Race-längd Linköping?

Strandelin skrev:
Inte en aning om det är bra, det får vi väl se om ett par år om svensk rr utvecklas eller inte när det är fler som får möjlighet att köra race, just nu har jag ingen åsikt.
/Peter

125Jr brukar ju köra på lördagen, därav frågeställningen. Visst är det inte bra att de kommer i skymundan på lördagen, men bättre än inget. Det är när Juniorerna kommer upp i 125/250R eller någon fyrtaksklass som sponsorpengarna verkligen behövs och då vill man inte köra ett huvudklass-race som är över innan det börjat.

/Joakim

Hur vore det om alla körde skitsakta, då blev ett räjs uppemot 20 minuter i alla fall.. hähä

/B

Pålle skrev:
125Jr brukar ju köra på lördagen, därav frågeställningen. Visst är det inte bra att de kommer i skymundan på lördagen, men bättre än inget. Det är när Juniorerna kommer upp i 125/250R eller någon fyrtaksklass som sponsorpengarna verkligen behövs och då vill man inte köra ett huvudklass-race som är över innan det börjat.

/Joakim

10 varv är inte direkt så mycket för oss heller...
Jag kör hellre 16 varv på lördagen, än 10 varv på söndagen.

Strandelin skrev:
Det är "fler" klasser i år då 125J tävlar på söndagen = ont om tid => kortare race.

Tidsschemat tycker jag ser vettigt ut i övrigt med huvudklasser utspridda över dagen. :tummenupp

/Peter

det är 1 klass extra... sen såvitt jag kan se är det lika mkt tid avsatt till 16 varv som 20...
och tävlingarna börjar 11:15 i år istället 12:30 som förra året...

visst var det knapert om tid förra året, men det gick ju bra till ändå?
det är säkert nån som sagt varför, jag har bara inte tänkt på det...

//håkan

eus skrev:
Säker på att du inte bara får köra 10 varv då :D

Haha, blir det så blir det ju 22 varav totalt, öh förutsatt att de gör som förra året. 10 första i varje grupp går till A-final och 10 första från B-final går till A.

Nä man ska nog inte ropa hej, det kommer väl vara mer än stenhårt som vanligt.

Berra skrev:
10 varv är inte direkt så mycket för oss heller...
Jag kör hellre 16 varv på lördagen, än 10 varv på söndagen.

jupp, men det finns anledningar till att 125JNR kör på söndagen... vet du inte vad det är, så får du reda på det till helgen :tungan

Mad Moose skrev:
Haha, blir det så blir det ju 22 varav totalt, öh förutsatt att de gör som förra året. 10 första i varje grupp går till A-final och 10 första från B-final går till A.

Ja så står det ju om man kollar på tidsschemat.

Mad Moose skrev:

Förmodligen, vad behövs för att vara bland de 10 snabbaste då? 55 tider säkert.

En tanke är ju att lägga R600 B-Final på lördagen om det är ont om tid. Så kan dom som kommer vidare vila upp sig å byta däck eller vad dom nu vill göra.

Efterssom A-Förarna är så förbaskat dåliga på att fylla i sina transpondernummer måste vi som arrangör planera så att vi har transpondrar att låna ut till de som enl. anmälningarna saknar transponder. Att köra 2st fula rookie-race efter varann, där i princip ingen har egen transponder skulle ge ett behov av minst 70 transpondrar. Annars skulle dom bli tvugna att vänta med X antal funktionärer flyttar transpondrar hit och dit.

En annan anldedning är att TV skall sända extra från 125jnr och därför mer eller mindre begärt att få filma det på söndagen. Därför har vi klämt in dom där istället för att som vanligt köra på lördagen.

Det där med 12 varv har vi diskuterat lite fram och tillbaka. Om jag inte minns helt fel så är det mest för publikens skull vi kortat av några varv.

Så var det med det!

/HW

ok, publikfriande må det bli: Sprintrace.. först ner i lecagrushavet vinner.. På tolv varv lär det vli bråttom ifatt å därför allmän kaos.. (fruktar i alla fall jag)

Korta gärna ner ena kvalet med 5 minuter å kör en av b-klasserna på lördagen. jag kan även tänka mig 5 minuters warmup..

/B

Så om de nu ska sända 125JR... Har de betalat för det eller gör de det gratis? Är inte det orättvist då mot övriga som fått betala för sig? Jag har väl egentligen inget emot att Juniorer får ögon p sig. Antar det är Filip Backlunds son de vill kommentera på.

HW skrev:
Efterssom A-Förarna är så förbaskat dåliga på att fylla i sina transpondernummer måste vi som arrangör planera så att vi har transpondrar att låna ut till de som enl. anmälningarna saknar transponder. Att köra 2st fula rookie-race efter varann, där i princip ingen har egen transponder skulle ge ett behov av minst 70 transpondrar. Annars skulle dom bli tvugna att vänta med X antal funktionärer flyttar transpondrar hit och dit.

En annan anldedning är att TV skall sända extra från 125jnr och därför mer eller mindre begärt att få filma det på söndagen. Därför har vi klämt in dom där istället för att som vanligt köra på lördagen.

Det där med 12 varv har vi diskuterat lite fram och tillbaka. Om jag inte minns helt fel så är det mest för publikens skull vi kortat av några varv.

Så var det med det!

/HW

När man föranmälde sig på rr.se hade nog inte alla fått sina transpondrar, eller nummer på dem. Om man kunde komplettera sin anmälan lite då och då kanske det varit enklare. Men förstår problematiken med transpondrarna.
Även om supportklasserna är avkortade, för publikens skull, är jag inte riktigt med på förkortningen av sm-klasserna? Är det ens förenligt med reglerna?
Och om man kunde tänkt sig köra ett race på lördagen, varför inte låtit rookie600 b-finalen gå då?

oFFkeFF skrev:
Även om supportklasserna är avkortade, för publikens skull, är jag inte riktigt med på förkortningen av sm-klasserna? Är det ens förenligt med reglerna?

under punkt 1.7

"Loppets längd bestäms utav tävlingsledningen. Antal varv som ska köras delges vid förarsammanträdet."

//håkan

EDIT: Kan det vara andra regler för SO som folk blandar ihop det här med?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back