Race eller "road" däck?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Hej alla!

Jag har en undring nu inför säsongen (som är låååångt borta) och det är däcksval. jag har en Zx9R och ska åka ( i mitten av sommaren) på en Europaresa med hojjen och vill då inte behöva byta däck för halva reskassan. Hur funkar ex. Michelin Pilot Road på "vardagskörnig", wheelning osv. Är det stor skillnad förutom om man ligger å skrapar knän hela tiden? Som mitt däck såg ut i sommar så var det bara slitet i mitten å inget på sidorna. Är det VÄRT att köpa Sport, M1 osv för mig?

Tack på förhand! :Bugar

/Jörgen

Jag skulle inte tveka att montera Pilot Road. Greppet räcker absolut till för gatåkning. De funkar att köra bana med också, men då får du se till att hålla gashanden i schack. Pilot Road it is!

Mattias skrev:
Jag skulle inte tveka att montera Pilot Road. Greppet räcker absolut till för gatåkning. De funkar att köra bana med också, men då får du se till att hålla gashanden i schack. Pilot Road it is!

Tack. Finns det några andra bra "road" däck?? Typ Bridgestone? Metzeler? Vad heter deras "variant"?

Såg i senaste Bike att M släppt en uppdatering som hette Pilot "nånting" (glömt namnet bara därför). Någon som vet om den skall ersätta Road eller om det är ett mellanting mellan Road och Sport?

Oljekyld skall köra med Pilot Road på sin Gixxer1000 i sommar. Skall bli intressant att höra en avrapportering.

Bridgestone B-010 eller B-020 är good shit.
B-020 har jag iofs inte provat men ska tydligen räcka lite längre.

soppatorsken skrev:
Bridgestone B-010 eller B-020 är good shit.
B-020 har jag iofs inte provat men ska tydligen räcka lite längre.

Jag har kört på BT-010 i sommar och de fungerar helt ok. Fungerar bra på bana oxå om man inte kör alltför hårt. Jag har fått lite släpp vid inbromsningar men inte i kurvorna. Det kan ju bero på att det är en hårdare gummiblandning i mitten (eller att jag är en kruka när det svänger...). Efter 600 mil som i princip fördelats på resa till bana, bankörning och hemfärd från bana är de nästan slut på sidorna men knappt begagnade i mitten.

Hade Bt010 bak pa min zxr och det hoell raett laenge samt bjoed pa bra grepp!
Kan ocksa rekomendera Dunlop 207 (inte RR eller GP). Dom var kanon pa zx6an.

Jag har kört slut på fyra omgångar BT020 bakdäck och har inget ont att säga om dom. Inte samma fäste som mitt nuvarande BT012 med bättre livslängd.
Så för vardagligt bus och långåkning är BT020 ett bra val enligt mig :tummenupp

/M

Jag klev in på ett par Michelin Pilot Road till ett dunderpris från www.vurpa.com. Bra pris å billig frakt! Kan det bli bättre??? Jo att däcken e bra oxå iofs men det får tiden utvisa...

Freppa skrev:
Såg i senaste Bike att M släppt en uppdatering som hette Pilot "nånting" (glömt namnet bara därför). Någon som vet om den skall ersätta Road eller om det är ett mellanting mellan Road och Sport?

Oljekyld skall köra med Pilot Road på sin Gixxer1000 i sommar. Skall bli intressant att höra en avrapportering.

Pilot "Power" heter dem. Har för mig att det ska vara ett riktigt sportdäck inget touring aktigt...

Battlax är sämst :4skrika ,
rena bakeliten när de är kalla.
Körde på BT57or (som ska vara nåt emellan BT010 och BT020) i somras,
minimal slitna på 450 mil, men som sagt bakelit!
Det kommer inte att hända igen.
Pirelli Diablo ska på innan jag rullar ut ur garaget i vår. :banana

zettan skrev:
Pirelli Supercorsa!
Kanske inte helt optimalt för hans behov, men Diablo kunde kanske vara ett alternativ. Jag kör visserligen själv på Supercorsa, och har t.o.m. varit på lite touring med dom, men det vara bara för att jag inte hade lust att köpa andra däck och lägga om för en 3-dagars resa. Jag hade inte monterat Supercorsa om jag skulle på en Europaresa.

Annars har du ju Metzler (hur farao stavas det) Mez 4, det kör jag på min hoj för tillfället och det ger bra grepp men framförallt många mil! Räcker faktiskt grymt länge. Kör både bana, långt och alla sorters åkning på det och funkar bra.

Ingen ide att köpa Supercorsa eller Pilot Sport för att sedan upptäcka att det var slut söder om Bremen eller nått :3freak

Dunlop 207 håller länge.
Hyffsat bra grepp också. Har bara fått släpp bak en gång, men då var det tokblött ute och rejält gaspådrag.

Men GAAAAAAAAH nu har de såklart börjat posta en tråd om 180 vs 190 bredd bak. Vad ska man ha? Jag har beställt ett 190 men det e nog inte försent å ändra sig!? Vad ska man ha? Snälla Mattias. Du VET! Vad ska man ha? I trust you with my life (eller iaf med plånboken)... Vad tycker ni som har testat?

:brinnerup

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...