Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men det förstod jag. Jag vill bara förstå vetenskapen/fysiken till varför det går snabbare vid omdrevning. Säkert skitlätt bara jag som är lite puckad
Ja, men det förstod jag. Jag vill bara förstå vetenskapen/fysiken till varför det går snabbare vid omdrevning. Säkert skitlätt bara jag som är lite puckad
Om vi för enkelhetens skull säger att vi har ett förhållande 1 till1 på antal varv utgående axel på motorn snurrar mot antal varv bakhjulet snurrar. Om du då ändrar drevningen så motorn måste snurra 2 varv för att bakhjulet ska snurra 1 varv så kommer hojen bli mycket starkare men långsammare eftersom då når varvstopp tidigare. Motsatt förhållande blir det om du ändrar drevningen så motorn snurrar ett halvt varv för varje varv som bakhjulet snurrar 1 varv. Hojen kommer bli slöare men toppfarten högre förutsatt att den orkar dra hela vägen till varvstopp.
Normalt sett brukar man säga att man ”drevar ner” när man gör hojen starkare.
Därför spelar det ingen roll hur trimmad motorn är om du vill jämföra hastighet på tex 1ans växel. Det är utväxlingen som bestämmer hur fort det går. Enda gången trimningsgraden påverkar topphastighet är när motorn inte orkar dra till varvstopp.
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|