Racebuss

  • Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date
Bingo skrev:
Den här borde duga för den kräsne....
Skulle pryda sin plats i depån.

sdb68176.gif
 

Bifogat

  • Tatra813-Kolos-armoured.gif
    Tatra813-Kolos-armoured.gif
    82.4 KB · Visningar: 178
Teddy skrev:
Känner någon till olyckor där det funnits en fastsurrad hoj i bilen?

Jag tänker t ex på Nordgren som tidigare rekommenderat Toyota Previa, en helt vanlig familjebil utan skiljevägg eller lastgaller. Även Zoulfly använde en WW Transporter i familjeutförande, också den utan skiljevägg eller lastgaller. Vad säger lagen om att man kör runt med en hoj i bilen, om än fastsurrad? Vad händer om man krockar? Hur mycket säkrare är lastgaller och skiljevägg? Håller spännbanden vid en olycka?
 
Jag tror absolut man ska ha ett fordon med en riktig skiljevägg. Står hojen fastspänd direkt mot väggen så borde man klara sig bra från hojen i sig, åtminstone tills själva krocken även utan hoj hade varit livsfarlig. Det farliga är lösa objekt som accelererar, därför kan en öppen buss bli en dödsfälla även om hojen står kvar. Vem vill ha däck, jeepdunkar och annat i skallen? :död
 
Neutral skrev:
Jag tror absolut man ska ha ett fordon med en riktig skiljevägg. Står hojen fastspänd direkt mot väggen så borde man klara sig bra från hojen i sig, åtminstone tills själva krocken även utan hoj hade varit livsfarlig. Det farliga är lösa objekt som accelererar, därför kan en öppen buss bli en dödsfälla även om hojen står kvar. Vem vill ha däck, jeepdunkar och annat i skallen? :död
:fakta
Den dagen det smäller, och det gör det för eller senare, inte för alla men för någon, då kan ovanstående vara skillnaden mellan oskadd och död.
 
Nyteknik skrev:
Det förstår jag. Men jag tänker på den ohälsosamt hårda och tunga lasten och dess förmåga att mosa förare med passagerare.
Det beror ju på hur man säkrar lasten... :fakta

Jag säkrar hojen så pass att den antagligen står kvar fastspänd
i golvet även om bilen ligger upp och ner :tummenupp


Sen finns det ju dom som knappt säkrar den alls... :skrämd
 
Last edited:
RJ skrev:
Sitter och drömmer om en racebuss! Förhoppningsvis är inte drömmen så långt bort, frågan är bara vad jag skall ha? Kravet är diesel, kunna ta 2 hojar, lb-reggad och ha sittplats för minst tre personer. Har varit lite insnöad på en Vito men har hört en del mindre bra saker om den. Caravellen hade jag räknat bort därför jag trodde inte att det gick att lasta två hojar utan vaselin och skohorn men jag har kanske fel? Kom gärna med förslag och vore ytterst tacksam om ni skrev vad resp. bil drar per mil och hur hög fordonsskatten är. :)

Denna uppfyller dina krav ovan. Du skrev inget angående designen på den... :D
http://www.blocket.se/vi/7121595.htm?ca=11_s
 

Bifogat

  • 6989774522.jpg
    6989774522.jpg
    47.8 KB · Visningar: 201
ako skrev:
Denna uppfyller dina krav ovan. Du skrev inget angående designen på den... :D
http://www.blocket.se/vi/7121595.htm?ca=11_s
Cool! :tummenupp
Men det skall vara skåp. Jag och ObruT här på forumet åkte runt till 8 bilhandlare här i Umeå förra helgen för att mäta lastytan och klämma lite på olika bilar. Kan konstatera att Viton som jag håll så högt innan har dalat på topplistan. Skulle öppna sidodörren på ett objekt och de slutade med att dörren fortfarande var stängd medans jag hade handtaget i handen. :brinnerup Däremot verkar transportern fin och Opels Vivaro. Jumpy var också väldigt fin men jag undrar om den kommer att kännas för liten. Tyvärr hittade vi ingen Hiace.
 
Nyteknik skrev:
Men är en större skåpbil så mycket säkrare om det verkligen smäller? Jag har ibland undrat vad som skulle hända vid en krock eller avåkning med de hundratals kilo metall som står mer eller mindre väl fastsurrat...

Ja, de är stabilare byggda och genom storleken finns det större deformationszoner innan den andra bilen träffar dig. Eller du träffar naturen. Men givetvis kan du skadas eller dö i en sådan också.

Vet hur farsans mercha 508 såg ut efter att en inlånad chaufför somnade och körde av vägen :gnissla i och för sig lyckades han komma upp på vägen igen hmm

Inte speciellt farligt för att kört ner ungefär 30m gunnebostängsel samt 2 hederliga cementstolpar cirka 30*30cm som höll 2 standard järngrindar till en villainfart.
Kofångaren samt höger framskärm med lyse hade tryckts in den del, behövdes en slägga och trycka ut dem några millimeter så de inte låg på däcket för att resan skulle kunna fortsätta.
Efter hemkomst blev bilen som ny med ny framskärm, kofångare, lyse samt framvagnsinställning då hjulet inte gillade cementstolpar.

Prova inte detta med en hijet, tror det skulle gå helt illa.

Vet andra tidigare som kört av vägen med liknande merchor och gjort en liten volt, lite omplåstring på lokala sjukan och sedan hemresa. Dock blev då bilen skrot.

Och det finns RIKTIG skiljevägg mellan last- och hyttdel på sådana skåpbilar. Den håller för allt lösplock som kanske inte kan surras fast på vettigt sätt.
 
Mitsubishi L400, är det någon som har använt en sån? Några omdömen i så fall? Får man in två cyklar + dunkar, däck, verktyg osv i en sån? Bensinförbrukning, komfort, fartegenskaper (kan man marscha i 110-130 utan virvelbildning i tanken), osv?

Nyteknik skrev:
Skulle pryda sin plats i depån.

sdb68176.gif
Den där är så sjukt rå... :Bugar
 
Kamikaze kid skrev:
Som man köpt genom mig... :)

Har ev en transit -02 på g med full serviceinredning.
Lång modell och full ståhöjd.
Diesel och aut.

Jäklar vad du kränger bilar! :D Min transit har nu gått igenom besiktning utan anmärkning (men de tyckte att bromsledningarna bak behövde bytas inför nästa gång :gnissla nåja...). Båge med extraljus, ny ratt, ny höger framfjäder, nya bromsbelägg och en allmän genomgång av motorn, så blev det riktigt bra. Lite törstigare än Viton och klen som fan (bra för körkortet dock), men en riktig laståsna - den har kört tunga vedlass, skrot och några motorcyklar nu under vintern. Ska nu bara byggas om med plats för ett par passagerar till och ändå försöka bibehålla längden på skåpet för god lastförmåga - hur nu det ska gå ihop :)

Stor nackdel på vintern är bakhjulsdrift, lätt bakdel och automat. Det ska snökedjor till om man ska våga sig ut på isiga småvägar.

Viton är roligare att köra, men ganska liten i jämförelse. Kanonsäker i halt väglag. Har inte haft några allvarligare bekymmer med den dock, mest småfixar som man får räkna med på alla bilar.

Idealet vore en buss med full höjd och längd av typ LT35, Sprinter eller en Iveco med största möjliga motor. Får se när man får råd...
 
Iveco med mekanisk dieselpump ska tydligen va en av dom bästa motorerna.
Helst ska man undvika dieselmotorer med elektronisk pump innebär bara DYRA kostnader då citydieseln bara medför haveri.
 
Webspy skrev:
Får man plats med en typ R1:a i en jumpy?

vi mätade å kollade...

svaret är nog ja......men trångt blir det (på diagonalen altså)
 
En fråga.
Kör ni inte hojarna?, Finns väll fan ingen anledning att låsa in dom sådär i en bur:fatta!
 
TomK skrev:
Jäklar vad du kränger bilar! :D


Jepp...
Vill ju gärna hjälpa mina räserkamrater med prisvärda fortdon! :)

Nolltvåan har nu fått ett pris.

100,000:-

Då ska den in på verkstan för lite fixx först.
Och det finns spretans nya dubbdäck med.
 
Kamikaze kid skrev:
Jepp...
Vill ju gärna hjälpa mina räserkamrater med prisvärda fortdon! :)

Nolltvåan har nu fått ett pris.

100,000:-

Då ska den in på verkstan för lite fixx först.
Och det finns spretans nya dubbdäck med.

Du kan få ett BB-tråg och en BMW750 i inbyte....
 
Webspy skrev:
Får man plats med en typ R1:a i en jumpy?
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men det går in 2 R1:or i en Jumpy. har lastat själv, så jag vet! :) (provat med en 03:a och en 04:a)

Nu ska jag avlägsna mig från ställen där jag inte hör hemma. :hej
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top