R600- inte så farligt dyrt/besvärligt

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Först, skriver inte detta för att hävda att R600 är den bästa och/eller billigaste klassen att köra i, målet är att ge nästa års nya rookierookies min syn på livet i R600. Min bild är inte att utkvalning, däckförbrukning och övriga kostnader är något större problem. Det är inte oöverkomligt dyrt att köra R600.

Visst, jag kör lågbudgetrookieracing men det är ett billigt sätt att ha mycket skoj på.

Däck:
Tveklöst den största kostnaden men ändå överkomligt. Har klarat mig på 2 nya set torrdäck samt ett nytt regndäck bak + ett beg set torrdäck. Jepp, det blir många timmar (6-7timmar) per däckset men det har fungerat fint trots att hojjen är stenålders och väger bly.

Utkvalning:
Det är stentufft i R600 med stora startfält och många överdj-vligt snabba förare men trots att jag är relativt långsam har det inte varit något problem för min del. Har valt tävlingar där det funnits B-finaler samt rena B-race där alla R600-fartfantomer inte är med så jag har alltid fått köra någon typ av final.

Racebudget:
För 3 tävlingar och många träningsbesök på Sviestad samt en träning på Gelleråsen blev slutnotan ca 26-27.000:-. Mat och boende inte inräknat och värdeminskning satt till ynka 2.000:- eftersom hojen är inköpt för 25.000:- och fortfarande borde gå att sälja för det priset. Värdeminskningen är på den extramotor som jag köpte just innan Sviestaloppet, räknar även med en liknande värdeminskning nästa säsong.

OBS, räkna nu inte att kostnaden blir 9.000:-/tävling för vissa kostnader (licens, medlemskort, försäkringar etc) är lika oavsett om man kör 1 eller 10 tävlingar.

Nästa år räknar jag med att det blir fler tävlingar/träningar men planen är att hålla budgeten på max 30.000:-.

:)

Jag vill slå ett slag för 250-klassen, som nästan blivit en enhetsklass pga Aprilia RS-dominansen. Den största kostnaden i R600 som Strandelin påpekar är däcken. Den blir klart mindre i 250. Många likadana hojar betyder bra tillgång på begagnade delar.

En annan fördel är att förutsättningarna är mer jämlika. Eftersom man inte får trimma och Aprilian har sett likadan ut sedan 1998 så borgar det för relativt små skillnader i material. Jämför en CBR600 -97½ mot en ett år gammal ex-Veidec-cykel, skiljer ju inte nåt ;-) En annan fördel är att man inte behöver skruva så mycket då hojen måste vara standard (min egen erfarenhet, Torkel kan ha en annan åsikt).

Dessutom är Aprilian jäkligt kul att köra, så liten, lätt och nätt.

Nackdel: inte så kul om man väger en del...

Fram för mer hobbyracing!

/Stefan M

Strandelin skrev:
Visst, jag kör lågbudgetrookieracing men det är ett billigt sätt att ha mycket skoj på.

Det är trådar av den här typen som fick mig att köpa racehoj. Jag har bestämt mig för att komma undan ännu billigare. Iofs vet jag inte om jag kommer att köra nåra tävlingar nästa år. Men det ska bli många träningar. Jag har inte spikat nån budget än och det kommer jag förmodligen inte att göra heller. Efter säsongens slut får jag summera och se om jag blir rädd eller inte.
Mina största utgifter nästa år kommer att bli utlösningen ( :hoppskrat ) av licensen och avgiften för själva träningen hade jag tänkt. Förmodligen kommer det att skita sig vid första eventuella vurpan. Jag har ett lass begagnade däck och dom ska jag köra tills korden e framme. Jag har tvingat till mig en del spons, gratis resor till och från träningar, ett set däck och även en slurk olja är det jag tjatat till mig. Men det visar sig hur det blir med det. Hur som helst så är det dom förutsättningar jag har och det ska jag få så mycket bantid för som möjligt.

Grusa inte mina planer nu :)

/ Loader

Eller... Så lägger man ut en tråd på sporthoj om att tigga pengar :D

Klarade mig förhållandevis väldigt väldigt billigt på de tävlingar jag körde. Däck hade jag. La ut ca 3000/ per tävling inkl allt skulle jag tro. Eller la ut, folket i min signatur la ut pengar till Sot på gelleråsen, TACK för det! :tummenupp

Strandelin skrev:
Först, skriver inte detta för att hävda att R600 är den bästa och/eller billigaste klassen att köra i, målet är att ge nästa års nya rookierookies min syn på livet i R600. Min bild är inte att utkvalning, däckförbrukning och övriga kostnader är något större problem. Det är inte oöverkomligt dyrt att köra R600.

Däck:
Tveklöst den största kostnaden men ändå överkomligt. Har klarat mig på 2 nya set torrdäck samt ett nytt regndäck bak + ett beg set torrdäck. Jepp, det blir många timmar (6-7timmar) per däckset men det har fungerat fint trots att hojjen är stenålders och väger bly.

Utkvalning:
Det är stentufft i R600 med stora startfält och många överdj-vligt snabba förare men trots att jag är relativt långsam har det inte varit något problem för min del. Har valt tävlingar där det funnits B-finaler samt rena B-race där alla R600-fartfantomer inte är med så jag har alltid fått köra någon typ av final.

Racebudget:
För 3 tävlingar och många träningsbesök på Sviestad samt en träning på Gelleråsen blev slutnotan ca 26-27.000:-. Mat och boende inte inräknat och värdeminskning satt till ynka 2.000:- eftersom hojen är inköpt för 25.000:- och fortfarande borde gå att sälja för det priset. Värdeminskningen är på den extramotor som jag köpte just innan Sviestaloppet, räknar även med en liknande värdeminskning nästa säsong.

OBS, räkna nu inte att kostnaden blir 9.000:-/tävling för vissa kostnader (licens, medlemskort, försäkringar etc) är lika oavsett om man kör 1 eller 10 tävlingar.

Nästa år räknar jag med att det blir fler tävlingar/träningar men planen är att hålla budgeten på max 30.000:-.

Om man jämför med 250SP så kör du en hel säsong, plus en hel del träningar för samma pengar och då är allt inräknat. Jag har inte räknat in lånet på bil och husvagn, gör jag det kan man lägga på ytterligare 6-7000:-

/JPS

hmm intressant verkligen med R600. Din beräknade budget är klart undar vad jag beräknar att det kommer att kosta, så visst finns det möjligheter att spara den del där. :banana

Jörgen Player Special skrev:
Om man jämför med 250SP så kör du en hel säsong, plus en hel del träningar för samma pengar och då är allt inräknat. Jag har inte räknat in lånet på bil och husvagn, gör jag det kan man lägga på ytterligare 6-7000:-

/JPS
Håller med dig där, billigare racing får man leta efter, dessutom slipper man bli utkvalad och nöta bänk, risken är dock stor att få tjejstryk i knatterklassen.

GSXR1100R skrev:
Håller med dig där, billigare racing får man leta efter, dessutom slipper man bli utkvalad och nöta bänk, risken är dock stor att få tjejstryk i knatterklassen.

Ähh, det finns snabba tjejer i alla klasser. Där du får stryk av alla :tungan och jag av några :rolleyes:

Loader skrev:
Det är trådar av den här typen som fick mig att köpa racehoj. Jag har bestämt mig för att komma undan ännu billigare. Iofs vet jag inte om jag kommer att köra nåra tävlingar nästa år.

Ska du inte köra några tävlingar kommer du billigare undan, du slipper licenskostnad samt tävlingsavgifter vilket inte är småsummor.

Strandelin skrev:
Ska du inte köra några tävlingar kommer du billigare undan, du slipper licenskostnad samt tävlingsavgifter vilket inte är småsummor.

Måste man inte ha licens för att träna? Är det inte en försäkringsgrej? :va

Ninjaboy skrev:
Måste man inte ha licens för att träna? Är det inte en försäkringsgrej? :va

Du kan lösa ut en amatör-licens! Gäller bara till träningar och till klubbrace.

*/ ?>
Back