Blanda däckstyper?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har sökt runt lite och försökt hitta info men verkar svårt.

Har en TL1000S som nu har michelin pilot power sulor på sig, dock är bakdäcket ganska sletet, mest på mitten, så tänkte byta ut det.

Hört mycket bra saker om pilot road 2, men de kostar endå en slant, kan man bara byta bakdäcket och köra road 2 bak och PP fram?

metztler Z6 ska ju med vara bra, går det bara att byta bakdäcket då eller är det nytt set som gäller?, vad jag hittat kostar de nästan lika mycket som road 2 (17-1800)

även funderat på maxxis supermax för 1400:- eller kanske rent av ett presa sport, men å andra sidan får man ju ett vanligt pilot power för samma pengar. sen finns ju också snorbilliga dunlop på däckonline, 1290:- för qualifier, D208 och D207.

Hur mjukt och hur är greppet i PR2, Z6, supermax, PresaSport, qualifier, D208 jämfört med vanliga gamla pilot power?

Kör bara gata på blandade vägar, så 2-komponentsdäck känns ju vettigt så de håller lite längre men endå har grepp när man behöver det.

Finns det några andra grymma däck jag borde överväga?, är lite kluven, fram håller en säsong till utan prob men kanske lika bra att satsa på helt nytt set endå

Intresserad av svaren då jag har just exakt Pilot Power fram och Z6 bak :)

Har tyvärr inget att tillföra utan jag väntar med spänning på den samlade sporthoj.com expertisen :tummenupp

Har blivit mer och mer bana för egen del så framdäcket byttes för 2 veckor sedan och tänkte byta bakdäcket till Pilot Power med när det nuvarande är mer slitet.

Antar att det är bra att ha samma bak och fram då de "följs åt" vid olika temperaturer och har lika bra/dåligt grepp vid varmt eller kallt väder.

Lägger till en egen fråga: Hellre mer grepp bak än fram?
(Lowsider sägs göra mindre ont än highsider :näsblod)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna