Race Kithärva, Ecu mm

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har köpt en Honda CBR1000 -08!
Nu skulle jag behöva lite expertråd ang Race elhärva, ecu, quickshifter!
Vad är bra med en hel racehärva.
Hrc, Ingnijet?
Eller det som sitter idag helsystem, Powercommander. Kanske bara köpa en bra quickshifter.
Alltså vad tjänar man på en fullkittshärva med extra allt?
Vore väldigt tacksam för svar :)
 
Är inte enda skillnaden mellan racehärva och gathärva att racehärvan är väldigt bantad, och därmed lättare, den innehåller väl inget extra? :va
Jag gjorde racehärva av min, medelst sidavbitare och krympslang på ändarna :)
 
Ja precis!
Det är ju det man funderar på om så verkligen är fallet hur kan den vara så dyr då, nja det måste vara något mer :confused:
Ta bort allt och den blir dyrare :confused:

Är inte enda skillnaden mellan racehärva och gathärva att racehärvan är väldigt bantad, och därmed lättare, den innehåller väl inget extra? :va
Jag gjorde racehärva av min, medelst sidavbitare och krympslang på ändarna :)
 
Kolla vilka kontakter du behöver, sen köp dom och lite kabel o bygg din egna,, om du har ett system som har kontakter på boxen.. annars e du rökt.. om du inte är kung på el.

Vissa innehåller väl en bypass till nyckeln om den är kodad. Hur går man då?
 
Är inte enda skillnaden mellan racehärva och gathärva att racehärvan är väldigt bantad, och därmed lättare, den innehåller väl inget extra? :va
Jag gjorde racehärva av min, medelst sidavbitare och krympslang på ändarna :)

Nä, så är det inte... Varför blaja en massa skit när du inte vet?:va

Det är betydliga funktionella skillnader.

Skicka ett pm till Fastway så kan han ge dig detaljerna om vad som skiljer jämfört med originalhärvan.
 
Ok, lite dum fråga, var finner jag honom lättast här?

Nä, så är det inte... Varför blaja en massa skit när du inte vet?:va

Det är betydliga funktionella skillnader.

Skicka ett pm till Fastway så kan han ge dig detaljerna om vad som skiljer jämfört med originalhärvan.
 
Nä, så är det inte... Varför blaja en massa skit när du inte vet?:va

Det är betydliga funktionella skillnader.

Skicka ett pm till Fastway så kan han ge dig detaljerna om vad som skiljer jämfört med originalhärvan.
Jag frågade retoriskt, jag påstod inget! Sen berättade jag hur jag hade gjort.

Men du får gärna berätta vilka extrafinesser en kithärva har då, du som vet? :va

Ok, lite dum fråga, var finner jag honom lättast här?
Honom kanske: http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=21926
 
Last edited:
Vår nya kithärva till vår "nya" Honda är väl på ingång/eller har kommit så jag kan snart informera dig om vad som ingår, men jag är tämligen säker på att ECU ingår.
 
Jag frågade retoriskt, jag påstod inget! Sen berättade jag hur jag hade gjort.

Men du får gärna berätta vilka extrafinesser en kithärva har då, du som vet? :va
[/url]

Har valda delar av HRC-kitet monterat, samt katalog och manual, och det är hela kapitel om race/el härvan och dess funktioner och programeringsmöjligheter, nästan samtliga reglage får annan funktion + ECU programeringen.
Det är en "aning" mer komplicerat än ditt klart felaktiga påstående.:fakta
 
Last edited:
Har valda delar av HRC-kitet monterat, samt katalog och manual, och det är hela kapitel om race/el härvan och dess funktioner och programeringsmöjligheter, nästan samtliga reglage får annan funktion + ECU programeringen.
Det är en "aning" mer komplicerat än ditt klart felaktiga påstående.:fakta
Men då har du en HRC-ecu också, själva kabelstammen i sig har väl inte mer sladdar/kontakter än vad orginal har, snarare färre? :va

But, I stand corrected, alltid kul att lära sig mer :tummenupp
 
TJÖP!!

Mullsjö Maniacs, Lindome Lunitics och även Viscious Varbergers behöver all hjälp vi kan få.:fakta
 
Men då har du en HRC-ecu också, själva kabelstammen i sig har väl inte mer sladdar/kontakter än vad orginal har, snarare färre? :va

But, I stand corrected, alltid kul att lära sig mer :tummenupp

Kithärvan kostar c:a 20´000 det ingår ingen ECU, det finns olika att välja på (även för japansk SBK), men sen hur man påverkar tändning, insprutning, så finns det lite olika prylar/varianter. Men man byter hela kabelstammen, så alla knappar får nya funktioner. Avstängingsknappen ger olika modes på programering ECU, ljuset powershift, tuta depå speed, hastigsmätaren (byts tlll ny samma utseende), den digitala delen blir laptimer osv osv...
Jag som är så galen och monterar utvalda delar av HRCKit till mest gatkörning (bana kanske 2ggr/år). Det gick inte att köpa HRC ECU för jag kunde inte lägga på racehärvan då alla "gatfunktioner "försvann. Sen finns ett likvärdigt kit för Japansk superbike, där får man tydligen trimma lite mer. Så i Rookie 1000 kan man nog blanda och ge. Men skall man tävla bör/måste man köpa ny generator (gör bla att du kan lägga ner mer, pris c:a 50´000), samt ny oljekylning endast c:a 40´000.
OBS! Detta gäller Blade 08, och det är svårt att själv mixtra då startspärren bråkar rejält (utan riktig härva). Är själv en glad amatör:hej
 
Last edited:
Kithärvan kostar c:a 20´000 det ingår ingen ECU, det finns olika att välja på (även för japansk SBK), men sen hur man påverkar tändning, insprutning, så finns det lite olika prylar/varianter. Men man byter hela kabelstammen, så alla knappar får nya funktioner. Avstängingsknappen ger olika modes på programering ECU, ljuset powershift, tuta depå speed, hastigsmätaren (byts tlll ny samma utseende), den digitala delen blir laptimer osv osv...
Jag som är så galen och monterar utvalda delar av HRCKit till mest gatkörning (bana kanske 2ggr/år). Det gick inte att köpa HRC ECU för jag kunde inte lägga på racehärvan då alla "gatfunktioner "försvann. Sen finns ett likvärdigt kit för Japansk superbike, där får man tydligen trimma lite mer. Så i Rookie 1000 kan man nog blanda och ge. Men skall man tävla bör/måste man köpa ny generator (gör bla att du kan lägga ner mer, pris c:a 50´000), samt ny oljekylning endast c:a 40´000.
OBS! Detta gäller Blade 08, och det är svårt att själv mixtra då startspärren bråkar rejält (utan riktig härva). Är själv en glad amatör:hej

Gör om gör rätt......

Där är inget magiskt i kitthärvan som inte går att uppnå med en standard USA härva, sidavbitare och en lödkolv......
 
Gör om gör rätt......

Där är inget magiskt i kitthärvan som inte går att uppnå med en standard USA härva, sidavbitare och en lödkolv......
Det finns folk som kan bygga månraketer, men om du kollar elschemat för kabelhärvan och den uppsjö av sensorer som kan/ska anslutas och sedan synka detta med styrning tändning, insprutning, antispinn kontroll, sensor bank angel osv.. för att köra detta genom datorn, så tror ialla fall jag att plug and play passar 99% av folket. ALLT i Kitet är gjort för att anslutas med givare och sensorer till härvan, skall jag då göra en egen:va
 
Det finns folk som kan bygga månraketer, men om du kollar elschemat för kabelhärvan och den uppsjö av sensorer som kan/ska anslutas och sedan synka detta med styrning tändning, insprutning, antispinn kontroll, sensor bank angel osv.. för att köra detta genom datorn, så tror ialla fall jag att plug and play passar 99% av folket. ALLT i Kitet är gjort för att anslutas med givare och sensorer till härvan, skall jag då göra en egen:va

Det handlar inte om att bygga en egen utan utgå från en USA kabelhärva som kan köpas för 500kr och sedan kapa friskt och bygla om några kablar. Knappast raketforskning.Visst kräver en dags arbete och material för en hundring men med tanke på vad man sparar så kan det vara värt mödan....

Vill man inte göra det själv finns där trevliga brittiska företaget som bygger färdiga kittkabelsatammar för en spottstyver jämfört med HRC/YEC original.
 
Det handlar inte om att bygga en egen utan utgå från en USA kabelhärva som kan köpas för 500kr och sedan kapa friskt och bygla om några kablar. Knappast raketforskning.Visst kräver en dags arbete och material för en hundring men med tanke på vad man sparar så kan det vara värt mödan....

Vill man inte göra det själv finns där trevliga brittiska företaget som bygger färdiga kittkabelsatammar för en spottstyver jämfört med HRC/YEC original.

Jag köper dina åsikter (mindre komplicerad elektronik) om det var en 3-4år äldre hoj eller R1 98. Men om du kan skräddarsy en racehärva som passar just mina behov för under tusen kronor, så måste du kontakta mig. Jag vill inte hänga ut några namn, men när jag skulle köpa mina saker så kontaktade jag flera mekaniker i svenska raceeliten, samt övriga kända verkstäder INGEN kände till hur man kunde koppla in bara delar av hela härvans potential. Det är ju märkligt att ingen sa att "jag gör en ny härva för 500 spänn":confused: Men vi kan ju vara vänner ändå:tummenupp
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top