R600- inte så farligt dyrt/besvärligt

Ninjaboy skrev:
Måste man inte ha licens för att träna? Är det inte en försäkringsgrej? :va
Håller du dig till "vanliga" bandagar behöver du ingen licens heller...
sen är det ju klart upp till arrangören om du kan använda en oreggad cykel dock.

Strandelin skrev:
Hur många timmar kör du på ett set däck i 250SP?

:confused:

1998 körde jag hela säsongen på samma däck. Tror det var 11 race. Hade nog tur att det var några regnrace. Men sista racet kände även jag då att det var sämre fäste. Skulle gå att köra med dom däcken tills mönstret var borta sa dom då. Torkel kan nog ha kört mer på sina däck.. :)

I år gick det åt 2 framdäck och 3 bakdäck på 5 race för mig. Kostnad 6000:- Och då kvalade jag in i första led i alla race utom sista och kom 6:a totalt i serien.

RACING BEHÖVER INTE VARA DYRT!

Köp en begangnad banhoj för 25 000 kr, den kan du ta licens med, träna och tävla om du nu vill.

I början behöver du inte lägga 50 - 250 000 kr på en racehoj. Du kan ändå inte använda den förän du har lärt dig att köra på bana och att testa var gränsen går. Det är dessutom billigare at göra på en hoj där du kan skaffa dig begagnade reservdelar om du skulle vurpå. En standard Rookie 600 hoj är både lättkörd och lättskött!

Använd däcken förnuftigt. Det går att köra länge på slicks, men det är också sant att det bästa fästet har man i början. Se på profilen på däcket. Frynsning, kanter och gropar i däcket ger sämre fäste.

Racing blir dock som ett gift. Du behöver mer och mer. Hur gärna du än vill så kan du inte hålla tillbaka kraften som säger "bara lite fortare" och så börjar du tänka på hur du ska bli bättre. Då lägger du ner mer pengar på träning och preppar kanske hojen för att den ska gå bättre. Så rullar det på....

Det viktigaste för mig är att delta och ha del kul, inte hur mycket det kostar! Du behöver inte köpa det bästa och det dyraste är inte det som ger dig mest glädje. Det billigaste är heller inte alltid det klokaste.

Tyvärr möter man ibland motgång från sin omgivning som fokuserar alltför mycket på den ekonomiska aspekten och inte på den fullständiga glädje det ger en att köra roadracing.

BÖRJA KÖRA DU OCKSÅ. :tummenupp

Axxexs skrev:
Du kan lösa ut en amatör-licens! Gäller bara till träningar och till klubbrace.

Är det B-licens du menar då eller? Jag har försökt kolla på Svemo men det är lite klurigt vad som gäller. Vad kostar amatör/B-licens? Träning och klubbrace skulle räcka bra åt mig, det är 250SP jag är intresserad av.

Ninjaboy skrev:
Är det B-licens du menar då eller? Jag har försökt kolla på Svemo men det är lite klurigt vad som gäller. Vad kostar amatör/B-licens? Träning och klubbrace skulle räcka bra åt mig, det är 250SP jag är intresserad av.

Jag tror han menar engångslicens. Det går att lösa en sådan för SM och ERF oxå men då kostar det 300 istället för vanliga 200. Har du gått licenskursen kan du köra licensträningar hos LMS utan att ha löst ut licensen som kostar runt 2K.

Victor skrev:
Jag tror han menar engångslicens. Det går att lösa en sådan för SM och ERF oxå men då kostar det 300 istället för vanliga 200. Har du gått licenskursen kan du köra licensträningar hos LMS utan att ha löst ut licensen som kostar runt 2K.

Ok, det låter bra. Jag ska gå med i LMS och anmäla mig till första licenskursen i vår. :tummenupp Vi ses i esset Victor. :D

Ninjaboy skrev:

Amatörlicens kostar 700:- och gäller bara för träningar och enklare tävlingar, typ klubbrace. Licensavgift inefattar licens + försäkringspremie.

Ska man köra annat får man lösa ut engångslicens á 300:-/race. Max 3gg får man lösa ut engångslicens.

B-licens kostar 1800:- Licensavgift inefattar licens, försäkringspremie, motor-grenkalender och prenumation av förbundstidning.

Victor skrev:

Det finns en amatörlicens med, kostar 850 kr tror jag, men ger ett nästintill obefintligt försäkringsskydd. Se till att vara försäkrad utöver den! (Gäller iofs vanlig licens också). Gäller på träning och enklare tävling.

Axxexs skrev:
Max 3gg får man lösa ut engångslicens.

Jaha? Det var mera än vad jag har hört. Gäller det per år eller sammanlagt?

Chris Ash skrev:
Det finns en amatörlicens med, kostar 850 kr tror jag, men ger ett nästintill obefintligt försäkringsskydd. Se till att vara försäkrad utöver den! (Gäller iofs vanlig licens också). Gäller på träning och enklare tävling.

Jo, såvitt jag fattar så ger den ingenting förutom just en licens. Man får ju inte köra SM med den, eller?
Edit: En olycksfallsförsäkring är bra och ha privat oxå, det har jag. Och att den sen täcker RR är ju en fördel.

Last edited:
Engångslicens 300:-

Engångslicens Amatör 200:-

Engångslicens Ungdom (12-16år) 100:-

Victor skrev:
Jaha? Det var mera än vad jag har hört. Gäller det per år eller sammanlagt?

.........

Har för mig att det är så? Per år isf. Har varit så innan att man fått lösa ut riktig licens om man skulle tävla fler än 3gg/år.

Jag skall ta licens i vår (April var det förra året om jag inte missminner mig) och hade tänkt mig att börja köra Rookie 600. Detta skall göras på min på söndag inköpta CBR 600 '96 :)

Jag ska lösa en B-licens så jag kan träna hur jag vill. Med den följer även en enklare försäkring så jag ser det alternativet som vettigt. Ska man sen va med i nån tävling så slipper man krångla med engångslicenser. Va det inte nåt snack om att dom skulle slopa amatörlicensen just pga att den saknar försäkring? Har för mig att Lordnert snackade nåt om det på licenskursen, eller så sa han bara att den va kass.

Loader skrev:
Jag ska lösa en B-licens så jag kan träna hur jag vill. Med den följer även en enklare försäkring så jag ser det alternativet som vettigt. Ska man sen va med i nån tävling så slipper man krångla med engångslicenser. Va det inte nåt snack om att dom skulle slopa amatörlicensen just pga att den saknar försäkring? Har för mig att Lordnert snackade nåt om det på licenskursen, eller så sa han bara att den va kass.
Amatörlicensen gäller iaf på Knudan, men inte på många andra banor.

Axxexs skrev:
1998 körde jag hela säsongen på samma däck. Tror det var 11 race. Hade nog tur att det var några regnrace. Men sista racet kände även jag då att det var sämre fäste. Skulle gå att köra med dom däcken tills mönstret var borta sa dom då. Torkel kan nog ha kört mer på sina däck.. :)

I år gick det åt 2 framdäck och 3 bakdäck på 5 race för mig. Kostnad 6000:- Och då kvalade jag in i första led i alla race utom sista och kom 6:a totalt i serien.
Det var värst vad det tjatas om mitt däckslitage! Det är inga problem att köra ett 30-tal pass på samma däck om man idkar "mogenracing"... Och det gör jag visst har jag fått höra, spolingar! :mad: :hihi

Torkel skrev:

Axxexs skrev:

För mig är skillnaden väldigt marginell. Torkel kör drygt 700km på ett set och jag klämde ut 6-7 timmar. Snittar jag 100km/h, vilket är lätt gjort på Sviestad, så kan ni själva räkna ut hur många km det blir.

Eftersom jag tyvärr bara körde 3 tävlingar detta år får jag "interpolera", hade jag kört 5 race hade det gått åt 3 set mot Axxexs 2,5 set, även här marginell skillnad.

Detta borde väl ta död på myten om att R600 slukar däck? Ska man välja 250SP borde det vara av andra skäl, som vi helst inte tar upp i denna tråd :felämne , än att det är så billigt däckskonto.

:tummenupp

Strandelin skrev:
.......

Eftersom jag tyvärr bara körde 3 tävlingar detta år får jag "interpolera", hade jag kört 5 race hade det gått åt 3 set mot Axxexs 2,5 set, även här marginell skillnad.

Detta borde väl ta död på myten om att R600 slukar däck? ..

Kanske glömde säga att däcken på min SP hade kunnat gå mycket längre!? Och att däcken som sitter på knappt ser använda ut som är ett av dom 2,5 seten jag köpte. Dom skulle kunna gå 3-4 heldagsträningar nästa år. Dom andra däcken jag körde på i år sålde jag som knappt körda racedäck till glada gatåkare!

Att JAG bytte berodde enbart på säkerhet/tidsvinsterna som jag kunde få ut med nya däck! Hade jag haft budget till det hade jag haft nya däck till kval+race varje helg! Inte för att hojen sliter sönder däck utan för att alltid ha däck som ger mig samma feedback och ger dom tiondelarnas resultat som ibland behövs för att vara snabbast! Jämför istället med någon i R600 som är topp 5 hur många däck dom gör av med om du ska gämföra med mig! Ska du dessutom köra fort på riktigt med en 600 som dom tex gör i std600/VEIDEC så äter en 600 däck!

Det är skillnad på en hoj som har knappt 60bhk/137kg mot en +100bhk/+160kg-hoj!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back