R6 med traction control...?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Läste att 2006 års R6 har traction control inbyggt i ECUn, men är inaktiverat. Men att 2007 års R6 kommer ha traction control, och det som då krävs för att få 06ans R6a att få traction control är en extra sensor.

Så med Fly-by-wire's digitala system som läser av trottelpositionen, och en sensor som läser av hur fort bakhjulet snurrar... och lite matematik så kan ECUn fippla med tändningen, o vipps. Traction Control...

Bra eller dåligt vet jag inte.

o vipps så flyger man av hojfan! bilar med tcs sackar ju när det börjar släppa. men det kanske funkar annorlunda på hoj? :va men hur?

Traction control

En logisk gissning är att tändning till en eller två cylindrar stryps. Frågan är väl med vilken precision det sker...

låter livsfarligt. som med quickshiftern bryter tändningen en 1/10 sekund och man är 2m upp i luften

Varför vill man ha traction control på en 135hk´s hoj? (i SS trim tänkte jag då)

Nu försöker jag inte låta mallig, läs tex A twist of the wrist, som berättar att man vill kunna sladda för att ställa hojjen rakare ut. Kan förstå traction control på en motogp-hoj men på en 600 standardhoj...

Garga skrev:
o vipps så flyger man av hojfan! bilar med tcs sackar ju när det börjar släppa. men det kanske funkar annorlunda på hoj? :va men hur?
MostWanted skrev:
låter livsfarligt. som med quickshiftern bryter tändningen en 1/10 sekund och man är 2m upp i luften
Provat gå mot varvstoppet nån gång på sladd (motocross, bil?)? När jag åkte is med husabergen förra året så drog jag den medvetet på varvstoppet för att avsluta sladden :) (det kan man förövrigt se i superbike på svenska banor också, har sett det några gånger i sommar iaf!) Det blir mjuk återgång te fästet :) Även på asfalt!

Last edited:
Swedie skrev:
Läste att 2006 års R6 har traction control inbyggt i ECUn, men är inaktiverat. Men att 2007 års R6 kommer ha traction control, och det som då krävs för att få 06ans R6a att få traction control är en extra sensor.

Så med Fly-by-wire's digitala system som läser av trottelpositionen, och en sensor som läser av hur fort bakhjulet snurrar... och lite matematik så kan ECUn fippla med tändningen, o vipps. Traction Control...

En extra sensor? Den måste väl mäta framhjuls hastighet också? För att sedan jämföra bakhjulets fart och jämföra det med framhjulets. Vid stora/ abrupta skillnader så ändrar den tändning/insprut=lägre effekt= får tillbaks greppet=highsider, I hope NOT!
Det funkar säkert annars hade de inte släppt det, men varför är det urkopplat?? Bara RACE use, eller?

maxximus skrev:
En extra sensor? Den måste väl mäta framhjuls hastighet också? För att sedan jämföra bakhjulets fart och jämföra det med framhjulets. Vid stora/ abrupta skillnader så ändrar den tändning/insprut=lägre effekt= får tillbaks greppet=highsider, I hope NOT!
Det funkar säkert annars hade de inte släppt det, men varför är det urkopplat?? Bara RACE use, eller?
Jag kan tippa att man mäter hastigheten på framhjulet, och därför behöver man bara en extra sensor bak! Kan också gissa på att det är urkopplat för att yamaha vill använda det i supersport och har inte riktigt testat fram det nog för att våga släppa det på gathojjar. (dom vet ju hur folk gasar på bulten, och kan inte dra åt sig några stämningar när nån hållt fullt i alla kurvor och sensorn läst fel)

Som sagt, gissningar :)

HAr inte Kawa kört med det på någon av sina GP hojar :va

för övrigt tycker jag det låter som vansinne fan va äckligt att dra på fullt mitt i en kurva pch sen bara kunna lita på hojen :3freak

Last edited:
Martin skrev:
Jag tror nog att så gott som alla fabrikat i GP kör med det. Undantaget Suzuki och WCM kanske :D

men borde det inte va omöjligt att Highsida då :confused:

Gottis skrev:
Beror på hur man ställer antispinnen. Som jag förstått det av intervjuer å grejjer så minskar bara TC på motogp-hojjarna hur våldsamt det släpper. Dom vill fortfarande att det ska kunna släppa för att kunna styra hojjen med det.

Jag tycker det är underligt att folk automatiskt kopplar samman en sladd med en highsider. En highsider blir det bara om man inte vågar sladda längre å slår av, eller om fästet i asfalten ändras till väldigt mycke bättre plötsligt.

Gottis skrev:
HAr inte Kawa kört med det på någon av sina GP hojar :va

för övrigt tycker jag det låter som vansinne fan va äckligt att dra på fullt mitt i en kurva pch sen bara kunna lita på hojen :3freak
Lyssna nästa gång du tittar på ett lopp. På t.ex ett ombordvarv med Rossi så "bluddrar" maskinen rejält genom kurvorna.

Gottis skrev:
TC tillåter troligen ett visst spinn innan den griper in. Sedan så kanske man inte har den på alltid.

RedBaron skrev:
Lyssna nästa gång du tittar på ett lopp. På t.ex ett ombordvarv med Rossi så "bluddrar" maskinen rejält genom kurvorna.

TC tillåter troligen ett visst spinn innan den griper in. Sedan så kanske man inte har den på alltid.

okej tack för förklaringen :tummenupp

själv så håller man ju på att skita på sig när det sladdar till i 160+ på banorna :gnissla

men du har räyy när du säger det har inte tänkt varför det bludrar på Gp hojarna somtimes

Swedie skrev:

På Yamaha M1 så styrs två av trottlarna av elektroniken för att reglera motorbromsen. Troligen så styr även TC-systemet dessa två trottlar. Mindre brutalt än att manipulera tändningen.

Liknande prylar har funntis dolt länge i ECU systemen. Tex så finns quickshifter inbyggd i Suzukis och yamahas gamla ecu.

maxximus skrev:

Nja jag tror inte man kan jämföra hastigheten på fram/bakhjul då detta skulle resultera i fetingbryt om det wheelar. Tror snarare man jämför växeläge/varvtal och trottelöppning för att avgöra om belastningen på bakhjulet är låg=hjulspinn...

Steny: Och hur lockar man fram dessa dolda egenskaper ur ECU:n?
Jag kan inte minnas att där finns någonstans att koppla in en quickshift eller kopplas den in till ingången för dödarknapp?:va

Boris JR skrev:
Nja jag tror inte man kan jämföra hastigheten på fram/bakhjul då detta skulle resultera i fetingbryt om det wheelar. Tror snarare man jämför växeläge/varvtal och trottelöppning för att avgöra om belastningen på bakhjulet är låg=hjulspinn...

Steny: Och hur lockar man fram dessa dolda egenskaper ur ECU:n?
Jag kan inte minnas att där finns någonstans att koppla in en quickshift eller kopplas den in till ingången för dödarknapp?:va

På vilken hoj menar du? Jag vet att Landström kopplade in på sin 03 r6 till ecu:n. På susukin fanns en liknande funktion som gick att använda eftersom jag inte åkte själv med de hojarna vet ja inte exakt.

Steny skrev:
På vilken hoj menar du? Jag vet att Landström kopplade in på sin 03 r6 till ecu:n. På susukin fanns en liknande funktion som gick att använda eftersom jag inte åkte själv med de hojarna vet ja inte exakt.
På suzuki kan man använda stödkontaktens ingång på ecu som quickshiftingång.

Olof Eriksson skrev:
En highsider blir det bara om man inte vågar sladda längre å slår av, eller om fästet i asfalten ändras till väldigt mycke bättre plötsligt.

Eller om motorn är svårkontrollerad, Schwantz och Rainey highsidade nog inte för att de blev rädda och slog av....

Ett annat prima sätt att highsida är att skära motorn mitt i en böj.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back