R600 vs. R1000?

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Mrlind skrev:
Så fort du trimmar nåt så kräver den prylem mer kärlek. En 600 supersport hoj är oftast inte så billig att laga om trimmgrejerna ger upp. Å andra sidan är väl ingen hoj billig å laga, men min spontana känsla är att det blir mindre strul med en 1000cc.. Sen att jag körde rookie 1000 har inte med saken att göra :tungan

Det som avgör servicebehovet är hur trimmad motorn är, inte kubiken. En SS600 kräver mer omvårdnad än en standard 1000, men en superbike 1000 kräver mer service än en standard 600.

En standardhoj oavsett om den är på 600 eller 1000cc är likvärdiga när det gäller servicebehov.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Relapse skrev:
Det som avgör servicebehovet är hur trimmad motorn är, inte kubiken. En SS600 kräver mer omvårdnad än en standard 1000, men en superbike 1000 kräver mer service än en standard 600.

En standardhoj oavsett om den är på 600 eller 1000cc är likvärdiga när det gäller servicebehov.
En superbike på 1000cc får inte trimmas :7peta
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
1000 passar MIG bäst!!

Jag föredrar 1000 och detta säger jag efter en hel säsong i Rookie 600.

I följande resonemang ligger månaders hårslitande tankar och funderingar.

Jag kommer alltså att köra Rookie 1000 under nästa säsong på min ZX10a bla pga följande anledningar och funderingar.

1) Skillnaden mellan hojarna är mindre
2) Behöver inte trimmas för att hålla jämt med konkurenterna (i alla fall på rakan)

3) Man är inte lika desperat att loosa vikt på hojen (gnäll nu inte på min vikt, jag har faktiskt slängt av över 10 pannor sen vi sist sågs).

4) Jag känner att det är inte lika materialberoende i 1000, det viktigare är väl vem som "vågar" gasa mest (se på Swedie som gav oss en bra lektion i det under 2004)

5) Inte behöva trimma för att hänga med viket även påverkar driftsäkerheten såklart.

Med nytt helsystem,KN filter samt PC3a så hamnar jag väldigt nära 200 strecket och jag tror knappast att jag behöver mer effekt än så på de Svenska banorna.

SNart är det sommar igen :fyllisar
Mvh Mikael
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mike the bike skrev:
Jag föredrar 1000 och detta säger jag efter en hel säsong i Rookie 600.

I följande resonemang ligger månaders hårslitande tankar och funderingar.

Jag kommer alltså att köra Rookie 1000 under nästa säsong på min ZX10a bla pga följande anledningar och funderingar.

1) Skillnaden mellan hojarna är mindre
2) Behöver inte trimmas för att hålla jämt med konkurenterna (i alla fall på rakan)

3) Man är inte lika desperat att loosa vikt på hojen (gnäll nu inte på min vikt, jag har faktiskt slängt av över 10 pannor sen vi sist sågs).

4) Jag känner att det är inte lika materialberoende i 1000, det viktigare är väl vem som "vågar" gasa mest (se på Swedie som gav oss en bra lektion i det under 2004)

5) Inte behöva trimma för att hänga med viket även påverkar driftsäkerheten såklart.

Med nytt helsystem,KN filter samt PC3a så hamnar jag väldigt nära 200 strecket och jag tror knappast att jag behöver mer effekt än så på de Svenska banorna.

SNart är det sommar igen :fyllisar
Mvh Mikael
Ledsen att göra dej besviken. Skillnaden mellan hojarna är likadan i 1000 som 600. Exakt lika materialberoende i 1000. Du kommer inte i närheten av 200-strecket med dom modifieringarna om det är effekt du avser. I R1000 är det hojar på mellan 130 och 165 hk, i 600 på mellan 100 och 130. Vikten har exakt samma betydelse i R1000 som i 600.
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Visst är det så, jag kanske utryckte mig lite enkelt men vad jag menade var att jämföra en standard 600 mot en supersport med kanske 40 hk mer.

De skillnaderna ses ju inte mellan 2 likadana hojar i tex 1000 tex 2 st ZX10 av samma årsmodell då hojarna inte trimmas loka mycket om något då man kanske vill köra samma hoj i Superbike.

Men visst är jag nära 200 då min hoj har 175hk orginal + ca 15 extra med helAcra,K&N samt en PC3a då hamnar man på 190.

Hojen ger ju dessutom redan nu 182 hk uppe i fart med luffarturbo vilket ger totalt ca 197 (på axeln då så klart), jag antar att du snackar bakhjul.

Du känner väl mig, jag säger ju det som låter mest såklart. :hihi

Mvh Mikael

Nr:18 skrev:
Ledsen att göra dej besviken. Skillnaden mellan hojarna är likadan i 1000 som 600. Exakt lika materialberoende i 1000. Du kommer inte i närheten av 200-strecket med dom modifieringarna om det är effekt du avser. I R1000 är det hojar på mellan 130 och 165 hk, i 600 på mellan 100 och 130. Vikten har exakt samma betydelse i R1000 som i 600.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mike the bike skrev:
Visst är det så, jag kanske utryckte mig lite enkelt men vad jag menade var att jämföra en standard 600 mot en supersport med kanske 40 hk mer.

De skillnaderna ses ju inte mellan 2 likadana hojar i tex 1000 tex 2 st ZX10 av samma årsmodell då hojarna inte trimmas loka mycket om något då man kanske vill köra samma hoj i Superbike.

Men visst är jag nära 200 då min hoj har 175hk orginal + ca 15 extra med helAcra,K&N samt en PC3a då hamnar man på 190.

Hojen ger ju dessutom redan nu 182 hk uppe i fart med luffarturbo vilket ger totalt ca 197 (på axeln då så klart), jag antar att du snackar bakhjul.

Du känner väl mig, jag säger ju det som låter mest såklart. :hihi

Mvh Mikael

Ge mej en bänkning som bekräftar dom siffrorna så ska jag tro dom. Korvkiosksiffror...
Du har ca 155 på hjulet från början, sedan kan du få 12-15 extra om man bänkar den ordentligt=170 på hjulet i bästa fall. Ganska långt till 200...
Vevaxelhästar är ointressanta då man inte mäter direkt på veven. SAE corrected är den enda sorten som räknas. Har 155 SAE corrected i min 750 nu, ska byta morot till en 1000 och räknar med 180 på hjulet när den är färdig.
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Nr:18 skrev:
Ge mej en bänkning som bekräftar dom siffrorna så ska jag tro dom. Korvkiosksiffror...
Du har ca 155 på hjulet från början, sedan kan du få 12-15 extra om man bänkar den ordentligt=170 på hjulet i bästa fall. Ganska långt till 200...
Vevaxelhästar är ointressanta då man inte mäter direkt på veven. SAE corrected är den enda sorten som räknas. Har 155 SAE corrected i min 750 nu, ska byta morot till en 1000 och räknar med 180 på hjulet när den är färdig.

Då är det alltså i kurvorna man ska varva dig :7peta
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Nu är jag bara en jätte långsam amatör. Måste bara berätta min upplevelse.

På bana har jag kört zx636, cbr600rr, r6, en veidec cbr600, RSV R, plus en del andra 900 cc sporthojar och sen zx10r.

När jag provade ZX10an så var smilet stort samtidigt som skräcken gjorde mina ögon pingisboll liknande :jisses Med framhjulet i luften ut på rakorna skrattade jag och tyckte att det var fränt med för mycket effekt. Jag behöver inte vrida rullen i botten för att ta sig till slutet på rakan. I slutet på rakan gick det så fort (trodde jag) att jag bromsade alldeles för tidigt och hade pensionärs hastighet genom dom kurviga partierna :huvet

Det intressanta är att jag är mycket snabbare på en 600 än en 1000, tom på nästan alla raksträckor (inte så konstig är ju van 600). Min tanke är att jag ska lära mig köra med en 600 och sen när jag blir gammal skaffa mig en 1000.

Optimalt för mig hade varit en fjärdingskittat 600 med standard motor för att få lite bättre driftsäkerhet. Nu hoppas jag bara att jag har ekonomi att köpa en hoj och försöka kvala in på en eller flera Rookie 600 tävling.
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Magnus skrev:
Hur mycket skiljer det på en äldre SS600 (R6 99-02, GSXR 01-03) och en nyare STD600 (R6 03-04, GSXR 04, CBR600RR 03-04)?

Man borde ju kunna köra snabbare med en SS600, men är det SÅ mycket skillnad att man blir efter pga hojen om man inte kör SS600 med tanke på att det går rätt många ex synsam/veidec hojar i Rookie600.

En standard 600 har ett mer lätthanterligt effektregister. Som nybörjare har du heller inte kommit upp till den nivå som ex Veidec hojars förra förare besitter. Som oftast är dessa yberkittade Supersporthojar grymt snabba med den rätta föraren, men som nybörjare tror jag du kan lära dig mycket på en gammal standard hoj också.

Som regel blir det någon vurpa och då är det fint att kunna få tag i delar. Men en nyare modell finns det inte så många begagnade delar ännu, och därför blir en äldre hoj i bra skick ett billigare alternativ.

Se inte bara på kåpor och lack, det kostar ju nästan ingenting...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top