R6 vs gsxr 600 vs cbrr 600 07

Lånar tråden lite eftersom jag åxå står i valet och kvalet mellan R6 och CBR600 RR.

I mitt fall letar jag efter en -03a i fint skick och för MAX 55000:-. Känns lite som vilken det blir hänger på vilken jag snabbast hittar en annons på :P men, undrar lite ändå. Beslutsångest är mitt andra namn, kan ju inte ens välja mellan BigMac och McFeast :P

Har förstått att dom är väldigt snarlika. Att r6:an är extremt toppig, betyder det att cbr:en inte har samma tryck dom sista tusen varven? Hur är komforten mellan dom (är 186cm lång och kommer nog ha snäckan på bönpallen ett antal mil i sommar)?

Har jag för stora förhoppningar om jag hoppas hitta en fin -03a med t.ex. slipon på för 50-55000:-? Har sett lite annonser där dom ligger runt 60' men tycker det är överpris. 50' om den är fräsch, 55' om den är i toppskick, har extrautrustning och service nyss gjord. Är det rimligt?

//Jocke
Det är nog framförallt 06-07 R6 som har ett sämre mellanregister. Kolla på dyno-diagram så får du en uppfattning om hur det ligger till.

60'000kr tycker jag är för mycket för en -03:a. 2004 sålde jag min -01:a för 64'000kr, den var då alltså 3år gammal (och hade bara gått 1000mil). Då anser jag att 60'000kr är för mycket för en 5år gammal R6:a idag. 55'000kr låter rimligt om det är en fin hoj.
 
Har haft både 675 -07 och R6 -06.
675 är en helt sjukt bra hoj. Måste bara säga att JAG trivs mycket bättre med R6. Sitter bättre, känner sig mer ett med hojen. Sitter man på 675 så känns det mes som att man är på en hård planka över hojen. Ljudet är enligt många fett. Själj blev jag aldrig riktigt polare med det. Tyckte det lät som en moped. Missta mig inte 675 ÄR en svinbra hoj. R6 är för mig en bättre roligare hoj. Vad det gäller att den skulle vara klen stämmer. Men vill man ha ett fett låg och mellan så är man i fel klass. Att påstå att den är jobbig i stan är helt fel. Det är inga problem att köra i stan. Lika lätt som med 675. Men å andra sidan vem fan köper en sådan hoj för att köra i stan. Ut på favovägen och piska kurvor.

Båda hojarna är feta. Vilken man väljer är en smaksak. Inna du skall köpa så bör man prova R6 annars missar man en riktigt fin hoj. Få din egen uppfattning av det "klena låg och mellan".
 
Båda hojarna är feta. Vilken man väljer är en smaksak. Inna du skall köpa så bör man prova R6 annars missar man en riktigt fin hoj. Få din egen uppfattning av det "klena låg och mellan".

En vild chansning är att trådskaparen, eller någon annan som efterfrågade info, har köpt hoj.. ..såhär närapå två år senare.
 
En vild chansning är att trådskaparen, eller någon annan som efterfrågade info, har köpt hoj.. ..såhär närapå två år senare.

Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!
 
Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!

Är garanterat lika mycket vrid i alla hojarna i topic som i en SV650
 
Last edited:
Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!

Det var väl det som är klokskapen som man kan ta med sig från tråden;
Alla japs 600:or är samma-isch...

Och ja - vridmoment förekommer även på radfyror. Har jag hört.
Det kommer och går vid andra varvtal bara - speciellt jämfört med en långslagig twin.
 
Last edited:
Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!

När jag skulle köpa en 600 plast-räcer, så försökte jag inte att snöa in på en specifik modell. Jag scannade blocket m.m. efter en så fin japs-hoj som möjligt som låg inom budget. För min del blev det en Gsx-r 600, men kunde egentligen blivit både Honda, Triumph och Kawa. R6an kollade jag aldrig på då den inte föll mig i smaken alls.

Good luck... det är balla hojar allihop. Men man får trigga dem lite innan det tar fart, fast det tycker jag bara är kul :D
 
Det var väl det som är klokskapen som man kan ta med sig från tråden;
Alla japs 600:or är samma-isch...

Och ja - vridmoment förekommer även på radfyror. Har jag hört.
Det kommer och går vid andra varvtal bara - speciellt jämfört med en långslagig twin.

Jag menar naturligtvis bottenvridet, ser att det inte riktigt framgick... :glömdet
 
Sparrow skriver
Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!
Vilket vrid i SV650S?
Jag växlar ner så jag har 6000RPM innan omkörningar på min SV650S. På min Triumph räcker 4000RPM för samma ax som på Sukkan. Vilket inte är så konstigt för trajan har ju 47% större slagvolym.
En R6 har ungefär 50% högre maxvarvtal än SV650S.
Ser du till att du har 9000RPM på R6 an innan du börjar omkörningar kommer du känna på ett ax som får SV650S att kännas trött. Vilket är precis vad jag känner på trajan genom den större motorn.
R6an har inte större slagvolym än SV650S, tom ca 8% mindre men genom att den varvar drygt 15000RPM så drar den ju i sig ca 50% mer luft än SV650S.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top