Racebuss

  • Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date
Teddy skrev:
Hur kommer det sig att halva cross-Sverige nöjer sig med en Pick Up till träningen men att det är obligatoriskt med skåpbil för RR? Vad är det för extra utrustning som behövs för RR till skillnad från Cross. Varför tar jag alltid med mig så mycket saker som jag aldrig använder? Vad är det man behöver egentligen? Hojen, en bag med personlig utrustning, en dunk bensin, ett set extrafälgar med regndäck, två depåstöd, en liten verktygslåda med det nödvändigaste och en burk med Biltemas Multispray.
Dels blir ju crossarna skitiga oavsett väderlek och dessutom har de flesta pickuper ganska duktiga lasthöjder vilket gör dem krångliga att lasta om man har en 200+kgs racehoj.
Personligen tycker jag att en skåpbil har fler och bättre användningsområden men smaken är som baken.
 
Teddy skrev:
Hur kommer det sig att halva cross-Sverige nöjer sig med en Pick Up till träningen men att det är obligatoriskt med skåpbil för RR? Vad är det för extra utrustning som behövs för RR till skillnad från Cross. Varför tar jag alltid med mig så mycket saker som jag aldrig använder? Vad är det man behöver egentligen? Hojen, en bag med personlig utrustning, en dunk bensin, ett set extrafälgar med regndäck, två depåstöd, en liten verktygslåda med det nödvändigaste och en burk med Biltemas Multispray.
En cross tar mycket mindre plats, är mycket tåligare och är i princip alltid så skitig att lite extra smuts från vägen inte märks. Första gången jag körde min cross på släpet föll den omkull. Blev inte ett märke...
 
Gustav O skrev:
Personligen tycker jag att en skåpbil har fler och bättre användningsområden men smaken är som baken.
Säsongen 2003 när jag samåkte en del med Ali G till ett par tisdagsträningar i hans Toyota Hi-Ass klämde han ur sig att den hade smeknamnet Fruktbussen. Det skrattade jag faktiskt lite åt. En skåpbil känns lite Hötorgshandlare liksom. En Pick Up är ung, vild och vacker och spelar Beach Boys ur högtalarna! :)
 
Gustav O skrev:
Personligen tycker jag att en skåpbil har fler och bättre användningsområden men smaken är som baken.

Håller med där. Våran transvestit har vi kört både ved och och rundor till soptippen med, till helgen ska den än en gång agera flyttbuss. :)
 
Gustav O skrev:
Personligen tycker jag att en skåpbil har fler och bättre användningsområden...
Det tycker tyvärr hela bekantskapskretsen också :gnissla
Aldrig har man väl varit så poppis sen man skaffade skåpbil.
Jag har dessutom plats för sex (personer :fatta! ) i min så den passar alla andras tillfällen perfekt tydligen.
 
sandstream skrev:
Det tycker tyvärr hela bekantskapskretsen också :gnissla
Aldrig har man väl varit så poppis sen man skaffade skåpbil.
Jag har dessutom plats för sex (personer :fatta! ) i min så den passar alla andras tillfällen perfekt tydligen.
Sex personer!!! Perfekt, när ska vi ta och dra till fjällen med den? :tungan
 
norrlansguld skrev:
Haha, perfekt för HW tror jag. :lol

7430423660.jpg
 
Den där var kul och annorlunda, dock är det inte utan att man oroar sig för säkerheten om olyckan skulle vara framme. Den påminner om en ansjovisburk, avståndet mellan omgivningen och förarens fötter ser ut att vara lika med plåten. :brinnerup
 
Teddy skrev:
Den där var kul och annorlunda, dock är det inte utan att man oroar sig för säkerheten om olyckan skulle vara framme. Den påminner om en ansjovisburk, avståndet mellan omgivningen och förarens fötter ser ut att vara lika med plåten. :brinnerup
Men är en större skåpbil så mycket säkrare om det verkligen smäller? Jag har ibland undrat vad som skulle hända vid en krock eller avåkning med de hundratals kilo metall som står mer eller mindre väl fastsurrat...
 
Nyteknik skrev:
Men är en större skåpbil så mycket säkrare om det verkligen smäller? Jag har ibland undrat vad som skulle hända vid en krock eller avåkning med de hundratals kilo metall som står mer eller mindre väl fastsurrat...
Ju större och tyngre bil du har desto bättre klarar du dig så en liten skåpbil blir ju ännu sämre.
 
Nyteknik skrev:
Det förstår jag. Men jag tänker på den ohälsosamt hårda och tunga lasten och dess förmåga att mosa förare med passagerare.
Beror ju på om du har en riktig lastvägg eller inte. Klart det rä farligt att köra runt med 500 kg tunga saker i skået, speciellt om man inte surrar det.
 
Teddy skrev:
Säsongen 2003 när jag samåkte en del med Ali G till ett par tisdagsträningar i hans Toyota Hi-Ass klämde han ur sig att den hade smeknamnet Fruktbussen. Det skrattade jag faktiskt lite åt. En skåpbil känns lite Hötorgshandlare liksom. En Pick Up är ung, vild och vacker och spelar Beach Boys ur högtalarna! :)

Jag har en Renault Traffic som mina kollegor kallar "Romer-bilen" :lol
 
Bingo skrev:
Den här borde duga för den kräsne. En åttahjulsdriven Tatra Kolos, milspec! Gott om plats för hela teamet och massor av lastutrymme. Klarar 60 graders stigning. Går nog att få för en hygglig peng. Kan dock krävas en ganska lång ramp - typ åtta meter eller så.
Välfyllt kreditkort för soppa också. :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top