hojen du tänker ta ut på bana? Jag tror i så fall att du skall satsa på den typ av däck som tillverkare säger passar för gata/bana. De skall få upp temperaturen snabbare och hålla den bättre än rena slicks om kräver hårdare köhrning för att hålla tempen.

Jag tror därför att ett mönstrat "ban-däck" funkar bättre för dig på den körning du skall göra.

Kalla slicks är väldigt hala att köra på. Däcksvärmare rekommenderas i vilket fall. Hade inte det i början av förra säsongen och man får spendera väldigt mycket tid på att snurra runt och få upp temperaturen i däcken.

Det finns säkert fler som kommer att ge dig jättebra tips på vad som gäller.

Mycket riktigt så är det gammel-GSX:en som ska plågas på Kemora under 4 dagar. Eftersom jag kommer ha ny hoj som jag måste bekanta mig med kommer det inte bli några direkta varvrekord jag satsar på, men samtidigt vill jag ha ett förtroendeingivande däck.

Att slicks kräver mer arbete för att hålla varma vet jag om, var mest på jakt efter åsikter om vad jag bör köra med.

Hej.

Är du säker på att du vill/ska ha racegummiblandning?
Kommer du bara att köra en bandag/kurs och resten gata?
Både Power one comp och Dunlops GP Racer D211 är racegummi.

Michelin har ett nytt däck på marknaden nu som heter Power Pure.
Ett gatdäck som fungerar fint på bana också. Silicablandning och en ny lättviktsstomme.

Dunlop har sitt nya Sportsmart med NTEC-teknologin.
Ett gatdäck som kan anpassas för bana. Det går att sänka däckstrycket ända ner till 1,9 bar för bankörning tack vare ny stomteknologi.

Dessa däck är gatdäck som fungerar bra för typ SMC's kurser och även annan typ av bankörning. Dock ej om du ska jaga tider eller dylikt. Då är det racegummi som gäller.

Nej, jag är osäker. Just därför jag gjorde den här tråden. :)

Det är 4 hela dagar på Kemora som det kommer att köras, så det motsvarar ju ett antal normala bandagar, speciellt med tanke på att man kanske kör upp till 4-8 timmar på en dag.

Mest av allt vill jag egentligen ha ett däck som erbjuder bra väggrepp men samtidigt orkar med en veckas hårdare körning. Sportsmart däcket kikade jag lite på igår och tyckte det lät som en kandidat.

Någon som har erfarenhet av att köra gp racer på gata?
Har ett set 209 "e" bak och "m" fram som jag kommer lägga på, kommer att köra så mycket bana det bara går i sommar men även gata.
så min fråga är hur det är att köra med så kallade bandagsdäck på gata/kallt?

Någon som har erfarenhet av att köra gp racer på gata?
Har ett set 209 "e" bak och "m" fram som jag kommer lägga på, kommer att köra så mycket bana det bara går i sommar men även gata.
så min fråga är hur det är att köra med så kallade bandagsdäck på gata/kallt?

Jag har gjort precis så med min Kawa 1100. Det går alldeles utmärkt och jag är positivt överraskad över hur länge de faktiskt håller. Men å andra sidan kör jag väldigt sansat på gatan.

Jag har 2.3 fram och 2.5 bak.

Roberth

Mycket riktigt så är det gammel-GSX:en som ska plågas på Kemora under 4 dagar. Eftersom jag kommer ha ny hoj som jag måste bekanta mig med kommer det inte bli några direkta varvrekord jag satsar på, men samtidigt vill jag ha ett förtroendeingivande däck.
Att slicks kräver mer arbete för att hålla varma vet jag om, var mest på jakt efter åsikter om vad jag bör köra med.

Nej, jag är osäker. Just därför jag gjorde den här tråden. :)
Det är 4 hela dagar på Kemora som det kommer att köras, så det motsvarar ju ett antal normala bandagar, speciellt med tanke på att man kanske kör upp till 4-8 timmar på en dag.
Mest av allt vill jag egentligen ha ett däck som erbjuder bra väggrepp men samtidigt orkar med en veckas hårdare körning. Sportsmart däcket kikade jag lite på igår och tyckte det lät som en kandidat.

Det beror ju lite på hur du kör.
Kemorakursen är ju en 4-dagars med alla stegen i tur och ordning.
Dock kör du med 70-75% kapacitet för att kunna lära in.
Vilken hastighetsgrupp har du tänkt att ha?
Hur mycket bana kör du per år? kurser eller fri åkning?
Vilka dimensioner?

Med tanke på att du ska bekanta dig med hojen också, så borde Sportmart/Pure räcka till och bli över.
Roadsmart skulle också passa bra, om du inte har tänkt att "räjsa"....

Det beror ju lite på hur du kör.
Kemorakursen är ju en 4-dagars med alla stegen i tur och ordning.
Dock kör du med 70-75% kapacitet för att kunna lära in.
Vilken hastighetsgrupp har du tänkt att ha?
Hur mycket bana kör du per år? kurser eller fri åkning?
Vilka dimensioner?

Med tanke på att du ska bekanta dig med hojen också, så borde Sportmart/Pure räcka till och bli över.
Roadsmart skulle också passa bra, om du inte har tänkt att "räjsa"....

Kemora-körningen är inte den SMC-arrangerade utan en privat körning, men det körs fortfarande tre grupper. Nybörjare, medel och snabbgrupp. Jag hade väl tänkt börja i nybörjargruppen för att klämma och känna lite men sen får man ju se om jag eventuellt går upp till en högre.

Jag har inte kört på bana tidigare och det blir andra säsongen på egen hoj (åkt MC i nästan 20 år dock).

Kommer förmodligen att bli någon mer bankörning / kurs under året men det är svårt att säga just nu.

Dimensionerna jag tänkt är 120/70 R17 och 190/55 R17. Kan bli 180:s däck bak istället.

Beroende på hur hemma jag börjar känna mig på hojen så blir det nog mer "rejs" mot slutet av körningen.

Det vanligaste misstaget många gör är att sätta på "racedäck" och köra för sakta. det enda som händer är att du får kallavrivning och sliter ut däcken på nolltid. Jag körde i flera år på Pirelli Diablo Corsa, dvs helt vanliga gatdäck och de höll fantastiskt, både i fäste och livslängd. Jag håller helt med Tom här om att Sportsmart/Pure är ett bra val:tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra