R6 vs gsxr 600 vs cbrr 600 07

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jo för visso men samtidigt har han ju valt ut ett X antal hojar som han funderat på. 675 är ett kanonalternativ vilket många vet men han borde ha koll på detta också om han ska köpa en hoj. Men allt snack om 1000cc och köp det och köp det som trådskaparen inte ens har bett om tycker jag personligen bara är jobbigt att läsa och antagligen andra också.
 

J-199

KIT CREW STHLM
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Täby
Hoj
KTM 690SM-R -08
Det är helt klart svårt!
Men själv valde jag Hondan och jag är tok nöjd.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
En R6 har iaf grymt mycket bättre bottendrag än min 125:a 2-takt tillochmed där det knappt finns bottendrag. Har kört i stan funkar fint, jag säger välj den du tycker är snyggast, sitter bäst på.:tummenupp
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det är helt klart svårt!
Men själv valde jag Hondan och jag är tok nöjd.

Tro f-n att du är nöjd, det är en kanonhoj! Den enda Hondan jag någonsin funderat på:D .

/D.

Men Tack - ett till alternativ att snurra in sig på...;)
Jodå - Har även kollat en del på denna 675, provsatte en på mc varuhuset som var skitsnygg, dock var körställningen enl mig den mest extrema.
Jag kommer att testa den åxå.

Oavsett vad har du ett angenämt problem att lösa:) .

/D.
 
Last edited:

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Men ok körkänslan och prestandan lär ju visa sig vid provkörningarna.
Men vilken är snyggast då? (Jag vet - en smaksak)
Tycker själv att R1, cbr, daytonan, sucken är snygga i den ordningen.
Ljudet då - vilken låter bäst?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
En R6 har iaf grymt mycket bättre bottendrag än min 125:a 2-takt tillochmed där det knappt finns bottendrag. Har kört i stan funkar fint, jag säger välj den du tycker är snyggast, sitter bäst på.:tummenupp

:va Hah, bättre bottendrag än din 125a? No shit? Då kanske den t.om. spöar min hårtork på låga varv ;)

Sorry :) Men ja, som sagt, köp den snyggaste...

Får man test köra 600cc hojar med A-begränsat?

EDIT - Nej det får man inte.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Den skall väl ha ca 105 hk på slangen original.

Måste fråga en sak till när vi ändå är lite "OT". Jag älskar ylande och friskt varvande hojar, min R1-07:a känns för jäkla go över 10000 rpm men funderar att byta ut den mot en 675:a för att försäkringen via IF är så förbaskat fördelaktig. Frågan är om man kan byta ner sig till en 600:a när man t.o.m börjar tycka trycket i en 189hk maskin är ganska lagom? Tror du det känns som en moppe jämfört med R1:an? Det skiljer ju trots allt drygt 50 bakhjulshästar...

Hur upplevde du skillnaden mot din R1:a med ca 135 bakhjulshästar (om den nu var original)

/D.

OT:

Ja ca: 105 kan nog stämma..

Ang. att byta ner sig till 600 (675) är nog väldigt individuellt, för mig var det mest positivt. jag gillar att varva och växla mycket, känns som man kör snabbare/mer aktivt då.. När jag körde 1000 blev jag så lat, åkte mest på hög växel och uttnytjade bottendraget, bekvämt men inte lika "inspirerande"..

Sen känns ju R6:an mycket smidigare/lättare än gamla R1:an, skiljer ju såklart mindre mot en ny R1:a, men tror ändå att en viss skillnad finns där.

Min gamla R1:a hade helsystem, bestyckning och filter och visst hade den ett annat bottendrag än R6:an, men jag tycker inte skillnaden är SÅ stor, den är ju anorlunda drevad så det är mest i högre farter jag tycker R6:an tappar lite (200+). :tungan


Edit: Och nej, jag tycker inte att 6:an känns moppe efter att ha kört 1000 innan, men det är ju min åsikt. Bästa är nog att provköra en 600:a och se vad man tycker själv :)
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
:D Zukan såklart :yoparty
Nä men så här e d!!! (enligt mig då alltså)

MOTOR
Hondamotorerna är bäst.
Sukan kommer som 2:a.
Yamahan kommer som 3:a.
Sist kommer kawan !!

Du kan även se en röd tråd i kostnaden av att äga dessa. Dyrast Honda o.s.v.

Körglädje
JA (alla 600:eek:r får man varva som fan för att ha ballt!)


Utseende
Såklart en smaksak



Summan av kardemumman !!
ZUKAN !!! SÅKLART !!! :D

Vad baserar du det uttalandet på? Efter egen erfarenhet eller läst nån test som talar till din favör?
 

J-199

KIT CREW STHLM
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Täby
Hoj
KTM 690SM-R -08
Men ok körkänslan och prestandan lär ju visa sig vid provkörningarna.
Men vilken är snyggast då? (Jag vet - en smaksak)
Tycker själv att R1, cbr, daytonan, sucken är snygga i den ordningen.
Ljudet då - vilken låter bäst?

Jag kan väl tänka att dom typ låter lika bra
Med med slip-on dra o bada vilken skillnad det blev,trodde jag aldrig.
Jag har precis skickat på yoshi på min jag säger inget mer:tummenupp
 

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Jag kan väl tänka att dom typ låter lika bra
Med med slip-on dra o bada vilken skillnad det blev,trodde jag aldrig.
Jag har precis skickat på yoshi på min jag säger inget mer:tummenupp

Jo det kanske är hårfint mellan radfyrorna - men vad om 675:an?
Är sången lika fin där?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
När det gäller ljudet så tycker jag personligen att radfyrorna låter skönare än trippeln. Jag har alltid gillat tjutet från radfyror på höga varv.

Sedan säger jag som de andra, ta den du tycker är snyggast och sitter bäst på så lär du bli kanonnöjd.

Om du vill ha min åsikt så tycker jag att R6:an är snyggast. Den ser riktigt kompakt och vass ut. En av de snyggaste hojarna på marknaden enligt mig.
 

Zion

---XXX---
Gick med
19 Jun 2007
Ort
I södra delarna av sydsvenska söderåsens södra slu
Hoj
En orange fattas två + en R6 Stunt
Vad baserar du det uttalandet på? Efter egen erfarenhet eller läst nån test som talar till din favör?


Vad menar du med min favör?? :va

Mina uttalande är baserade på olika sätt.
Framför allt av egen erfarenhet, men även på ett flertal samtal med erfarna mc mekaniker som pysslar med trimming etc.
Givetvis har jag oxå lyssnat på mina:yoparty bikervänner

Jag ser att du är ute efter en Kawa- så det är väl därför du blev :mad:

MEN JAG STÅR FÖR VAD JAG SÄGER ... KAWASAKI MOTORER ÄR INTE LIKA HÅLLBARA SOM DE ANDRA. :arsele



Ps: varför har man inte sett dig på vägarna?
Kanske till våren :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Precis som någon sa innan så tycker jag att hojarna i supersport 600-klassen är väldigt svåra att särskilja i körupplevelse (har kört samtliga utom Trajan) Tester i alla ära men för den som kör mestadels gata är det nog inte lika clear cut vilken som är "bäst", oavsett vilken ranking Bike kan pressa ur sina grafer efter 200 varv på Catalunya.

Låter på mig som du står i valet och kvalet mellan cbr 600rr och R6 (vilket i sig inte är så lätt) Jag tycker personligen Hondan är snyggare, känns mer välbyggd (Honda är ju iaf Honda) och lättare att leva med på gatan -samtidigt som den inte går långsammare vid bansmiskning.

R6 är mer racer, mer kompromisslös, inte alls lika bekväm och även om alla rad-600 måste varvas satan för att det riktigt roliga ska infinna sig så finns det grader även i helvetet...R6 register är extremt spetsigt och motorn tigger verkligen om varv...hur kul som helst på bana men i rusningtrafiken känns den bara ovillig och kraftlös. Som att rensa fisk med skalpell...lite fel sammanhang liksom.

So, Hondan är mitt förstahandsval :tummenupp
 

BLACKPEARL

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Ort
NORSBRONX
Hoj
2007 SUZUKI GSX-R600
gör som mig åk o kolla på allihop provsitt o känn känslan så kommer du säkert bestämma dig för gixxern.... köpte en för nåra veckor sen 8.a milare bara... otrolig hoj
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Tack för era svar :tummenupp - De speglar mina egna resonemang rakt av som går lite fram och tillbaka.
Det är ju bara att åka runt till handlarna å testa dem ordentligt innan köp.
Har ju självklart varit runt redan hos flera handlare.
En annan fråga - flera av handlarna sa att jag istället skulle gådirekt på en literhoj. På Yamaha sa säljaren att r1 är klart mycket bekvämare och att registret är mer lättkört än på 600.
Men samtidigt vill jag ha en höj som jag känner JAG kan köra skiten ur med full kontroll varför jag just siktar på en 600 som hoj nr 2.Det Spelar väl ingen roll om hojjen behöver varvas för att röra på sig. Eller tänker jag fel?


Självklart vill ju handlaren sälja en så dyr hoj som möjligt eftersom
det är oftast störst vinstmarginal. Samtidigt så måste man ju kolla vad
man har råd med. Har man pengar till försäkring och liknande så skulle
jag lätt välja en 1000kubikare. På Suzuki Gixxer 1000 K7 så kan du
ju faktiskt välja att ställa ner effekten till ungefär som motsvarar en
600 via knapp (C-mode) och när du är mera van switcha upp till
full mode....kanske en lösning om plånboken tillåter....
Vad gäller 600 så skulle jag gå på en R6 2008. Den skall enligt testarna
vara mycket bättre än 07an och priset skiljer inte så mycket.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jo det kanske är hårfint mellan radfyrorna - men vad om 675:an?
Är sången lika fin där?

675:an låter GRYMT läckert! Tycker jag i alla fall, den ylar inte på samma sätt som en radfyra utan låter... annorlunda. Läckert låter den i alla fall enligt min uppfattning!
 

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -06
Lånar tråden lite eftersom jag åxå står i valet och kvalet mellan R6 och CBR600 RR.

I mitt fall letar jag efter en -03a i fint skick och för MAX 55000:-. Känns lite som vilken det blir hänger på vilken jag snabbast hittar en annons på :p men, undrar lite ändå. Beslutsångest är mitt andra namn, kan ju inte ens välja mellan BigMac och McFeast :p

Har förstått att dom är väldigt snarlika. Att r6:an är extremt toppig, betyder det att cbr:en inte har samma tryck dom sista tusen varven? Hur är komforten mellan dom (är 186cm lång och kommer nog ha snäckan på bönpallen ett antal mil i sommar)?

Har jag för stora förhoppningar om jag hoppas hitta en fin -03a med t.ex. slipon på för 50-55000:-? Har sett lite annonser där dom ligger runt 60' men tycker det är överpris. 50' om den är fräsch, 55' om den är i toppskick, har extrautrustning och service nyss gjord. Är det rimligt?

//Jocke
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top