R6a med för mycket bränsle?!

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
R6
R6a med för lite bränsle?!

Tjena. Har fått lite problem med min nya R6a (-00). När jag köpte den så satt det på helsystem knfilter och dynojett kitt. Antar att hojjen gick som den skulle då (hann inte provköra), men efter diverse ombygnationer så går den inte nått vidare.

Det som jag har ändrat på är, bytat till orginal grenrör fått på ett annat reglage för choken.

Och nu får bågen en massa bränsle och orkar inte varva mer än till 14 000rpm
och när ja släpper av gas så slår det kvastar ur systemet och nästan luktar bränsle ur systemet.

Kan det göra så mycket att tabort helsystemet?
Kan choken ligga och "choka"?
Det finns en ställskruv på vänstersida undertanken som sticker fram (inte tomgångsskruven) vad är den till?
Är det klurigt att byta tillbaks till orginal munstycken?

Det som är värt att nämna att den startar ruskigt lätt, och den går jämt och fint på tomgång.

Är tacksam för alla tips?!

Last edited:
Lyfter

tate skrev:
2214430 Tjena. Har fått lite problem med min nya R6a (-00). När jag köpte den så satt det på helsystem knfilter och dynojett kitt. Antar att hojjen gick som den skulle då (hann inte provköra), men efter diverse ombygnationer så går den inte nått vidare.

Det som jag har ändrat på är, bytat till orginal grenrör fått på ett annat reglage för choken.

Och nu får bågen en massa bränsle och orkar inte varva mer än till 14 000rpm
och när ja släpper av gas så slår det kvastar ur systemet och nästan luktar bränsle ur systemet.

Kan det göra så mycket att tabort helsystemet?
Kan choken ligga och "choka"?
Det finns en ställskruv på vänstersida undertanken som sticker fram (inte tomgångsskruven) vad är den till?
Är det klurigt att byta tillbaks till orginal munstycken?

Det som är värt att nämna att den startar ruskigt lätt, och den går jämt och fint på tomgång.

Är tacksam för alla tips?!

Vad jämför du med när du säger "itne orkar mer än 14krpm" :va

Om du med orginal bestyckning byter till helsystem + ev. obetydligt(?) filter så går hojen garanterat för snålt o vice versa... I ditt fall går hojen för fett nu när du bytt tillbaka till orginal grejer, förutsatt att hojen är justerad utefter helsystemet.

Kan säga att cbr'n går _skit_ med helsystem & kn filter utan justering.

Den varvar inte mer än till 14 000rpm sedan är det stopp bara blöddrar...

Muggen skrev:
2214760 Vad jämför du med när du säger "itne orkar mer än 14krpm" :va

Om du med orginal bestyckning byter till helsystem + ev. obetydligt(?) filter så går hojen garanterat för snålt o vice versa... I ditt fall går hojen för fett nu när du bytt tillbaka till orginal grejer, förutsatt att hojen är justerad utefter helsystemet.

Kan säga att cbr'n går _skit_ med helsystem & kn filter utan justering.

tate skrev:
2215103 Den varvar inte mer än till 14 000rpm sedan är det stopp bara blöddrar...

då får den väll säkert för mycket bränsle. Varför har du tagit bort sakerna ?

Ska du köra så får du väll lämna in den till någon som har bänk med bredbandslabda så dom kan ställa in den åt dig

Får la slänga på helsystemet igen då...

Mr Helmut skrev:
2215105 då får den väll säkert för mycket bränsle. Varför har du tagit bort sakerna ?

Ska du köra så får du väll lämna in den till någon som har bänk med bredbandslabda så dom kan ställa in den åt dig

Har kollat lite mer. Blev ingen skillnad med helsystemet.

Kollade stiften och de visade att den inte gått fett utan snarare bra snålt.

Bågen går bättre med choke.

Tempmätaren och vissa lampor fungerar inte som de skall alltid, troligtvis något jordfel.

Har gjort rent fuggarna men det blev igen skillnad, skall ut och kolla jordfel nu.

Kollade bränslepumpen och den va ok.

Behöver mer tips??????????????

Vill du köra den här säsongen med frid i sinnet? Då finns det bara ett sätt, upp och bänka/justera den med lamda-sond.

bissmark skrev:
2216750 Övervarvningskydd??

Det är vid 17000rpm

Jo det är klart att jag skulle kunnna justera den i bänk men den gick klockrent innan jag bytte ram.

Kom igen nu. Den går fint tilljag kommer upp till 12000rpm sedan tvärdör den.
Vita stift mm

Vita stift? Bytte ram? Har du återmonterat flottörhusens avluftning till ram-air'et?

Du lär berätta i detalj vad du har och inte har gjort, annars blir det bara en tråkig gissningstävling av det hela.

andersbrink skrev:
2218399 Vita stift? Bytte ram? Har du återmonterat flottörhusens avluftning till ram-air'et?

Du lär berätta i detalj vad du har och inte har gjort, annars blir det bara en tråkig gissningstävling av det hela.

Ok det som jag har gjort är att den förra ramen fick sig en smäll. Bågen gick kanon efter det med. Köpte en ny ram och flyttade över motorn och så efter det så går den ok på låga varv. Jag kan varva fullt till 12 000rpm sedan stoppar den i varv och bara skjuter. Den kan gå lite bättre om jag typ "flödar" med choken ett par gånger, då går det att varva ut den.

Det jag har kollat är:
Bränsle pumpen funkar
Vita stift (inte bra)
Kört igenom injektion clean
Kollat kontakter och jordningar
Kollat så att choken inte ligger an i stängt läge
Kollat så att det bränslefilteret från tank fungerar, det rinner då bra när man öppnar kranen iaf. kollat luftningen i tanklocket, finns det någon mer??

Det där med flottörhuset avluftning till ramairet? Är det dem som sitter på sidorna om luftburken? isof har jag gjort det. har blåst i dem och då öppnar sig flottören.

Lurade på en sak. Den va som tävlingsbåge innan jag bytte ram så att det var en slang som va framdragen i fronten direkt från vevhuset, den har jag satt tillbaks som orginal in i luftburken igen.

Hoppas att detta kan leda er frammåt?! Och mig me :Bugar

Hej. Har nu rivit isär förgasarna och gjort rent allt. Vad är det som är bytat vid dynojetten? Har fått med nålar + andra munstycken. Fjädern är det alltid somma?

Någon som vet vad det skall vara förstorlek på mynstyckena R6 -00? det sitter 138or i nu och jag har några liggande som ser ut som orginal. Tyckte det såg ut som det stod 148 eller nått.

Är det något mer som man skall justera tillbaks? Hittade bara en skruv som går att justera på, undra om det är där som man skall synka fuggarna.

Alla stift var inte vita utan endast 2st?! Vad säger detta? Jag skall byta stift så får jag se om det hjälper tillsammans med rengöring av fuggarna.

bissmark skrev:
2221457 :3freak :3freak :3freak
Näää, nu skojar du väl....
Jag har -01:ans motor i min och den varvar inte till 17.000 rpm...

Där blev även jag konfundersam, inte ens 06'an varvar 17krpm :D
Jag tror snarare att varvstoppet gör sitt vid 14krpm.

Om du inte gjort något så att hojen skall varva mer, glädjemätare?, så skall den inte varva till 17. Så tillvida inte kompisens 00'a är kajko.

Med reservation för eventuella fel

Det är ju inte det som är felet. men det skall ju inte blöddra och skjuta vid 12. Har för mig att det går in vid 16 000rpm eller nått.

Men skit samma så här ser stiften ut. Och vad är denna skruven till förnågot? Är det på den man ställer vaccumet??????

Muggen skrev:
2221541 Där blev även jag konfundersam, inte ens 06'an varvar 17krpm :D

Om du inte gjort något så att hojen skall varva mer, glädjemätare?, så skall den inte varva till 17. Så tillvida inte kompisens 00'a är kajko.

Bifogat

• PICT2760.JPG
    PICT2760.JPG
    40 KB · Visningar: 68
  • PICT2764.JPG
    PICT2764.JPG
    43.7 KB · Visningar: 52
tate skrev:
2218714
Lurade på en sak. Den va som tävlingsbåge innan jag bytte ram så att det var en slang som va framdragen i fronten direkt från vevhuset, den har jag satt tillbaks som orginal in i luftburken igen.
På min hoj är den slangen från fronten (vid luftintaget) till för att trycksätta förgasarna. Hade en depågranne i helgen som hade glömt att fästa slangen där fram och den hojen uppträdde ungefär likadant som din...

Den där slangen i fram, kan ni slänga upp en bild på den så man vet hur den ser ut och var den sitter?

BillS skrev:
2221825 Den där slangen i fram, kan ni slänga upp en bild på den så man vet hur den ser ut och var den sitter?

1. Illustrerar hur jag har satt tillbaks den som orginal

2. Illustrerar som den satt i race version (tror jag, någon som kan bekräfta)

Det kanske är så att den inte får tillräckligt med luft när den går via boxen?

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    85.9 KB · Visningar: 52
  • 2.JPG
    2.JPG
    90.9 KB · Visningar: 48
Muggen skrev:
2221541 Där blev även jag konfundersam, inte ens 06'an varvar 17krpm :D

Vill minnas att min -00 hade varvbrytet vid 15,5k rpm.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg